artikel

Trillende remmen na servicebeurt (1998-01)

Werkplaats & Onderhoud Premium

Hoe komt het toch dat de remmen vaak trillen, als de auto een servicebeurt heeft gehad, waarbij er niet eens aan de remmen is gewerkt?

Hoewel er niet aan de remmen zelf is gewerkt, moeten de wielen wel los zijn geweest. Misschien zijn de wielen gebalanceerd, of is er alleen een ‘zicht-inspectie’ uitgevoerd. Anders gezegd: de wielbouten of wielmoeren zijn los geweest en kennelijk anders vastgezet.

Als het vastzetten niet correct gebeurt, kan de remschijf worden vervormd. Soms slingert de schijf, soms staat hij bol als een schotelveer. Hoe dan ook, een nauwkeurige inspectie brengt de oorzaak van het trillen aan het licht. Vervelend daarbij is dat het bijna altijd de klant is die het trillen ontdekt en daarmee dus terug moet.

Probeer dit te voorkomen doorzorgvuldig te werk te gaan en werk dat door derden is verricht, grondig te controleren. De momentsleutel is in ieder geval een noodzakelijk gereedschap bij de wielmontage! Trek de bouten of moeren ook geleidelijk aan en niet ineens met het maximum koppel!

Reageer op dit artikel