nieuws

Is het testen van de batterij in de zomer nodig?

Techniek 1515

Is het testen van de batterij in de zomer nodig?

De levensduur van de batterij van een auto hangt af van talrijke factoren, bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur tijdens de werking van de batterij. Een temperatuur van +20°C is optimaal voor een batterij.

Wanneer de buitentemperaturen aanzienlijk warmer zijn dan dat, versnellen de elektrochemische reacties en de corrosie van het batterijrooster. De batterij gaat sneller leeg. Bovendien moet er rekening gehouden worden met de milde winter. De winter is meestal een tijd wanneer het koude weer lastig blijkt te zijn voor zwakke batterijen om te overleven. Maar als gevolg van de milde winter functioneren een aantal relatief zwakke batterijen nog steeds.  Daarom raadt dr. Eberhard Meissner, batterijexpert bij Johnson Controls, aan autobedrijven aan om elke batterij die de werkplaats binnenkomt te testen, ook tijdens de zomer.

“Omdat 33% van de gevallen van autopech wordt veroorzaakt door de batterij, dienen autobedrijven gratis batterijtestcontroles aan te bieden aan hun klanten voordat ze op zomervakantie vertrekken. Deze service zorgt voor tevreden klanten en helpt bij het opbouwen van klantenloyaliteit op lange termijn”, zegt Meissner

 Tijdens de zomervakantie worden hogere eisen gesteld aan de batterij

Zomertijd is reistijd. Het is ook de tijd dat de meeste bestuurders hun airconditioning op de hoogste stand zetten. Extra stroomverbruikers zoals navigatie, koelers en infotainmentschermen vormen een bijkomende belasting voor de batterij. Bij lage snelheden, bijvoorbeeld tijdens een rustpauze langs de snelweg, kan de dynamo kan niet langer voldoen aan de behoefte. Dat is het moment wanneer de batterij ter hulp moet komen om energie te leveren aan de auto en bijbehorende accessoires.  Een versleten batterij zal het op dat moment begeven en daardoor autopech veroorzaken.

Reageer op dit artikel