nieuws

Formule 1-techniek van NTN-SNR voor Jaguar

Techniek 1156

Zit Jaguar dan al in de Formule 1? Nee, wel in de Formule E(lektrisch), maar die staat technisch niet op F1-niveau. Waar het dan wel in zit? De komende Jaguar XE SV Project 8. Als je heel snel bent kun je er misschien nog een bestellen, de productie startte in juni. Waar precies zit daarin een stukje F1-techniek van lagerfabrikant NTN-SNR?

Formule 1-techniek van NTN-SNR voor Jaguar
Nieuw ‘vierdeurs’ ronderecord voor de Jaguar XE SV Project 8 op de Nürburgring Nordschleife. Zal dan zijn met de 12,2 kg lichtere Track Pack tweezits uitvoering. Maar de vierzitter is ook echt snel.

Wij draaien er verder niet omheen, de wielen van de zeer speciale Jaguar wel. Want het gaat om wiellagers, keramische wiellagers die NTN-SNR speciaal voor deze Jaguar maakt.
Je snapt het al, dat is dus duur. Het gaat over een gelimiteerde serie van 300 auto’s, zoals Jaguar’s afdeling Special Vehicles eerder al een woeste Project 7 afleidde van de Jaguar F-Type. Het volgende Project 8 ging los op een XE middelgrote sedan.

Ruim tien keer zo duur als gewone stalen wiellagers

Ontwikkeld voor gevechtsvliegtuigen

Jaguar’s Project 8 heeft wel de vorm van een XE model, met een forse spoiler achterop. Maar heel wat van de oorspronkelijke aluminium delen zijn vervangen door lichter koolstofcomposiet. Het onderstel is fors gewijzigd, en er ligt een ‘supercharged’ 5.0 V8 voorin. Een gewone XE komt niet verder dan een 3.0 V6 met mechanische supercharger.
Er is dus veel gedaan voor hoge prestaties, en alle daarbij nodige aanpassingen. Daaronder zijn tweerijïge hoekcontact lagers voor de vier aangedreven wielen. Niet zomaar kogellagers zoals voor gewone auto’s. Er zitten keramische kogels in.
Dat wordt ook gebruikt in de F1, maar werd eerst ontwikkeld voor sterke straalmotoren van gevechtsvliegtuigen. Ook zoiets waar extreme belasting voorkomt, en het wat mag kosten om daarvoor oplossingen te maken.

Mogelijk voor iedereen

Deze laatste wijsheid hebben we van Vincent Pourroy-Solari, Automotive Innovation Manager bij NTN-SNR. Want we wilden natuurlijk meer weten, hoe bijzonder zijn keramische kogellagers en gaan we die vaker tegenkomen?
Nee, dat dus niet. NTN-SNR maakt deze lagers speciaal voor de gelimiteerde Jaguar-serie. “Ze zijn tien tot vijftien keer zo duur als stalen kogellagers. Maar als een ander ze ook zou willen, we hebben de kennis en kunnen ze maken.”
De hoge kosten houden het toch wel exclusief. “Met veel research hebben we dit soort lagers ontwikkeld en bieden ze nu ook voor straalmotoren van commerciële vliegtuigen. Maar voor zover ik weet vliegt er in de burgerluchtvaart nog geen enkel toestel met zulke lagers.”

Dit is ‘m dan, het speciale NTN-SNR wiellager met keramische kogels. De loopringen zijn van staal. Overigens kreeg de XE Project 8 ook speciale koolstofvezel-keramiek remmen.

Lichter, sterker, preciezer

Waarom kreeg de XE SV Project 8 wiellagers met keramische kogels? Voor weggedrag op race-niveau. Er zit 600 pk in, ofwel 441 kW, ruim de helft meer dan een gewone XE met V6 compressormotor. De Project 8 moet in 3,3 seconde op 100 km/h zitten, en kunnen doorhalen tot 320 km/h.
Het gaat niet alleen om grof geweld, uiterst gevoelige wegligging moest bijdragen aan uitzonderlijke prestaties in de praktijk. Daarvoor is het onderstel op race-niveau gebracht, onder meer door heel veel rubber uit de ophanging te elimineren. En door superharde keramische kogels in de wiellagers, zodat je heel precies de auto aanvoelt en kunt controleren.
Deze lagers zijn per stuk bovendien 210 gram lichter dan stalen versies. Het harde keramiek geeft lage wrijving in de lagers. En het kan heel goed tegen hoge wieltoerentallen, waar het geen last krijgt van heetlopen, uitzetting en dus meer wrijving. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Reageer op dit artikel