nieuws

Michelin ontwikkelt biologisch wiel

Techniek 2754

Banden zonder lucht blijven een uitdaging. Had Michelin als alternatief al de Tweel, nu in productie, als experiment hebben ze nu een luchtloze Vision bio-band. Geheel uit herbruikbare grondstoffen, met variabel 3D-geprint profiel. Op de Movin’On conferentie in Montreal is dit complete bio-wiel gepresenteerd. Het wiel van de toekomst?

Michelin ontwikkelt biologisch wiel
Dit is hem dan, het volledig biologisch afbreekbare Vision wiel. Nog zonder iets van bevestigingsgaten, waaruit we opmaken dat het nog niet onder enig voertuig is getest.

Jarenlang was er de Challenge Bibendum, een show van vooral energiebesparende ideeën. In plaats daarvan komt nu Movin’On, meer een congres. Daar kunnen toekomstgerichte ideeën op het gebied van duurzame mobiliteit gepresenteerd worden, maar gaat het ook om uitwisseling van plannen en kennis. Vooral van startende ondernemingen, die steun van Michelin kregen voor veelbelovende initiatieven. Daarnaast is het een show van Michelins eigen initiatieven, zoals het Vision wiel.

Gebaseerd op longblaasjes

Niet alleen Michelin maar ook enkele concurrenten werken al jaren aan een opvolger voor de luchtband. Zoals de Tweel, een wiel uit kunststof spaken waar omheen een rubber bandenprofiel ligt. De kunststof spaken zorgen voor het draagvermogen, schokdemping en de nodige flexibiliteit van het loopvlak.

Deze structuur uit organisch materiaal wordt ‘alveolair’ genoemd, naar de alveolen in onze longen. Met meer of minder dichte structuur kunnen plaatselijke sterkte en flexibiliteit geregeld worden.

Voor bepaalde industriële toepassingen produceert Michelin in de VS al op kleine schaal Tweels. Met de nog puur experimentele Vision gaat het een stap verder. De structuur is geheel nieuw, maar ook het gebruik van volledig hernieuwbare natuurlijke materialen.

In plaats van flexibele spaken in een soort velg heeft de Vision een structuur die Michelin vergelijkt met longblaasjes. Dat wordt gemaakt met een heel assortiment van vooral plantaardige, biologisch afbreekbare materialen.

3D profilering naar behoefte

Ook hier komt buitenop het wiel een dunne loopvlak laag. Maar naar de modernste inzichten zouden in het wiel verder nog sensoren verwerkt worden. Die houden de conditie van de band in de gaten. Het idee is dat het Vision wiel ‘connected’ zal zijn, waarmee ook online een afspraak gemaakt kan worden om het wiel te ‘herladen’.

Een keur aan natuurlijke en hergebruikte grondstoffen is ingezet om het Vision wiel te maken. We zien bamboe, blik, stro, houtsnippers en nog veel meer. Ook het loopvlakrubber is van organisch spul.

Het loopvlak wordt namelijk heel eigentijds met 3D printen gemaakt. Daarbij zou het eenvoudig zijn om snel een nieuwe laag op het loopvlak te leggen. Zo makkelijk dat het wiel onmiddellijk aangepast kan worden aan de rij-omstandigheden. Heb je sneeuw voor de boeg, ga je off-road, een aangepast loopvlak is zo gelegd. Zegt Michelin, al is niet zo precies duidelijk hoe dat moet werken.

Veranderende business

Anderzijds stelt Michelin dat hier geen sprake is van wilde fantasie, maar op dit moment al realiseerbare productie. Hoewel er niet direct plannen zijn het Vision wiel op de markt te brengen.

Wat de plannen wel zijn is in 2020 een 20 % hogere opbrengst uit de bandenproductie. De diensten van Michelin moeten dan een verdubbelde winst realiseren. Uit de toeristische gidsen en navigatiediensten moeten driedubbele inkomsten komen.

Hoewel Michelin meent met zijn energiezuinige banden heel goed aan te sluiten op wat de markt zal vragen zien we hierin toch een onmiskenbare accentverlegging. De inkomsten moeten meer gaan komen uit allerlei dienstverlening, dan uit de bandenmarkt waarvan kennelijk weinig groei meer wordt verwacht.

In onderstaande video toont Michelin hun visie:

Reageer op dit artikel