nieuws

PSA plant elektro-auto’s vanaf 2019

Techniek 2175

PSA plant elektro-auto’s vanaf 2019
Intrigerend, bij het linker voorwiel de elektromotor waar voorop de nieuwe transmissie is geplakt. Het lijkt dat de assen daarin verticaal staan, maar enige toelichting is er nog niet.

Met een Innovation Day heeft het PSA concern laten zien ook volop bezig te zijn elektrische en hybride auto’s voor te bereiden. Twee platforms gaan de basis vormen, waarop een brede reeks modellen van Peugeot, Citroën en Dongfeng gebouwd kunnen worden. De eersten moeten in 2019 verschijnen. Wat is het nieuws?

Met de term ‘innovation day’ zet PSA ons een beetje op het verkeerde been. Dan denk je aan technieken die we nooit eerder ergens hebben gezien. Dit gaat alleen op voor een dwarse transmissie, meer daarover verderop. Van de platforms waarvan sprake is kennen we er al een, het EMP2 waarop in 2013 de Peugeot 308 en Citroën C4 verschenen.

Geen dieselhybrides

Daarnaast komt het puur elektrische CMP, gedeeld met de Chinese partner Dongfeng. Het Efficient Modular Platform 2 is voor hybrides. Ontwikkelingschef Gilles Le Borgne legt uit dat met deze twee het doel voor 2020 gehaald moet worden: 91 g/km CO2. Nu staat PSA op een verdienstelijk vlootgemiddelde van 104,4 g/km.

Daar zal sterk aan helpen dat PSA veel diesels verkoopt in Europa, vooral in Frankrijk en België. Het valt op dat in de elektro/hybride plannen diesels totaal niet voorkomen. Zeker buiten Europa en vooral in China moet je extra zuinige benzinemodellen hebben.

Trendwatchers voorzien dat China niet alleen de grootste marktkansen biedt, maar ook veruit het meest bereid zal zijn puur elektrisch te gaan rijden. Vandaar dat Dongfeng graag instapte.

Het hybride platform kan zowel twee- als vierwielaandrijving herbergen. Het accupakket ligt voor de benzinetank. Doorontwikkeling van de eerste 3008 met elektrische achterwielaandrijving? Het hybride platform kan zowel twee- als vierwielaandrijving herbergen. Het accupakket ligt voor de benzinetank. Doorontwikkeling van de eerste 3008 met elektrische achterwielaandrijving?

Voor het hele gamma

Innovaties in de zin van experimentele techniek, die eerst in een enkel model geprobeerd wordt, komen in dit verhaal niet voor. Het is een vooruitblik op ontwikkelingen die al besloten zijn. Grofweg kunnen alle modellen in het gamma geëlektrificeerd worden. Kleinere met het CMP (Common Modular Platform), grotere met het EMP2. Met een flinke overlapping in de middenklasse.

Twee standaard platformen houden de kosten beperkt, het is niet zo dat PSA uitsluitend nog hybrides en e-auto’s wil gaan bieden. Heel concreet komen er zeven hybride modellen van de merken DS, Peugeot en Citroën tot aan 2021, te beginnen met een DS in 2019. Met daarnaast vier elektrische modellen, waarvan ook de eerste in 2019 komt. PSA noemt hierbij geen merk.

Tot 450 km op stroom?

Hoe gaat dat eruit zien? Bij het EMP2 platform wordt voorzien in een 12 of 13 kWh accupakket, dat 110 tot 120 kg weegt. Het kleinere is voor modellen met voorin een 80 kW elektromotor naast een 110 tot 147 kW benzinemotor. Het grotere pakket komt in SUV/crossovers met ook in de achteras een 80 kW elektromotor.

Er zou tot 60 km op stroom gereden kunnen worden, waarmee het benzineverbruik in en om de stad 40% omlaag kan. Hoopvol wil PSA als optie een 6,6 kW lader bieden, in plaats van 3,3 kW, zodat je in tweeëneenhalf uur kunt opladen. Als je 32 A zekeringen in huis mag installeren…

Chef ontwikkeling Le Borgne laat op een CMP platform zien dat de binnenruimte niet lijdt. De kentekenplaat zegt al: model 2008 BEV. Chef ontwikkeling Le Borgne laat op een CMP platform zien dat de binnenruimte niet lijdt. De kentekenplaat zegt al: model 2008 BEV.

Het elektrisch CMP platform krijgt onder de vloer een 50 kWh accupakket van 300 kg. Daar komt voorin een 85 kW elektromotor bij. Snelladen zal mogelijk zijn, thuisladen zou met een 7 kW ‘wallbox’ gaan – als het energiebedrijf krachtstroom met minstens 20 A zekering wil installeren.

Een CMP auto zou tot 450 km elektrisch rijbereik hebben. Met een heel klein asteriskje ernaast, wijzend naar een microscopisch tekstje ‘NEDC-cyclus’. In het echt zal dus eerder 300 tot 350 km haalbaar zijn.

Dwarse transmissie

Maarreh.. hoe zitten we qua innovaties? Net als Audi in de (dieselhybride!) Q7 zet PSA in het CMP platform een efficiënte warmtepomp als interieurkachel. Scheelt 50 km in rijbereik, vergeleken met een elektrische kachel.

Heel benieuwd zijn we naar een nieuwe achttraps transmissie voor de hybrides. Die wordt dwars langs de aandrijflijn geplaatst, afgetakt tussen de benzine- en elektromotor. Dat maakt de aandrijflijn korter, zodat het nog tussen de voorwielen past. Details geeft PSA nog niet.

Werkplaats voorbereiden?

Het is wel duidelijk, alleen al om politieke reden kunnen autoconcerns niet zonder elektro-geschikte platforms. Binnen vijf jaar zullen er al veel zijn. Moet je daar wat mee, als autobedrijf?

Het lijkt zeker verstandig op zijn minst diagnoseapparatuur en de nodige kennis in huis te halen. Hoe kun je het conventionele deel van een hybride aandrijflijn controleren, als je niet weet of een probleem misschien uit het elektro-deel komt?

Het elektrisch deel lijkt, op basis van de huidige praktijk, weinig fouten of onderhoud op te leveren. De vraag dus of het al zinvol is te denken over apparatuur en expertise om daaraan te werken. Maar het kon toch best eens handig blijken als je weg weet met accupakketten en hun koelsystemen, controle en onderhoud daarop.

Reageer op dit artikel