nieuws

Daimler bouwt hypermoderne megafabriek voor lithium-ion accu’s

Techniek 1497

Daimler bouwt hypermoderne megafabriek voor lithium-ion accu’s
De ceremonie werd bijgewoond door onder meer bondskanselier dr. Angela Merkel (tweede van rechts), die samen met Dieter Zetsche (tweede van links, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars), de accufabriek bekeek.

Met de bouw van een van de grootste en modernste accufabrieken ter wereld, zet Daimler AG de volgende strategische stap in zijn elektro-offensief. Daimler investeert in totaal een bedrag van circa 1 miljard euro in de nieuwe fabriek, die zich op circa 50 kilometer afstand van Dresden bevindt. De productie zal naar verwachting halverwege 2018 van start gaan.

Het in het Duitse Kamenz gevestigde Accumotive, een 100% dochteronderneming van Daimler, investeert een bedrag van circa 500 miljoen euro in de bouw van een tweede fabriek voor lithium-ion-accu’s.

“De auto-industrie staat aan de vooravond van een fundamentele transformatie. Wij beschouwen onszelf als stuwende kracht achter die verandering”, aldus Daimler-chef Dieter Zetsche. “De accufabriek in Kamenz speelt een belangrijke rol in de implementatie van ons elektro-offensief. Tegen 2022 zullen we meer dan tien volledig elektrische personenwagenmodellen aanbieden. We blijven ook hard werken aan de hybridisering van ons modellengamma. Onder de merknaam EQ creëren we een holistisch ecosysteem voor e-mobiliteit.”

Daimler investeert 1 miljard euro

De eerste steen wordt door Angela Merkel gelegd voor de nieuwe fabriek voor lithioum-ion accu's van Daimler AG.

De eerste steen die gelegd werd, is een behuizing voor een auto-accu.

Daimler investeert in totaal een bedrag van circa 1 miljard euro in de nieuwe fabriek, die zich op circa 50 kilometer afstand van Dresden bevindt. De productie zal naar verwachting halverwege 2018 van start gaan. Het perceel is circa 20 hectare groot en bevindt zich in de directe omgeving van de bestaande accufabriek. Met de nieuwe fabriek wordt de oppervlakte van de productie- en logistieklocatie in Kamenz verviervoudigd naar circa 80.000 vierkante meter. In de komende jaren zal Accumotive het aantal medewerkers op de locatie gestaag verhogen. Tegen het eind van het decennium zullen er bij dat bedrijf meer dan 1.000 mensen werken, wat meer dan twee keer zoveel is als nu het geval is.

De accufabriek is een CO2-neutrale fabriek met een energiebalans van nul: Daimler heeft voor een geïntegreerde aanpak gekozen met betrekking tot elektromobiliteit, waarbij reeds in het productiestadium wordt gestreefd naar maximale duurzaamheid. Op de productielocaties zorgen een warmtekrachtcentrale en een fotovoltaïsche fabriek samen met stationaire accu-opslagunits voor de energievoorziening. Met state-of-the-art voorzieningen en technologieën zal de nieuwe accufabriek ook nieuwe standaards zetten met betrekking tot Industry 4.0.

Elektro-offensief bij Mercedes-Benz Cars

Met de Concept EQ presenteert Mercedes-Benz Cars een nieuwe generatie elektroauto’s. Mercedes-Benz Cars wil voor 2025 meer dan tien elektromodellen lanceren in alle segmenten, van smart tot grote SUV’s. In de komende jaren zal een bedrag van 10 miljard euro worden geïnvesteerd in de uitbreiding van het aanbod van elektromodellen. De eerste productiemodellen uit de EQ-reeks zullen tegen het eind van het decennium van de band rollen in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Daarnaast zullen er EQ-modellen voor het topsegment geproduceerd worden in de fabriek te Sindelfingen.

De onderneming gaat ervan uit dat het aandeel van elektroauto’s in de totale verkopen van Mercedes-Benz tot 2025 tussen de 15 en 25% zal liggen. Naast aandrijfaccu’s voor hybride- en elektroauto’s produceert Accumotive ook accu’s voor Mercedes-Benz energieopslagunits en voor 48V-systemen. Het innovatieve 48V-boordnet maakt zijn debuut in de nieuwe generatie S-Klasse en zal in een later stadium ook worden toegepast in andere modelseries.

Kamenz gaat accu’s leveren voor bestelwagens

Daimlers bestelwagendivisie werkt ook aan de elektrificatie van het modellengamma. Na de Vito E-CELL uit 2011 neemt Mercedes-Benz Vans begin volgend jaar een reeks elektrisch aangedreven bestelwagens in productie. Zowel de Vito als de Sprinter zullen worden voorzien van accu’s uit Kamenz. Daimler Trucks start nog dit jaar met de Fuso eCanter, die in een kleine serie gebouwd gaat worden. Dit is de derde generatie van de eerste volledig elektrisch aangedreven lichte truck ter wereld. Fuso maakt eveneens gebruik van de accu’s uit Kamenz voor de eCanter. Afhankelijk van de uitvoering, belading en inzet heeft de 7,5 tons truck een actieradius van meer dan 100 km.

De Fuso eCanter wordt in beperkte oplage geleverd vanaf 2017. De eerste 150 exemplaren gaan naar klanten in Japan, Europa en de VS. Mercedes-Benz Trucks begint ook met klantentests met de Urban eTruck, de eerste volledig elektrisch aangedreven zware truck ter wereld. Daimler Buses start volgend jaar met de serieproductie van een volledig elektrisch aangedreven Mercedes-Benz stadsbus. Er wordt reeds op de openbare weg getest met prototypen.

Reageer op dit artikel