nieuws

Alliantie stimuleert meer en veilig gebruik ADAS

Techniek 922

Het gebruik van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) moet in 3 jaar met minimaal 20% groeien. Dat is de doelstelling vastgelegd in het ADAS Convenant, dat door 42 publieke – en private organisaties (de ‘ADAS Alliantie’) is ondertekend. Al die organisaties hebben ook hun eigen uitvoeringsplan met concrete acties opgesteld. Hoe ziet de Alliantie die groei voor zich? En welke rol heb je als autobedrijf?

Alliantie stimuleert meer en veilig gebruik ADAS

ADAS, ook wel aangeduid als rijhulpsystemen, worden beschouwd als opmaat naar de zelfrijdende auto. Nu al kunnen deze systemen bijdragen aan de verbetering van verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming op weg. “Geweldig, dat zoveel organisaties, elk vanuit hun eigen discipline, actief een bijdrage willen leveren om het veilige gebruik van ADAS, die daadwerkelijk aan die doelen bijdragen, te stimuleren”, zegt Ilse Harms, senior adviseur gedrag en smart mobility van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Onbekend maakt ongebruikt

Uit recent onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat ADAS, gemiddeld gezien over de verschillende typen, bij grofweg 50% van de automobilisten in Nederland onbekend is. Desondanks is de aanwezigheid van ADAS in het Nederlandse wagenpark sinds 2015 licht is gestegen. Bestuurders lijken niet goed op de hoogte te zijn van de aanwezigheid, de werking of het juiste gebruik van ADAS in de eigen auto.

Veilig gebruik van veilige ADAS

File assistentie, de eerste gedeeltelijk autonome functie in een auto, verovert langzaam steeds meer plaats op de markt. Ook bij A- en B-segment auto’s. 

“Het is goed dat er nu een initiatief is om de toepassing van ADAS te versnellen: hoe eerder ze op de weg zijn, meer veiligheidswinst we mogen verwachten”, zegt Peter van der Knaap, Directeur-bestuurder SWOV, het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Daarbij gaat het in het ADAS Convenant alleen om ADAS die een bewezen positief effect hebben op verkeersveiligheid, duurzaamheid óf doorstroming en in ieder geval geen negatief effect hebben op verkeersveiligheid.

Van der Knaap: “Er zijn systemen die specifiek gericht zijn op veiligheid en er zijn systemen die specifiek gericht zijn op het vergroten van het rijcomfort. Bij die laatste systemen is het belangrijk om erop te letten dat dit niet leidt tot minder alerte bestuurders.” ADAS die helpen om autorijden veiliger te maken zijn nuttig in de transitie naar zelfrijdende auto’s. Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon: ”Ons doel is om balans te vinden tussen premie en schade. ADAS kunnen dit proces versnellen.”

Brede alliantie

De ADAS Alliantie bestaat uit veel verschillende organisaties, die allemaal op een of andere manier te maken hebben met ADAS. Dat zijn niet alleen de bekende brancheverenigingen, maar bijvoorbeeld ook schadeherstellers, opleidingsinstituten, dataproviders en overheden. In het stimuleren van het veilige gebruik van ADAS hebben al die organisaties een eigen rol. De ADAS Alliantie wil aan de hand van de ingeleverde uitvoeringsplannen de samenwerking tussen de deelnemende partijen op specifieke vlakken bevorderen.

Slimonderweg.nl

Slimonderweg.nl is een online community waar weggebruikers elkaar informeren en waar fact-based informatie wordt gedeeld, over de kansen en de risico’s van slimme mobiliteit, zoals rijhulpsystemen. De community is een initiatief van ANWB, RAI Vereniging, Provincie Noord-Holland, CBR en het Ministerie van I&W. Onderdeel van de lancering van dit platform vormt een online game, waarmee iedere bestuurder zijn of haar kennis over ADAS kan testen. Wie aantoont deze materie goed te beheersen, ontvangt het ‘slimme rijbewijs’.

Wat betekent dit voor het autobedrijf?

Natuurlijk komt hier een stuk toelichting over de techniek op de auto om de hoek kijken. Weet de klant wat er op de auto aanwezig is? En hoe dit bedient moet worden? Lastig, dat wel want op de ene auto werkt het net even anders dan op de andere auto. En nog erger, de benamingen zijn ook nog eens niet gelijk tussen de vele merken.

Ook belangrijk, zorg dat je de werkplaats klaar hebt qua kennis van ADAS-systemen én het kunnen servicen van dergelijke systemen zoals het kalibreren van de camera(‘s). ADAS is misschien wel de nieuwe uitdaging voor het universele autobedrijf…

ADAS Alliantie

De ADAS Alliantie bestaat uit een kernteam, met vertegenwoordigers van de RAI Vereniging, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ANWB, Aon, de BOVAG, en het Verbond van Verzekeraars. Daarnaast hebben de volgende organisaties zich aangesloten: Achmea, Arcadis, Carglass, CBR, Euro NCAP, Fleet360, FOCWA, Future Mobility Network, gemeente Rotterdam, gemeente Tilburg, Hastig, Hella Benelux, Innovam, IVA Driebergen Business School, Malin, Nederlandse Kampeerauto Club, Pilkington Benelux AGR, ProDrive Academy, Provincie Noord-Brabant/SmartwayZ, Provincie Noord-Holland, Provincie Overijssel, RDW, ROF (Friesland), Royal HaskoningDHV, Rijkswaterstaat, SWOV, Syndesmo, The Plan B Company, TNO, TU-Delft, TUe, Vereniging Zakelijke Rijders, VMS Insight, VNA, VOC, VVCR en VWE.

Het is voor geïnteresseerde organisaties nog steeds mogelijk om aan te sluiten, onder voorwaarde dat zij actief bijdragen aan de doelstelling van de ADAS Alliantie.

Reageer op dit artikel