nieuws

Continental: eCall is eerste stap voertuigconnectiviteit

Techniek 908

Een automatisch noodalarmsysteem (eCall) is in de EU sinds april 2018 verplicht in alle nieuwe auto’s. Een besluit dat Continental toejuicht. Niet zo gek; Continental maakt de benodigde telematica-units al sinds 1996.

Continental: eCall is eerste stap voertuigconnectiviteit

Met eCall beschikken voertuigen over een eigen boordsysteem voor noodoproepen. Dit verzendt in een noodsituatie automatisch een noodalarm met de exacte locatie van het voertuig naar de dichtstbijzijnde alarmdienst. Het systeem gebruikt het standaard noodnummer in Europa: 112.

Volgens de Europese Commissie zal het systeem de responstijd van hulpdiensten tot 40% verminderen in stedelijke gebieden en zelfs tot 50% in landelijke gebieden. De Europese Commissie heeft becijferd dat de invoering van eCall het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de EU met 10% per jaar kan verminderen.

eCall komt in actie bij activeren airbag

De noodoproep van het eCall-systeem wordt automatisch geactiveerd als de airbag van het voertuig afgaat. Het is ook mogelijk om handmatig een noodoproep te doen, bijvoorbeeld als een bestuurder getuige is van een ernstig ongeval. Volgens de Europese norm moet tijdens een eCall-noodoproep een minimale set gegevens worden verzonden naar de alarmdienst. Dit ‘datatelegram’ is 140 bytes lang en bevat voor de noodsituatie relevante informatie. Hieronder vallen tijd van de oproep, voertuigtype, locatie, type aandrijving, het aantal passagiers, de reisrichting, de manier waarop de noodoproep werd geactiveerd en aanvullende informatie.

Vanaf april 2018 is de auto een smartphone op wielen, waarin de mobiele en digitale wereld effectief samenkomen.

De eCall-hardware in het voertuig is een ingebouwde telematica-unit. Die bestaat uit een modem (network access device), een satellietantenne (Galileo) voor de exacte positionering, de elektronica voor aansluiting op het voertuig en mogelijk een reservebatterij.

‘Auto wordt smartphone op wielen’

“eCall is slechts één van de meer dan honderd functies die kunnen worden geïntegreerd in deze telematic- unit. Daarmee is het systeem de hoeksteen van de Europese voertuigconnectiviteit. Vanaf april 2018 is de auto een smartphone op wielen, waarin de mobiele en digitale wereld effectief samenkomen”, legt Rob Tamse, managing director Continental Automotive Trading Nederland, uit.

Software-updates zonder werkplaatsbezoek

De EU verplicht de aanwezigheid van een eCall-systeem in alle nieuwe auto's sinds april 2018.

De EU denkt het aantal verkeersdoden terug te dringen door eCall te verplichten in nieuwe auto’s. Daarnaast biedt de techniek achter eCall nog veel meer mogelijkheden om auto’s echt connected te maken, zegt Continental.

Andere nieuwe functies en services die door connectiviteit in het voertuig mogelijk worden, zijn software-updates voor voertuigelektronica. Die kunnen draadloos uitgevoerd worden, zonder dat het nodig is om een dealer of werkplaats te bezoeken. Hetzelfde geldt voor diagnosetestellen. Ook dat kan op afstand plaatsvinden en, zo zegt Continental, ook op het niveau van predictive maintenance.

“Aangezien moderne voertuigen uit wel 100 miljoen regels digitale informatie bestaan, kan veel van deze informatie, naast de eCall functionaliteit, ontsloten worden via de telematica unit. Daarmee is de unit de sleutel tot onze holistische visie op connectiviteit. We zijn ervan overtuigd dat connectiviteit zal zorgen voor meer verkeersveiligheid. Onder meer via eCall, maar ook omdat voertuigen straks onderling informatie kunnen uitwisselen via V2V en V2X-communicatietechnologie (Vehicle-to-Vehicle en Vehicle-to-Everything). Zo waarschuwen voertuigen elkaar voor potentiële gevaren.”

Integratie van LTE-Advanced en 5G in voertuigen

Om de mogelijkheden van telematica verder uit te breiden en te verbeteren, werkt Continental aan de integratie van de nieuwe mobiele netwerkstandaarden (LTE-Advanced en 5G) in het voertuig. De op eCall gebaseerde telematicasystemen heeft het bedrijf al gereed voor productie en zijn op korte termijn leverbaar. Bovendien kan het de units aanpassen aan de eisen van individuele voertuigfabrikanten.

Lees ook: Bevoordeelt eCall het merkkanaal?

Reageer op dit artikel