nieuws

Steeds meer nieuwe auto’s met rijhulpsystemen

Techniek 1456

Steeds meer nieuwe auto’s in Nederland zijn met één of meerdere rijhulpsystemen uitgerust. Ongeveer de helft van alle nieuwe auto’s is uitgerust met een parkeerhulpsysteem en steeds meer auto’s beschikken ook over een noodremsysteem. Dat blijkt uit onderzoek van Bosch, op basis van cijfers van Polk New Vehicle Registration Data en de registratiegegevens van nieuwe auto’s in Europa in 2015.

Steeds meer nieuwe auto’s met rijhulpsystemen
In 2015 had 10,1 procent van de nieuwe auto's ACC, tegenover 4,0 procent in 2014.

Rijhulpsystemen verhogen de veiligheid en het rijcomfort. In een steeds drukker wordend verkeer worden bestuurders steeds vaker afgeleid. “Ongeveer 90 procent van alle ongevallen met gewonden zijn toe te schrijven aan menselijke fouten. Bestuurders merken vaak het gevaar niet op of schatten situaties verkeerd in. Rijhulpsystemen helpen bestuurders de juiste beslissing te nemen en ongevallen te voorkomen. Het is daarom een goede zaak dat steeds meer auto’s met één of meerdere rijhulpsystemen zijn uitgerust. Veel van deze systemen zijn bovendien een eerste stap richting geautomatiseerd rijden,” zegt Alexander Vancolen, Marketing en eMobility Team Leader bij Robert Bosch.

Noodremsystemen winnen terrein

"Aangezien bestuurders vaak slechts een halve seconde voor een mogelijke aanrijding reageren, kunnen noodremsystemen in 58 procent van de gevallen een aanrijding helpen voorkomen," zegt Alexander Vancolen.

“Aangezien bestuurders vaak slechts een halve seconde voor een mogelijke aanrijding reageren, kunnen noodremsystemen in 58 procent van de gevallen een aanrijding helpen voorkomen,” zegt Alexander Vancolen.

Noodremsystemen zijn op steeds meer auto’s aanwezig. In 2015 was 32,4 procent van de nieuwe auto’s met een noodremsysteem uitgerust, tegenover 17,0 procent in 2014. AEB City (Advanced Emergency Braking) dat bij lage snelheden, bijvoorbeeld in de stad, kop-staartaanrijdingen helpt te voorkomen, komt het vaakst voor in Nederland (29,1 procent). Het noodremsysteem voor voetgangers, dat ingrijpt als een voetganger plots voor de auto opduikt en de bestuurder niet tijdig reageert, is op 4,2 procent van de nieuwe auto’s aanwezig. “Aangezien bestuurders vaak slechts een halve seconde voor een mogelijke aanrijding reageren, kunnen noodremsystemen in 58 procent van de gevallen een aanrijding helpen voorkomen,” zegt Alexander Vancolen.

Adaptive Cruise Control en rijstrookassistentie steeds populairder

Driekwart van de nieuwe auto’s heeft cruise control (75,3 procent in 2015 tegenover 56,4 procent in 2014). Steeds meer nieuwe auto’s hebben Adaptive Cruise Control (ACC), dat automatisch de ingestelde snelheid en afstand tot de voorligger aanhoudt. Gecombineerd met een waarschuwingssysteem voor kop-staartaanrijdingen kan ACC het aantal zware remmanoeuvres op de snelweg met 67 procent verminderen. En het vermindert ook het bumperkleven met 73 procent. In 2015 had 10,1 procent van de nieuwe auto’s ACC, tegenover 4,0 procent in 2014.

Ook rijstrookassistentie wordt steeds populairder. In 2015 had 13,4 procent van de nieuwe auto’s rijstrookassistentie. Lane Departure Warning geeft de bestuurder een waarschuwing als deze verstrooid of afgeleid is en ongewild de rijstrook verlaat. Lane Keeping Support gaat nog iets verder en stuurt ook zacht tegen om zo de auto veilig op de rijstrook te houden.

Auto herkent slaperigheid

Zodra het systeem signalen van slaperigheid herkent, waarschuwt het de bestuurder tijdig om een pauze in te lassen.

Zodra het systeem signalen van slaperigheid herkent, waarschuwt het de bestuurder tijdig om een pauze in te lassen.

Daarnaast is 17,9 procent van de auto’s uitgerust met een vermoeidheidsdetectiesysteem. Er bestaan verschillende systemen en manieren om de bestuurder te waarschuwen. Het door Bosch ontwikkelde systeem analyseert voortdurend het rijgedrag op typische tekenen van slaperigheid. Het systeem registreert onmiddellijk kleine, abrupte stuurmanoeuvres en houdt daarbij rekening met extra parameters zoals de lengte van de rit en het tijdstip van de dag. Zodra het systeem signalen van slaperigheid herkent, waarschuwt het de bestuurder tijdig om een pauze in te lassen.

Reageer op dit artikel