nieuws

Mercedes-Benz EQC, splinternieuw maar vooruitstrevend?

Techniek 1935

Dinsdag volgden we zeven workshops in de omgeving van Stockholm Zweden met betrekking tot (technische) details van de eerste EV onder EQ label van Mercedes-Benz. Reikhalzend werd er naar uitgekeken. Pakt het grote Daimler Tesla en anderen in qua EV-techniek? Dinsdagavond volgde de onthulling, tijd om de details te delen van de Mercedes-Benz EQC.

Mercedes-Benz EQC, splinternieuw maar vooruitstrevend?

Mercedes maakt er geen geheim van. Met het oog op de populariteit van modellen in het SUV-segment was al snel besloten dat de EQC deze koetsvorm moest krijgen. Een kleine nuance maakte de designdirecteur van de Duitse autobouwer daarbij wel. De daklijn en het formaat bevindt zich tussen een echte SUV en SUC (met sterk aflopende daklijn) in. Eigenlijk staat er een GLC-formaat auto, maar onderhuids compleet anders. En daar wordt het interessant voor ons natuurlijk.

Twee motoren, andere aansturing

De onderhuidse techniek van de EQC stond opengewerkt in Stockholm klaar.

Om met de aandrijving te beginnen. De EQC heeft twee asynchrone motoren met een totale output van 300 kW vermogen en 765 Nm piekkoppel. Beide motoren zijn technisch gelijk, maar gedragen zich toch anders. De elektromotor op de vooras is vooral afgeregeld op deellast en comfortabel rijden. Daarmee verlengd Mercedes ook de actieradius. De motor op de achteras is juist afgeregeld op dynamisch rijgedrag. Vanzelfsprekend werken beide motoren traploos met elkaar samen. Bij regeneratie komen beide motoren in actie als dynamo. Het maximum toerental is 13.000 en beide elektromotoren zijn gekoppeld aan de aandrijfassen middels een tweetraps vaste reductie inclusief differentieel. (zie de video onderaan dit artikel) Mercedes vermeld tevens trots dat de EQC de stilte van een S-Klasse heeft dankzij het loskoppelen van de interieurcabine met de aandrijflijn door gebruik te maken van rubberen ophangpunten.

384 lithium-ion cellen

384 lithium-ion cellen verdeeld over zes modules waarmee het accupakket in de EQC 80 kWh herbergt. Het accupakket is actief gekoeld én verwarmd.

Belangrijk bij een EV is natuurlijk de accucapaciteit. De EQC is voorzien van de laatste generatie Lithium-ion batterijen welke in eigen huis worden gemaakt in accufabriek Accumotive in Makenz/Saxony. In totaal wisten de technici zes modules, twee met 48 cellen, en vier met 72 cellen, in te passen tussen de voor en achterwielen. Het accupakket is modulair opgebouwd wat het aanpassen aan een kleinere of grotere EV mogelijk maken. Ter informatie, in 2022 biedt Mercedes-Benz onder de EQ-lijn voor elk segment een EV. Dus van klein (A-Klasse) tot groot.

Het accupakket kent een maximum voltage van 408 volt en nominale capaciteit van 210 Ah en heeft daarmee een opslagcapaciteit van 80 kWh. Het merk vaart daarmee iets onder de Jaguar iPace (90 kWh) en Tesla’s Model X (tot 100 kWh). Is dit naar verwachting? Misschien was wel meer verwacht, want een segment lager vinden we al 65 kWh terug in de Hyundai Kona bijvoorbeeld. De reden voor 80 kWh? “De wielbasis liet niet meer toe”, aldus technici. Maar door verder te innoveren in accuceltechniek verwacht de R&D van Daimler elk jaar 10 tot 14% groei te realiseren. Door de chemische samenstelling dus constant te blijven verbeteren kan toch meer rijbereik worden gerealiseerd.

Het accupakket weegt 650 kg en wordt actief gekoeld én verwarmd om de cellen op een zo ideale werktemperatuur te houden. Het Battery Management System houdt alle modules nauwkeurig in de gaten op temperatuur, prestaties en andere belangrijke punten. Mercedes geeft overigens 8 jaar en tot 160.000 km garantie op het accupakket. En dat is zeker niet onaardig.

Opladen tot 110 kW

Nog een bottleneck in EV-land, je wil ook snel kunnen laden. Mercedes benadrukt de vele oplaadmogelijkheden. Van thuis laden middels de optionele Mercedes-Wallbox tot bij gewone en snellaad-laadpalen. Standaard komt de EQC met een watergekoelde geïntegreerde 7,4 kW AC-lader. Nog sneller is gelijkstroomladen via de CCS (Combined Charging Systems) aansluiting. De EQC is dan op te laden met een maximale output van 110 kW waarmee het accupakket in veertig minuten van 10 naar 80 procent State of Charge gaat.

Een groot gemis volgens velen is de mogelijkheid om 3-fasen op te laden, iets wat andere aanbieders van EV’s (BMW, Renault, Nissan) wel aanbieden. Of dat nog komt? Daarop hadden de technici niet direct een antwoord. Wel volgt men de trends in opladen en zal indien nodig daar op schakelen, bijvoorbeeld door tot 150 kW laden mogelijk te maken. Nu is daar niet voor gekozen om ook de balans tussen levensduur en snellaadwinst goed te houden. Overigens werkt Mercedes samen met Ionity om de mogelijkheden voor snelladen rap uit te breiden langs de belangrijkste wegen.

Veiligheid, Comfort en Vertrouwen

Duidelijk zichtbaar, de extra versteviging om botskrachten juist af te voeren.

“De Mercedes onder de EV’s”, was een veel gehoorde kreet. Waar Mercedes voor staat? Veiligheid, comfort en vertrouwen aldus het merk. Met de veiligheid van de EQC zit het wel snor. De actieve en passieve veiligheidssystemen van de S-Klasse komen ook naar de EQC. Het accupakket ligt in een stevige aluminium bak welke tevens extra is verstevigd. Voor de voorimpact is een extra stevige constructie aangebracht op de plek waar normaal de brandstofmotor ligt. Deze waarborgt de veiligheid van het accupakket bij een forse aanrijding aan de voorzijde.

Qua comfort blijft er weinig te wensen over. Natuurlijk beschikt de EQC over verschillende rijmodi, is de auto ‘one-pedal-drive’ te rijden dankzij vijf verschillende regeneratiemodi. En ook denkt het nieuwe entertainmentsysteem, genaamd MBUX, met je mee. Via je smartphone kun je aangeven waar je heen wil, waarna de EQC de optimale route via de navigatie bepaald en wanneer gewenst het interieur alvast voorverwarmd. Middels voice-control zijn commando’s te geven net als we inmiddels doen met Apple’s Siri of Alexa. “Hey Mercedes, ik wil morgenochtend om acht uur weg”, resulteert in een opgeladen EQC, met wanneer het kan opgeladen tijdens een gunstig stroomtarief.

Behoudend

Duidelijk zichtbaar, de pinnetjes links en rechts van de middelste pin zijn niet in gebruik. Het blijft dus (vooralsnog) bij 1-fase laden.

Al met al, de Mercedes onder de EV’s ziet er wellicht wat minder uitgesproken uit en zal zich gedragen als een Mercedes. Dat laatste was overigens nog niet te testen. Niet eerder dan de zomer van 2019 verschijnt de EQC in de showroom. De echte EV-fan zal wellicht wat meer van het design en techniek verwacht hebben zoals 3-fasen laden en een grotere actieradius welke met 450 km volgens NEDC (WLTP-cijfers zijn er nog niet) niet uitgesproken bijzonder is. Niettemin denken we dat de Mercedes-doelgroep deze EQC maar zo een snel kan omarmen.

Meer weten? In AMT 9 welke eind september verschijnt duiken we nog wat dieper in de onderhuidse techniek van de EQC. Tot die tijd, bekijk alvast deze technische video van Mercedes:

Reageer op dit artikel