nieuws

Mercedes-Benz introduceert eerste elektrische brandstofcelauto mét plug-in hybrid technologie

Techniek 461

De nieuwe GLC F-Cell is naar eigen zeggen Mercedes-Benz’s nieuwe mijlpaal op de weg naar emissievrij rijden. Met zowel een brandstofcel- als een hoogvoltagebatterij, die behalve door de brandstofcel ook met een stekker is op te laden. De eerste modellen worden geleverd aan ministeries en grote klanten in Duitsland. Vanaf voorjaar 2019 kunnen ook particulieren kennismaken met de GLC F-cell. Tenminste…, Duitse particulieren.

Mercedes-Benz introduceert eerste elektrische brandstofcelauto mét plug-in hybrid technologie

De SUV is volgens Mercedes een praktische, dagelijks bruikbare auto. Het samenspel tussen de batterij en brandstofcel zorgen voor een actieradius van 430 kilometer op waterstof en maximaal 51 kilometer op een volgeladen batterij. Dankzij de 700 bar tanktechnologie zijn de twee waterstoftanks (gezamenlijke inhoud: 4,4 kg) binnen 3 minuten gevuld. Dat is net zo snel als de tank van een ‘normale’ verbrandingsmotor.

Rijmodi voor de maximale actieradius

Uit de uitlaat van de GLC F-Cell komt alleen water. En zelfs dat niet als de auto puur op zijn batterij rijdt.

Om de voordelen van de auto aan te passen aan de gewenste rijsituatie, heeft de F-cell vier rijmodi: Hybrid (energie uit beide bronnen), F-cell (enkel op waterstof), Battery (volledig elektrisch) en Charge (prioriteit bij opladen van de batterij). Bij alle rijmodi laadt de auto de batterij op tijdens het remmen of uitrollen.

Infrastructuur

Van buiten onderscheidt de F-Cell zich nauwelijks van de ‘gewone’ GLC. Onderhuids zijn er nauwelijks overeenkomsten.

Vanwege de nieuwe technologie en het netwerk, wordt de F-cell geïntroduceerd in Duitsland. De focus ligt op grootstedelijke regio’s. Een infrastructuur met een volledige dekking is essentieel voor het succes van deze en andere elektrische modellen in Duitsland (en de rest van de wereld). Het doel van Mercedes in samenwerking met hun mobility partners is een netwerk van 400 waterstofstations. Dergelijke doelstellingen zijn er ook voor de VS, Japan en Europa, maar over de doelstellingen daar doet Mercedes geen uitspraak.

Meer weten?

De GLC F-Cell is al twee keer in Oog voor Techniek verschenen. In AMT 4 – 2018 bespraken we de primeurs en in AMT 10 – 2018 keken we onder de motorkap.

Reageer op dit artikel