nieuws

EV-batterijen gaan langer mee met cloudoplossing

Techniek 1664

Batterijcellen verouderen – net als die van mensen – sneller door stress. Hoe ouder de batterijen, hoe minder ze presteren en hoe minder ver een elektrische auto ermee kan rijden. Bosch heeft een nieuwe clouddienst ontwikkeld die het batterijmanagement van een auto verbetert. In de toekomst wil Bosch deze dienst aanbieden aan autofabrikanten.

Batterij in de cloud

“Bosch connecteert de batterijen van elektrische voertuigen met de cloud. Dankzij deze op data gebaseerde diensten kunnen we de prestaties van de batterijen aanzienlijk verbeteren en hun levensduur verlengen”, zegt Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH.

Het betekent dat slimme softwarefuncties in de cloud constant de batterijstatus analyseren en maatregelen nemen om celveroudering te voorkomen. Bosch geeft aan dat de slijtage van een batterij hierdoor tot wel 20 procent kan verminderen.

Tips voor de bestuurder

De batterij wordt niet alleen tijdens het opladen constant ‘gemanaged’, ook de bestuurder krijgt tijdens het rijden informatie.  Via het dashboard geeft Bosch rijtips voor batterijbesparing. DiDi, een mobiliteitsplatform in China, is de eerste klant van deze ‘Battery in the Cloud’-dienst.

Bosch Battery in the Cloud

Deze BMW i3 wordt opgeladen met een batterij-specifieke laadcurve.

Wat doet deze oplossing?

De Battery in the Cloud-dienst houdt rekening met de omgevingstemperatuur en oplaadgewoonten van de bestuurder. Deze worden naar de cloud gestuurd en geanalyseerd door machine-learning algoritmes. Daardoor is er niet alleen zicht op de huidige batterijstatus, maar ook op de resterende levensduur en toekomstige prestatiekracht. Voorheen kon daarover geen goede inschatting gemaakt worden.

Doordat er een heel wagenpark wordt aangesloten op de systemen van Bosch kan de slimme software gebruik maken van het ‘zwermprincipe’. Door meerdere voertuigen te analyseren worden stressfactoren van een batterij sneller gevonden.

En hoe helpt dit systeem dan?

Doordat Bosch goed inzicht krijgt in de batterijstatus kunnen ze deze ook actief beschermen tegen veroudering. Volledig opgeladen batterijen verouderen sneller bij hele hoge of juist hele lage temperaturen. De clouddiensten zorgen er dan ook voor dat de batterij onder deze omstandigheden een paar procent minder vol geladen wordt.

De cloudoplossing ziet ook direct storingen in de batterij. Zodra er een fout optreedt wordt de bestuurder of vlootbeheerder direct op de hoogte gebracht. Zo kan een batterij hersteld worden voor het misschien te laat is.

Bosch Battery in the Cloud

Ook deze Smart laadt nu nog smarter.

Veel winst bij opladen

Bij de meeste elektrische auto’s kan de bestuurder zelf aangeven wanneer de auto moet worden opgeladen. Zo kan hij kiezen voor het voordeligste energietarief. Ook autofabrikanten voorzien hun auto van een batterijmanagement, dat zorgt voor gelijkmatig en betrouwbaar opladen. De manier waarop het laadproces verloopt bepaalt zo’n systeem niet op individueel niveau – dat kan het systeem van Bosch wel. Daarmee wordt de laadcurve, dus het stroom- en spanningsniveau, aangepast op de specifieke batterij. Zo wordt de levensduur van de batterij verlengd.

 

 

Reageer op dit artikel