nieuws

Politiek wil particulier aan de plug-in, zinvol?

Techniek 5749

Minister van Economische Zaken Henk Kamp presenteerde plannen tot 2050 om Nederland klimaatneutraal te maken. Onder meer zou, volgens veel nieuwsberichten, verkoop van niet-elektrische auto’s verboden zijn vanaf 2035. PvdA en D66 willen meer tempo, vooral bij elektrisch rijden. Ook de gewone burger moet gaan pluggen, in uitgediende zakenauto’s. Rare visioenen door verkiezingskoorts bij PvdA en D66?

Politiek wil particulier aan de plug-in, zinvol?
Hoe krijg je de particulier aan de stekker? Zelfs de scherp geprijsde Hyundai Ioniq is in elektrische versie, inclusief laadpaal, € 7.000,- duurder dan een hybride versie. Ook gebruikt zal hij duurder blijven.

PvdA en D66 stellen een tiental maatregelen voor om e-rijden populairder te maken, dat komt in een initiatiefwetsvoorstel. Volgens de NOS zou ‘de Tweede Kamer’ zelfs willen dat al vanaf 2025 alleen elektrische auto’s verkocht mogen worden.

Vanzelf emissieloos?

“Elektrisch rijden? Doen!” Bekt lekker! De acht pagina’s achter de cover van deze nota van Stientje van Veldhoven (D66) en Duco Hoogland (PvdA) zijn lastiger te doorgronden. Lees even mee: “Maar een transitie naar emissieloos rijden gaat niet vanzelf. Zonder aanvullende acties blijft het bij papier en mooie voornemens. Dat mogen we niet laten gebeuren.”
En dan twee zinnen verderop: “Elektrisch rijden wordt al steeds aantrekkelijker. Hoewel een nieuwe elektrische auto nog steeds duurder is dan een vergelijkbare benzineauto, worden elektrische auto’s snel goedkoper. Het duurt niet lang meer en dan zijn elektrische auto’s voor iedereen bereikbaar. De nieuwste modellen kunnen straks 400 kilometer rijden op één acculading. En er wordt gewerkt aan een dekkend netwerk in heel Europa, waardoor niemand meer bang hoeft te zijn met een lege accu langs de weg te staan – ook niet in het buitenland. Alle bezwaren vallen langzaam weg.”
Prachtige volzinnen hoor, maar als echt ‘alle bezwaren wegvallen’, waarom zou ‘emissieloos rijden dan niet vanzelf gaan’?

Onderdeel van het socialistisch plan (klik voor pdf) is dat er (nog) veel meer laadpalen moeten komen. Terwijl de minister net al 1,5 miljoen uittrok voor precies dat doel, maar dit zou te weinig zijn. Elke 25 kilometer een laadpaal, moet het streven zijn.
Ook zouden plug-in auto’s bereikbaarder moeten worden door ‘betaalbare tweedehands stekkerauto’s minder over de grens te laten verdwijnen’. Punt 1 in het plan is al leuk: ‘meer zekerheid over de accu’, een soort garantie dat die goed blijft werken.

Hoezo, niet populair?

Even een vraagje. Bedoelen deze geachte afgevaardigden met ‘auto’s’ alleen personenauto’s, of ook nu dieselende bedrijfswagens? Zoals altijd in de politiek wordt ook bij ‘elektrisch’ geen duidelijk verschil gemaakt, tussen plug-in hybrides of auto’s met alleen een batterij.
Zorgelijk stellen de volksvertegenwoordigers vast dat de verkoop van ‘elektrische’ auto’s volgens ACEA in de EU stijgt, maar bij ons juist afneemt. Effe niet opgelet bij de behandeling van de Rijksbegroting, waarin uitkwam dat stimulering van deze auto’s de staat erg veel geld heeft gekost, en daarom sterk wordt afgebouwd. Geen wonder dat de verkoop dan afneemt.
Hadden ze toen op moeten reageren, als ze vinden dat meer stimulering nodig is. Hadden ze toen naar de cijfers moeten kijken, dat Nederland juist telde als paradijs voor e-auto verkoop. Duitsland geeft nu 4000 euro premie bij aankoop van een stekkerauto, maar de belangstelling is klein. Terwijl wij er al meer dan 100.000 op de weg hebben.

Andermans probleem?

Haast al die stekkerauto’s zijn zakenauto’s. Ook D66/PvdA stellen vast: 75.000 komen in de komende jaren geleidelijk terug uit de lease. Particulieren kopen ze niet, want ze zijn duurder dan gebruikte benzine- of dieselauto’s. En inderdaad, ook bang dat de accu zijn beste tijd gehad heeft, en dat ze geen laadpaal voor de deur erbij krijgen.
Daarom gaan die gebruikte stekkerauto’s in de export, vooral naar Oost-Europa. Dat zien onze parlementariërs wel: “Zonde dat het resultaat van die kostbare stimulering over de grens verdwijnt.” Vanaf 2017 is een plug-in hybride zakelijk niet meer voordelig, is dat nu goed of slecht?
Leasemaatschappijen zien de komende jaren veel ‘pluggers’ terugkomen. Waarschijnlijk meer dan exportmarkten vragen, waar ze ook niet de hoofdprijs opbrengen. Zouden ze dus erg mooi vinden, als particulieren gestimuleerd (zeg maar gewoon: gesponsord) worden om die gebruikte stekkerauto’s te gaan kopen.

Klimaatprobleem niet alleen Nederlands

Nog een opmerking, de overheid is helemaal niet van plan om de verkoop van stekkerloze auto’s te verbieden. De minister ‘zal ernaar streven’ dat vanaf 2035 alleen auto’s met stekker worden verkocht. Verbieden zou ook niet kunnen, iets met een vrije markt in de EU, en Europese typekeuring.
En dan deze. Het gaat om klimaatneutraal zijn, dus de CO2 uitstoot terugdringen. Maar dat is geen lokaal probleem, het is geen gifgas, het klimaatprobleem speelt wereldwijd. Dus of (gebruikte) stekkerauto’s hier die uitstoot bestrijden, of in een exportland, dat maakt voor het klimaateffect niets uit.
Sterker, als in Oost-Europa een oude, onzuinige, onprofessioneel onderhouden benzinestoker wijkt voor een gebruikte stekkerauto scheelt dat meer voor het klimaat, dan als hier een moderner en beter bijgehouden Euro 4 of 5 auto wordt vervangen.

Goedkoper parkeren, toegang tot busbanen, elektrische auto delen

Laadpalen en accu’s

Weinig laadpalen hier? Recent nog liet de RAI Vereniging weten dat er per vijf stekkerauto’s één laadpunt is. En er wordt dus meer aangelegd, wil de minister al. Net hebben we bericht over een consortium van autoconcerns dat een Europees snellaad netwerk gaat aanleggen, al vanaf komend jaar.
Zekerheid over accu’s, een soort garantie voor gebruikers (deze parlementariërs hebben wel opgemerkt dat autofabrikanten op de accu van hybrides veel langer garantie geven dan op de hele auto). Maar daar zou een soort certificaat bij moeten over de gezondheid van de accu in gebruikte auto’s. Enig idee hoe je dat moet meten? En worden accu-auto’s dan niet juist nog duurder, als je voor verkoop zo’n certificaat moet laten opmaken?

Busbanen omdopen tot elektrobanen

Ongeveer even ondoordacht is het idee dat busbanen ‘tijdelijk’ vrij moeten worden voor stekkerauto’s. Vergeet de dienstregeling voor bussen, ze zullen niet meer op tijd kunnen rijden. Ook de Elektro-bussen, niet, waar wij massaal in moeten omdat het schoner is dan zelf rijden!
Dit was punt 5 van het klimaatreddingsplan, met een geinige toevoeging: vrijstelling van het C-rijbewijs. Denkend aan elektrische bestellers die door hun accu’s boven 3500 kg GVW komen. Moesten we dat niet beter regelen bij de kentekenregistratie, accugewicht daar niet tellen? Of riskeren we met C-vrijstelling dat elke ongetrainde onnozelaar in elektrische trucks van tien, twintig ton kan stappen?

Schoon aan de stekker?

Misschien aardig leesvoer voor goedwillende parlementariërs, een rapport van TNO. In 2015 uitgegeven, opgesteld op verzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Het heet: Energie- en milieuaspecten van elektrische voertuigen (klik voor pdf).

Het rapport bekijkt zowel de materiaalcyclus van productie tot sloop, als de gebruikscylus Well-to-Wheel. Hier blijkt dat een puur elektrische auto op groene stroom 70 % minder CO2 produceert dan een gemiddelde benzine-auto. Op grijze stroom, die we hier het meest hebben, blijft daarvan maar 30 % voordeel over. En een plug-in komt maar half zo ver, op basis van realistisch gebruik (dus niet alleen op stroom rijden).

Mag alleen Nederlands klimaat profiteren van elektro-stimulering?

Zo’n enorm verschil gaan particulieren in gebruikte PHEV’s dus niet maken, qua klimaat. Van de ruwweg 100.000 stekkerauto’s op onze wegen is maar een goede tien procent puur elektrisch en geen PHEV. PvdA/D66 hebben liever puur elektrisch, dus waarom zorgen over export van 75.000 gebruikte stekkeraars die voor het veruit grootste deel PHEV’s zijn?
Hooguit kun je zeggen: vervanging van het hele Nederlandse wagenpark kost twintig jaar, op basis van huidige verkoopniveaus. Dus er zit iets in dat je op tijd moet beginnen als je in 2050 alleen stekker-personenauto’s op de weg wil zien.

Reageer op dit artikel