nieuws

Kennissessie: Motorschade door Low Speed Pre Ignition (LSPI)

Techniek 6695

Low Speed Pre Ignition (LSPI) is een vorm van detonatie in direct ingespoten benzinemotoren bij lage toerentallen tot ± 3000 tpm. Hoe ontstaat het precies, hoe vaak komt het voor en wat kun je daar tegen doen? De specialisten van Forté geven je antwoord in deze technische kennissessie op 12, 13 en 14 februari.

Kennissessie: Motorschade door Low Speed Pre Ignition (LSPI)
Zuigerfabrikant Mahle doet onderzoek naar downsize motoren, onder andere om oorzaken van LSPI vast te stellen. FOTO MAHLE GMBH

Door de trend om motoren steeds kleiner en sterker te maken, komen we vaker schades tegen aan zuigers, zuigerveren en distributiekettingen. Schuldige is in veel gevallen Low Speed Pre Ignition (LSPI). In gewoon Nederlands betekent dat ongecontroleerde verbrandingen bij lage toerentallen tijdens redelijke tot hoge belastingen van de motor. LSPI komt voor bij gedownsizede direct ingespoten benzinemotoren voorzien van een turbo.

LSPI moet niet verward worden met ‘pingelen’, waarbij gloeiontsteking van het lucht/brandstofmengsel plaatsvindt tijdens acceleratie bij lage toerentallen. Dat gevaar wordt aangejaagd door vervuiling met koolafzettingen in de cilinder.

Kleinere motoren, hoog belasten

Auto’s moeten steeds zuiniger en schoner worden, niet zo raar om daarvoor kleinere motoren te gaan toepassen natuurlijk. Maar de prestaties moeten wel het liefst op peil blijven, zo niet hoger worden. De meeste aandacht gaat in de dagelijkse praktijk evenwel uit naar zuinige en schone verbranding. Dit wordt mede bereikt door kleine motoren hoog belast te laten draaien, dichtbij hun meest efficiënte werkingsgebied en met grote gasklepopening bij laag toerental (tot 3000 tpm); dat is zuinig.

Vanzelfsprekend is LSPI alleen al ongewenst, omdat de ongecontroleerde vroegtijdige ontsteking, terwijl de zuiger nog op weg is naar zijn bovenste punt, bepaald geen optimale motorprestaties oplevert. Het geeft een flinke dreun op de zuiger op het meest slechte moment. De klappen zijn extra hard in moderne motoren met steeds hogere vullingsgraden en kritische compressieverhoudingen.

De gevolgen? Zuigerschade, lagerschade en ook de distributie krijgt de nodige klappen te verwerken. Duik met de specialist van Forté de diepte van LSPI in en krijg praktische voorbeelden, maar ook tips hoe motorschade door LSPI te minimaliseren is.

Kom kennis tanken

Elke dag kun je kiezen uit zestien kennissessies welke zijn verdeeld over vier kennisdomes en vier tijdsblokken. Elke kennissessie duurt 30 tot 45 minuten en starten om 17.30 uur, 18.30 uur, 19.30 uur en 20.30 uur. Bekijk het hele programma met alle zestien kennissessies hier, of in de tabel hieronder.

De zestien kennissessies van Auto Prof – AMT Live Gorinchem 2019 op een rij. Klik op het schema voor een groot formaat.

Gast van AMT: Goed voorbereid naar Gorinchem!

Om niets te missen kan je via amt.nl/autoprof-amtlive je bezoek voorbereiden. Hier vind je ook de sfeerimpressie van Auto Prof – AMT Live Gorinchem 2019. Niet voor niets zeggen we: Kom Leren, Beleven en Ontmoeten!

Auto Prof – AMT Live is op 12, 13 en 14 februari 2019 te bezoeken in Evenementenhal Gorinchem. De openingstijden zijn op alle beursdagen van 15.00 tot 22.00 uur. Meer informatie is te vinden op de website van Auto Prof – AMT Live.  Je kan nu al inschrijven en we nodigen je van harte uit als gast van AMT. Gebruik hiervoor de code 71923101 op de inschrijfpagina of gebruik direct deze link.

Reageer op dit artikel