nieuws

Lichtgewicht sensorlager voor e-motoren

Techniek 1947

Wat krijg je als de marktleider in lagers en een sensorspecialist gaan samenwerken aan e-motoren van de toekomst? Inderdaad, een sensorlager. Maar dan wel een hele slimme; eentje die prijzen wint, namelijk de ‘Supplier Innovation Challenge’ van automotive gigant Magna Powertrain. Wat maakt dit lager bijzonder?

Lichtgewicht sensorlager voor e-motoren
De Sensorlagervoor e-motoren heeft NTN-SNR en EFI Automotive de Innovation Award opgeleverd.

MAGNA Powertrain bekroont jaarlijks de beste innovaties van Original Equipment Manufacturers (OEM).

NTN-SNR (lagers) en EFI Automotive (sensoren) mochten de award in de categorie Elektrificatie in ontvangst nemen.  Samen hebben zij een lager voor elektrische motoren ontwikkeld waarin een hoeksensor geïntegreerd is. De sensor is compact en eenvoudiger te monteren. Volgens de makers een garantie voor nauwkeurige metingen en een veilig gebruik.

Hall-effect technologie

het Sensorlager heeft een geïntegreerde magnetische ring en Hall-effect sensor.

Bij de ontwikkeling van het sensorlager hebben NTN-SNR en EFI hun expertise op het gebied van magnetische metingen optimaal ingezet. De technologie stoelt op een magnetische ring met een innovatief ontwerp die op een high-speed kogellager gemonteerd is, en een Hall-effect sensor met SIN/COS-uitgangen. Hierbij wordt de hoekmeting uitgevoerd met een magnetische precisie van 1° om optimale controle van de elektrische motor te garanderen.

Compacte en eenvoudig

Omdat de sensorfunctie in het lager geïntegreerd is, neemt het lager in vergelijking met bestaande oplossingen minder axiale ruimte in. Ook is het lager een paar honderd gram lichter, een enorme gewichtsbesparing.

De integratie zorgt ook voor eenvoudige montage en optimale precisie na montage, omdat een betrouwbare meting van de hoek niet langer afhangt van de kwaliteit van de motorophanging, zoals bij een resolver.

Het lager is compact, handig te monteren. Indrukwekkend is de gewichtsbesparing van een paar honderd gram.

Flexiblititeit

Het sensorlager kan aan alle toepassingen van de klant aangepast worden, ongeacht het aantal poolparen of het ontwerp van de elektrische motor. Het is verkrijgbaar in axiale, radiale of aseinde-configuraties.

Daarnaast is het mogelijk om eenvoudig een voorspanring en een borgring in de unit te integreren, of om twee sensoren op hetzelfde lager te gebruiken voor toepassingen waarbij optimale gebruiksveiligheid vereist is.

Reageer op dit artikel