nieuws

Mercedes bandensproeier regelt temperatuur

Techniek 11505

De Britse autopers zat er bovenop, een zeer recente patentaanvraag van Mercedes-Benz. Wat hebben ze bedacht? Een bandensproeier, die zowel te warme als te koude banden op een meer gewenste temperatuur brengt. We zochten het op, het is geen patent van 1 april. Serieus goed idee?

Mercedes bandensproeier regelt temperatuur
Helemaal nieuw is het idee van banden besproeien niet. Alleen in 1969 bood General Motors op enkele Chevrolet modellen de optie V75, een vacuümbediende sproeier om de achterbanden op sneeuw meer grip te geven.

Onderaan de enige afbeelding uit de Britse patentaanvraag nummer 2533470, maar dit plaatje maakt ook haast alles duidelijk. We gaan banden met vloeistof besproeien om hun temperatuur aan te passen.

Er zit een warmtewisselaar bij die aangesloten wordt op de motorkoeling. Zo kunnen we warme vloeistof sproeien. Of koude vloeistof, via een omloopleiding langs de warmtewisselaar.

Meer grip, minder risico

De gedachte hierachter snijdt zeker hout. Te warme banden slijten snel, en geven het risico van een klapband. Te koude banden verliezen grip. Bovendien kun je met warm sproeien vuil en vooral sneeuw of ijs wegspoelen, ook heel goed voor de grip.

De patentaanvraag gaat uit van sturing naar aanleiding van de bandentemperatuur. Die kan gemeten worden door een sensor in de band, we weten dat TPMS sensoren naast bandenspanning ook de temperatuur kunnen meten.

Zo zou het systeem eruit moeten zien. Elektrisch tandwielpompje bij nummertje 22, elektronische regeling in doosje 44, warmtewisselaar onder nummer 34. Zo zou het systeem eruit moeten zien. Elektrisch tandwielpompje bij nummertje 22, elektronische regeling in doosje 44, warmtewisselaar onder nummer 34.

Een andere mogelijkheid is berekening van de bandentemperatuur aan de hand van rij-omstandigheden. Snelheid, buitentemperatuur, gewichtsbelasting van de auto, belasting op het onderstel (wegoneffenheid, stuurbeweging). In een kenveld kunnen daarbij te verwachten bandentemperaturen opgeslagen worden.

Gratis water

De bedenkers van de bandensproeier hebben doorgedacht. Waar gaan we de vloeistof vandaan halen? Simpel, van buiten. Onder de voor- en achterruit maken we goten die water naar de tank van het systeem voeren. Regenwater, dooiwater, water van de wasstraat, allemaal goed.

Alleen een antivries systeem voor de tank zien we dan weer niet. Maar goed, elektrisch elementje erin, dan komt dat ook wel goed.

Over het elektronisch regelsysteem is weer wel doorgedacht. Als het regent hoef je niet te sproeien, dan koelen de banden toch al. Een regensensor, of langere tijd inschakelen van de ruitenwissers geeft aan of het regent. Naast bandentemperatuur moet de buitentemperatuur aangeven of er warm dan wel koud gesproeid zal worden.

Serieus nemen?

Het maakt op ons toch een wat amateuristisch uitgewerkte indruk. Maar de patentaanvraag bij het Brits patentbureau is echt, met als aanvrager Daimler AG uit Stuttgart. Zou Mercedes hier werkelijk brood in zien?

Banden voor personenauto’s kunnen, mits van de juiste snelheids- en belastingindex, een groot temperatuurbereik aan. Of is hier mede gedacht aan trucks met overbelasting, veel vaker slachtoffer van klapbanden? Gaat het om klanten die in Duitsland langdurig op zeer hoge snelheid rijden, dan warmt een band wel flink op?

Met belangstelling zien we uit of hier ooit wat van komt.

Reageer op dit artikel