nieuws

Euro NCAP blij met voetgangers-noodstop

Techniek 3951

Euro NCAP blij met voetgangers-noodstop
Twee waarderingen voor de Suzuki Baleno, deze duurdere versie met onder meer zij-airbags verdient een ster meer dan de basisuitvoeringen.

Na ABS en ESP moet ook AEB standaard worden in personenauto’s, wenst Euro NCAP. Een automatisch noodrem systeem is nagenoeg noodzakelijk om nog de begeerde vijfsterren waardering binnen te slepen. De weer strengere tests van dit jaar tonen dit, Euro NCAP verheugt zich al dat autofabrikanten de uitdaging aannemen. Om welke merken gaat het?

In april dit jaar werden twee nieuwe automodellen door de mangel gehaald, kort geleden nog drie. Vier van de vijf kandidaten halen de maximale score. Eentje haalde dat ook met een extra AEB veiligheidspakket nog niet.

Drie soorten AEB

Voor we namen noemen iets over de per dit jaar verder verscherpte testmethoden. Het gaat dan weer vooral om AEB, waarin Euro NCAP drie soorten onderscheidt.

Er is de Interurban Autonomous Emergency Braking bij hogere snelheden, die het eerst toepassing vond. Later kwam City AEB, bij lage snelheid, daarnaast of erbij. Als summum vervolgens aangevuld met AEB dat behalve (motor)voertuigen ook voetgangers herkent.

Euro NCAP wil noodremsystemen met herkenning van voetgangers, en beproeft ook de werking daarvan bij auto’s die dat hebben.

Nieuwe beoordeling

Al langer neemt Euro NCAP in zijn tests Interurban en City AEB mee. Het telt niet alleen in de waardering, ook wordt de werking getest. Vanaf dit jaar nemen ze daarnaast voetganger herkenning mee, dat levert extra punten.

Nog iets nieuws is dat steeds de standaard uitvoering van een automodel wordt beoordeeld. Een autofabrikant kan vragen om een tweede waardering ernaast, voor een duurder variant met extra veiligheidsuitrusting.

De primeur pakte Suzuki hier met zijn Baleno. Met ‘Radar Brake Support’ in de High Executive versie goed voor een ster meer dan de standaard versie krijgt. Kies dus die variant, adviseert Euro NCAP.

Euro Ncap AEB test Wat een ravage, na de half-overdekte frontale botsproef op de VW Tiguan! Veel schade, maar wel vijf sterren voor de veiligheid.

Fabrikanten overtuigd?

Helaas komt de Baleno High Executive nog maar tot vier sterren. Waar de tegelijk gepubliceerde Toyota Prius, met alles standaard, moeiteloos vijf sterren krijgt.

Nu zijn ook de Alfa Romeo Giulia, Volkswagen Tiguan en Seat Ateca getest, en goed bevonden voor vijf sterren. Met optimistisch commentaar van Euro NCAP, alle drie hebben (evenals de Prius) AEB met voetgangersherkenning standaard in de hele EU.

Zie je wel, verheugt zich Euro NCAP secretaris generaal Van Ratingen, autofabrikanten reageren op de druk van overheden, consumentenorganisaties en autoclubs! Lijkt ons wat vroeg gejuicht, na pas een paar duurdere auto’s van maar drie concerns in de test.

Evengoed, bereid je in de werkplaats maar voor op steeds meer controle en instelling van camera’s en radars in AEB systemen. En feilloze werking van bijbehorende ABS remsystemen, waar wielsensoren niet zelden lijden onder vervuiling, breuk of defecten in bedrading.

Euro Ncap AEB test Ach, wat zonde, een zijdelings beproefde Alfa Romeo Giulia. Die blijkt wel uitstekend in elkaar te zitten, met 98 % score op inzittendenbescherming.

Verschil in resultaten

De details van deze veiligheidsproeven blijken weer interessant. Zo vragen we ons af waarom de VW Tiguan en Seat Ateca apart werden bekeken, terwijl ze zeer naaste familie zijn. Eerder deed Euro NCAP dat vaak af met één test: ‘geldt ook voor de … op gelijke basis’.

Maar gelijke technische basis blijkt geen garantie voor gelijk testresultaat. De Ateca scoort drie procent minder op inzittendenbescherming dan de Tiguan, omdat de gordijnairbags niet werkten zoals Euro NCAP verwacht.

Ook op botsveiligheid voor voetgangers laat de Seat een procentje vallen. De Volkswagen heeft een zachtere motorkap, maar met een hardere rand vooraan. Telt kennelijk minder, motorkap = deuk in je hoofd, voorste rand = beschadigde heup.

Acht procent minder is de Ateca op veiligheidsuitrusting. Ondanks dat hij wel een snelheidsbegrenzer heeft, maar geen rijbaanbewaking vergeleken met de Tiguan. Alles bijeen toch genoeg voor vijf sterren op beide modellen.

Euro Ncap AEB test Beste jongetje van de klas, zeer hoge scores voor de Toyota Prius met veel veiligheidssystemen.

Geen voetgangers-AEB telt zwaar

Dan de Suzuki Baleno, het bewijs dat een vijfde ster veel veiligheidselektronica vereist. Hij scoort over de hele lijn lager dan een Alfa Giulia, VW Tiguan of Seat Ateca. Maar vooral mager op veiligheidssystemen.

quoteDaar wil Euro NCAP minstens 60 % van de maximaal haalbare punten zien. Een standaard Baleno haalt 25 %. In de High Executive (€ 2000 duurder) krijg je onder meer een AEB remsysteem en zij-airbags. Daarmee stijgt de waardering voor inzittendenbescherming van 80naar 85 %. Dankzij die airbags, maar ook AEB City telt hier mee.

Voor de veiligheidsuitrusting stijgt de score naar 43 %. Niet genoeg om naar vijf sterren te komen. Wat in het Baleno pakket ontbreekt is voetganger herkenning bij het AEB.

Hoe meer hulp, hoe beter

Als tegenstelling noemen we de nieuwste Toyota Prius. Die laat liefst 85 % afdrukken voor veiligheidssystemen. Behalve alle AEB varianten en rijbaanbewaking heeft hij ook een camera die snelheidsborden herkent, waarop de rijder de snelheidsbegrenzer kan instellen.

Zonder snelheidsbegrenzer reikt de VW Tiguan maar tot 68 % op veiligheidssystemen. En de Alfa Romeo? Op een haar na 100 % score op inzittendenbescherming, nog net de vereiste 60 % op veiligheidssystemen.

Ze zijn streng bij Euro NCAP. De Alfa heeft een snelheidsbegrenzer, maar “moeilijk onder het rijden in te stellen”. Daarom helemaal niet meegeteld. Rijbaanbewaking zit erin en wordt gewaardeerd, maar niet zo hoog als bij Toyota. Want daar corrigeert deze bewaker automatisch de koers, wat die van Alfa en Volkswagen niet doen, zij waarschuwen alleen.

Goh, zou een auto in autonoom-rijden modus ooit 100 % scoren op veiligheidssystemen?

Reageer op dit artikel