nieuws

Seat Arona TGI: Eerste SUV op CNG/groengas

Techniek 556

Seat trekt op de internationale autoshow van Parijs het doek van de Arona TGI. Daarmee onthult Seat naar eigen zeggen de allereerste CNG/groengas suv ter wereld. Deze Arona de vierde variant in Seat’s TGI-serie en de volgende stap op weg naar een intensiever gebruik van CNG/groengas.

Seat Arona TGI: Eerste SUV op CNG/groengas

De nieuwe Arona-variant wordt aangedreven door een driecilinder 1.0-liter TGI-motor met een vermogen van 66 kW/90 pk tussen 4.500 en 5.800 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 160 Nm over een toerengebied van 1.900 tot 3.500 tpm. Deze motor wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De Arona TGI noteert een top van 172 km/u en heeft 12,8 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren. Door het gebruik van CNG (compressed natural gas) daalt de CO2-uitstoot met 25 procent ten opzichte van de vergelijkbare benzineversie en de NOx-uitstoot ligt zelfs 75 procent lager. Wanneer er geen CNG maar groengas wordt getankt, is de CO2-uitstoot zelfs 75 procent lager dan de benzinevariant. Groengas is momenteel beschikbaar aan ongeveer de helft van de 170 Nederlandse CNG-tankstations.

De Seat Arona TGI, met drie verschillende tanks voor een reductie in CO2- en NOX-uitstoot tot 75%

Drie CNG-tanks

De CNG-versie van de Arona maakt gebruik van dezelfde systemen als die in de 1.0-liter TSI benzine-uitvoering, maar tegelijkertijd  ook nieuwe componenten die het rijden op CNG/groengas mogelijk maken. Bijvoorbeeld: drie CNG-tanks onder de bodem achterin, een vulhals naast de benzinevulopening, roestvrijstalen gasleidingen, gasdruksensoren en een elektronische drukregelunit die de gastoevoer naar de TGI-motor regelt.

De 1.0-liter motor is uitgerust met zuigers met een chroom-nikkel coating die zijn aangepast voor het verbrandingsproces met gas, evenals versterkte kleppen en klepzetels. Bovendien zijn bij de in- en uitlaatkleppen de afsluitingen afgevlakt voor een lange levensduur. De turbo is lichter, waardoor het turbinewiel direct reageert en de motor zijn kracht soepeler verdeelt.

Koud weer

Twee tankdoppen voor twee verschillende aandrijvingen. Het benzine aangestuurde syteem kan bij koude temperaturen het feilloos overnemen van de CNG-aandrijving

Het starten van een CNG motor bij koud weer vraagt ook aanpassingen. De Arona TGI rijdt altijd op CNG als dat in de tanks beschikbaar is, maar start op benzine wanneer de buitentemperatuur onder de 10°C komt. Vervolgens komt het opwarmproces voor de gasinjectoren op gang, alvorens de CNG-toevoer automatisch wordt geactiveerd als de motor warm genoeg is. Dat opwarmen duurt ongeveer 1 minuut.

Als het gas een keer op is, rijdt de Arona TGI verder op benzine. De drie gastanks in de suv hebben een inhoud van 14,3 kg, goed voor een CNG/groengas-actieradius van ca. 350 kilometer (op Nederlands L-gas). Dankzij de automatische omschakeling naar benzine wordt het rijbereik met nog eens 160 kilometer vergroot. Die omschakeling gaat overigens zo soepel dat de bestuurder daar waarschijnlijk niets van merkt. Een lampje in het instrumentarium geeft aan wanneer de auto op benzine rijdt.

CNG

De infographic over de binnenkant van de CNG-modellen. Hier geillustreerd met een Ibiza. Dezelfde onderdelen zitten ook in de nieuwe Arona TGI.

Seat heeft naast de Arona ook nog verschillende uitvoeringen van de Ibiza, Leon en een uitvoering van de Mii op CNG.  We doken in het archief van Seat en vonden deze infographic, die uitlegt welke componenten erin de CNG-modellen van Seat zit. Wil je hier meer weten over de techniek en ontwikkelingen rondom CNG? In AMT 3-2018 schreef Rob van Ginniken over de ontwikkeling achter en de techniek in de CNG-modellen van Volkswagen.

Reageer op dit artikel