nieuws

Euro NCAP toont nut veiligheidspakketten

Techniek 1774

Euro NCAP toont nut veiligheidspakketten
Geen topscore voor de Fiat Tipo uit Turkije, zelfs niet als hatchback met automatisch noodstop pakket. Als vijfdeurs nog niet leverbaar in Nederland, maar wel hier getest bij TNO, zien we.

Tijdens de vakantieperiode zal het zijn opgevallen dat elk land zo zijn eigen voorkeuren toont in modellen en uitvoeringen van auto’s. Als autotechnicus merk je dat onwillekeurig al op. Zo is men niet overal in staat en bereid nieuwe auto’s met een volle set assistentie- en veiligheidssystemen te kopen. De laatste test van Euro NCAP, met de Fiat Tipo, geeft een voorbeeld wat dat betekent.

Onder de kop “niet duur, maar is ‘ie ook veilig?” zien we maar drie sterren voor een standaard versie. Met een ‘safety pakket’ erbij worden het er vier. Geheel dankzij dit pakket met bijna alles wat Euro NCAP wenselijk vindt.

Verlangd is vooral een automatisch noodremsysteem AEB, dat ook op voetgangers reageert. Het laatste punt ontbreekt in de Tipo met pakket, waarin het AEB geen voetgangers herkent. Ook een rijbaanbewaking zit daar niet in, maar dit lijkt niet essentieel om de maximale vijf sterren te kunnen pakken.

Fabrikanten laten de keus voor het veiligheidspeil aan de klant

Veel dubbele tests

Kijken we terug naar wat Euro NCAP deze zomer nog meer testte, dan zien we dankbaar gebruik van een nieuwe optie. Die noemden we bij het eerste gebruik, eerder dit jaar, door Suzuki. Net als de Fiat Tipo kreeg de Suzuki Baleno twee beoordelingen, met en zonder veiligheidspakket.

Zo kregen recent ook de Toyota HiLux en Kia Niro op verzoek van de fabrikanten een dubbele beoordeling. Het leverde de Kia één, de Toyota zelfs twee sterren extra. Waarmee ze beide naar de vijfsterren topscore promoveerden.

Dat hadden de (nieuwe) Renault Scénic, Subaru Levorg, Mercedes-Benz E en Peugeot 3008 niet nodig. Zij waren standaard al compleet genoeg, lees: vanaf de basisversies. Want Euro NCAP wil nu alleen basisversies testen, met als optie dat de fabrikant ook een versie met meeruitrusting door de mangel laat halen.

Drie sterren voor de Toyota HiLux, een gebruikelijke score voor pickups. Maar doe er een uitgebreid veiligheidspakket bij, dan wordt het een vijfsterren topper. Drie sterren voor de Toyota HiLux, een gebruikelijke score voor pickups. Maar doe er een uitgebreid veiligheidspakket bij, dan wordt het een vijfsterren topper.

Nog niet onze Tipo

Lijkt een goed plan, auto’s beoordelen op de basisuitrusting. In plaats van het eerdere “we tellen extra uitrusting mee waarvan we denken dat het op de meeste auto’s van dit type bijbesteld zal worden”. Maar onze Tipo laat zien dat het voor de consument toch ingewikkeld wordt.

Wat is het geval, getest werd een vijfdeurs Tipo die hier nog niet te koop is. Fiat begon met de vierdeurs sedan, waarop geen extra veiligheidspakket leverbaar is. De Turkse fabriek waar de Tipo uit komt is pas later begonnen vijfdeurs hatchbacks en stationcars te maken. Meer gericht op West-Europese markten, ook met allerlei betere specificaties.

Kortom, de Euro NCAP test geldt voor Tipo’s die pas komend jaar in Nederland leverbaar worden. Met de vraag of de meer op Zuid-Europa gerichte sedan dezelfde drie sterren zou halen als de geteste basis-hatchback.

Zonder AEB noodrem vier sterren, met krijgt de Kia Niro er vijf. Over de hele lijn verbeteren zijn scores: op passagiersbescherming met AEB City, voor voetgangersveiligheid met AEB Pedestrian, en op Safety Assist dankzij AEB buiten de stad. Zonder AEB noodrem vier sterren, met krijgt de Kia Niro er vijf. Over de hele lijn verbeteren zijn scores: op passagiersbescherming met AEB City, voor voetgangersveiligheid met AEB Pedestrian, en op Safety Assist dankzij AEB buiten de stad.

Vernietigend getest

Opmerkelijk is dat de brandnieuwe Peugeot 3008 zelfs zonder automatische noodrem vijf sterren weet te verschalken. Overigens is AEB als extra mogelijk, telt dat nog mee? Rijbaanbewaking is wel standaard, en een snelheidsregelaar met een camerasysteem dat verkeersborden herkent, zodat de snelheidsregelaar daarop ingesteld kan worden.

Voor passagiersbescherming scoort deze Peugeot aardig hoog, bij de Fiat Tipo is de kinderveiligheid maar matig. Op voetgangerveiligheid zijn ze allebei matig. Met AEB als extra blijft de Fiat toch een ster achter op de Peugeot, die blijkbaar met de hakken over de sloot alle sterren binnenhaalt.

Maar het kan veel erger, in landen waar botsproeven geen deel uit lijken te maken van de typegoedkeuring. De Amerikaanse veiligheidsautoriteit NHSA demonstreert het in bijgaande video, met de goedkoopste Amerikaanse Nissan sedan tegen de goedkoopste Mexicaans Nissan sedan. Geen airbags in Mexico, en staal uit de dumphandel #kansloos.

Reageer op dit artikel