nieuws

Koenigsegg presenteert Freevalve klepbediening

Techniek 13346

Koenigsegg presenteert Freevalve klepbediening
Zo debuteerde in Beijing de Qoros 3 hatchback met ‘QuamFree engine’ ernaast. Christian von Koenigsegg was erbij. Nadere gegevens waren er niet bij.

Neem deze kop gerust letterlijk, Christian von Koenigsegg legt ons in bijgaande video hoogstpersoonlijk de voordelen uit van Freevalve klepbediening. De fabrikant van hyperexclusieve sportwagens adopteerde deze ontwikkeling, waar nu nieuwe stappen in worden gezet. Het liegt er ook niet om, wat deze volledig onafhankelijke klepbediening schijnt te kunnen.

Eerder dit jaren kregen we lucht van het Zweedse ontwikkelingsbedrijf Freevalve, en het feit dat Koenigsegg daar was ingestapt.

Het gaat om pneumatisch-hydraulische klepbediening, met elektronische sturing. Zonder nokkenas, puur de elektronica regelt wanneer en hoe ver de kleppen open gaan. Of dat er eventueel een aantal dicht blijft voor cilinderuitschakeling.

Nieuwe motor voorbereid

In de video is iets te zien van de stoters die op de kleppen komen, maar niets over details. Blijkbaar zijn er weer nieuwe units met waarschijnlijk desmodromische bediening, die de klep niet alleen open maar ook dicht drukt. Kan ook, met luchtdruk en oliedemping.

Er is een nieuwe testmotor, een 1,6 liter van Qoros. Weet je wel, dat compleet nieuwe Chinese automerk waar ervaren Europeanen uit de autobranche de dienst uitmaken. Maar vooralsnog de export niet op gang komt, nadat diverse Qoros modellen hier wel getoond werden.

Christian von Koenigsegg: “het gaat om een motorontwerp van een jaar of vijf, zes geleden, dus zeker geen verouderde techniek waar we veel betere resultaten uit halen.”

De Freevalve techniek won in de VS een prijs als ‘meest veelbelovende motorontwikkeling’. Met erbij deze foto van de gemodificeerde Qoros motor. Zonder deksel aan rechter zijde: bovenaan kleppen met Freevalve, onderaan kleppen met niks behalve de lucht- en hydrauliekaansluitingen. De Freevalve techniek won in de VS een prijs als ‘meest veelbelovende motorontwikkeling’. Met erbij deze foto van de gemodificeerde Qoros motor. Zonder deksel aan rechter zijde: bovenaan kleppen met Freevalve, onderaan kleppen met niks behalve de lucht- en hydrauliekaansluitingen.

Uitdagende ideeën

Eerdere tests werden gedaan met een tweeliter Saab, die met Freevalve zo’n 15% zuiniger zou zijn geworden. Dat cijfer noemt Christian nu weer, maar ook 47% hoger koppel en 45% meer vermogen (176 kW uit een 1.6!). Plus 35% schoner uitlaatgas.

Goed zichtbaar is dat de cilinderkop zonder nokkenas en diens aandrijving een heel stuk lager en wat korter wordt. Maar Christian legt ook een reeks heel uitdagende elementen van de bedieningsstrategie uit.

Wat dacht je van: geen gasklep, regelen we met de inlaatklep opening. Of: per cilinder een uitlaatkanaal naar de turbo, het andere recht in de uitlaat, hebben we geen overdrukklep op de turbo nodig en geen close-coupled katalysator. En geen directe injectie, krijgen we ook geen roetdeeltjes in de uitlaat.

Bij Qoros in productie

Bekijk de video, en vraag je ook af of dit niet te mooi is om waar te zijn. Qoros gelooft erin en werkt samen met Koenigsegg, zien we op de site van die laatste. Afgelopen voorjaar stond op de autoshow van Beijing een Qoros met ‘QuamFree’ motor, leuke woordspeling op Qoros en cam oftewel nok. Wanneer de productiestart is gepland werd niet onthuld.

Reageer op dit artikel