nieuws

De nieuwe Fiat 500X: Firefly Turbomotoren en een intensieve upgrade.

Techniek 1964

De Fiat 500X heeft zowel uiterlijk als technisch een upgrade gekregen: nieuwe looks, nieuwe turbobenzinemotoren en nieuwe technologie. Hiermee voldoet de Italiaanse SUV aan de nieuwste eisen in de snel veranderende wereld van de mobiliteit.

De nieuwe Fiat 500X: Firefly Turbomotoren en een intensieve upgrade.

De nieuwe 500X onderscheidt zich uiterlijk door nieuwe koplampen en achterlichten met LED-verlichting. Nieuwe interieurs bieden meer comfort en functionaliteit. De nieuwe voorzieningen op het gebied van comfort en veiligheid zijn in het bestaande ontwerp geïntegreerd, waardoor het oorspronkelijke karakter van het model behouden is gebleven.

Het instrumentenpaneel is, net als voorheen, uitgevoerd met drie ronde klokken die in de beste 500-stijl een vintage look combineren met moderne technologie. Aan weerszijden van het paneel bevinden zich analoge meters voor de rijsnelheid en het motortoerental, terwijl het configureerbare 3,5-inch TFT-scherm in het midden de bestuurder op een duidelijke, eenvoudige manier van belangrijke rij-informatie voorziet.

Nieuwe generatie benzinemotoren

De nieuwe 500X is het eerste Europese Fiat-model waarin de innovatieve serie drie- en viercilinder turbobenzinemotoren wordt toegepast. Deze bieden klanten het juiste compromis tussen de rijprestaties van benzinemotoren en de zuinigheid van dieselmotoren. De nieuwe krachtbronnen zijn 20% stiller dan de beste turbodiesels en 20% zuiniger dan de vorige generatie benzinemotoren.

Deze nieuwe Firefly-turbomotoren zijn uitgerust met een benzinepartikelfilter (GPF) en voldoen aan de strenge emissienorm Euro 6/D. Ze zijn gedurende meer dan 75.000 uur aan virtuele tests onderworpen en hebben ruim 60.000 uur op de proefbank gedraaid onder omstandigheden die met de praktijk vergelijkbaar zijn. Daarnaast hebben ze bij testritten over de hele wereld vijf miljoen kilometer afgelegd om hun betrouwbaarheid en levensduur op de weg te beproeven.

De nieuwe serie turbobenzinemotoren is op een modulaire structuur gebaseerd met een standaard slagvolume van 0,33 liter per cilinder. Naast een 1-liter driecilinder met een vermogen van 120 pk en een maximum koppel van 190 Nm, die wordt aangeboden in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, omvat de serie een 1,3-liter viercilinder met een vermogen van 150 pk en een maximum koppel van 270 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een geautomatiseerde zestraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. Voor de Nederlandse markt worden alle motorvarianten uitsluitend in combinatie met voorwielaandrijving geleverd.

Lichtgewicht

De nieuwe motoren zijn geheel van aluminium vervaardigd, wat ze ongekend licht maakt (de driecilinder weegt slechts 93 kg). Het in samenwerking met FCA-dochter Teksid ontwikkelde motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering en er wordt gebruik gemaakt van een grondplaat om de beste balans te bereiken tussen constructieve sterkte enerzijds en geluids-, trillings- en gewichtsreductie anderzijds.

Het doordachte ontwerp van de aandrijflijn blijkt uit tal van innovatieve technische details die bijdragen tot het verbeteren van de prestaties en het verhogen van het rijcomfort, zoals de toepassing van directe benzine-inspuiting om het volumetrisch rendement te optimaliseren en een kleine, lichte turbocompressor met elektrisch bediende wastegate in combinatie met een watergekoelde intercooler.

 

MultiAir-technologie

Een andere belangrijke innovatie op de nieuwe turbomotoren is de introductie van de derde generatie van FCA’s exclusieve MultiAir-technologie. Dit MultiAir III-systeem optimaliseert het verbrandingsrendement door continu de lichthoogte en timing van de inlaatkleppen te regelen. De speciaal afgestemde inlaat- en uitlaatnokprofielen zorgen daarbij voor een aanzienlijke verbetering van het rendement bij lage motorbelasting.

Hoe dit precies werkt lees je in AMT 9 in de rubriek Oog voor techniek. 

Reageer op dit artikel