nieuws

CO2 opvangen in het uitlaatsysteem, kan dat?

Techniek 5138

Jaren geleden schreven we al eens over de CO2ube. Dat buisje monteerde je achterop de uitlaat, zodat het zes weken lang af zou rekenen met alle CO2 die uit de motor kwam. Dat bleek een tamelijk idiote crowdfund-poging. Nu komt Aramco met MCC, Mobile Carbon Capture. Is dat wel serieus?

CO2 opvangen in het uitlaatsysteem, kan dat?
Aramco maakt de interne verbrandingsmotor efficiënter, én vangt CO2 op in het emissiesysteem. Werkt dat?

Op de Autosalon van Genève (zie het verslag in het AMT Maart Magazine) liepen we langs de stand van Aramco. Of eigenlijk, Saudi Aramco, ook wel bekend als Saudi Arabian Oil Company. Fijn, zo weten we wie we voor ons hebben. Bij Aramco werken 70.000 mensen lezen we op de website. Die zijn niet allemáál bezig olie op te pompen in snikhete woestijnen. Nee, een deel van hen werkt aan verbetering van de interne verbrandingsmotor (ICE).

Eerst de ICE

Reden? “Op zijn minst tot 2040 drijft die het merendeel van de auto’s aan, dus de ICE efficiënter maken is voorlopig de meest effectieve manier om CO2-uitstoot te reduceren”, lezen we op www.saudiaramco.com.

Oude bekenden

En daar maakt Aramco werk van. Ze werken aan GCI. Dat Gasoline Compression Injection is niet nieuw. We zagen het lang geleden bij VW op de testbaan en binnenkort in productie op Mazda’s SkyActiv X-motor.

Ze werken ook aan TJI, Turbulent Jet Injection, een bougie met een voorkamer. En ook dat zagen we al eerder in AMT.

Eerlijk is eerlijk, dat ziet er wel iets serieuzer uit dan de CO2ube

Revolutionaire types

Van drie van de ontwikkelingen die ze in de Geneve toonden, vind je een video via AMT.nl/3-2019. De eerste video die je daar ziet toont twee nieuwe motortypen die Aramco in ontwikkeling heeft, de Opposed Piston Engine en de INNengine. De tweede video toont de opbouw en werking van het CO2-opvangsysteem MCC.

MCC-Aramco

De MCC van Aramco scheidt CO2 van de rest van het uitlaatgas, comprimeert het en slaat het op in een gastank.

CO2-opslag

Eerlijk is eerlijk, dat ziet er wel iets serieuzer uit dan de CO2ube. De installatie onder de auto absorbeert CO2 in een oplossing. Zo wordt het gescheiden van de rest van het uitlaatgas. Is dat gebeurd, dan staat die vloeistof het CO2 weer af in zuivere vorm. Daarna wordt het gecomprimeerd en opgeslagen in een gasfles. Oh, en de elektrische energie voor de compressor komt via een Waste Heat Recovery-systeem uit het hete uitlaatgas.

Demo’s

Aramco claimt al een demovoertuig te hebben gebouwd dat op deze manier een deel(tje) van zijn CO2-uitstoot wist te vermijden. Nog dit jaar komt er een truck die zelfs 40 % van zijn CO2-productie in een gasfles gaat opslaan, belooft Aramco.

De puntjes op de i

En ja, voor we dat allemaal in productieauto’s terugzien is er natuurlijk wel een infrastructuur nodig van CO2-afvoerinstallaties en een industrie die die CO2 gaat aanwenden voor nuttige toepassingen. Details, toch?

Reageer op dit artikel