nieuws

Nieuwe Seat: 1000 schetsen en vijf ton klei

Techniek 6045

Met als voorbeeld de komende suv Ateca (vanaf september) geeft Seat een beeld van het ontwerpproces voor een nieuwe auto. Vier jaar werk gaat daarin zitten, vanaf de briefing wat het moet worden, tot aan het definitieve model. We volgen de stappen in de geboorte van een nieuw model.

Nieuwe Seat: 1000 schetsen en vijf ton klei

Stap 1 is zoals gezegd de briefing. Wat voor soort model moet het worden, aan welke eisen hebben de ontwerpers zich te houden? Deze opdracht is de leidraad tijdens het hele ontwerpproces.

seatdesign4

Aan de slag dan met stap 2, een heleboel schetsen maken. Ruim duizend stuks, zegt hoofd interieurontwerp Jaume Sala, voordat het ontwerp helemaal af is. Nog altijd artistiek handwerk met potlood en papier om te beginnen.

In stap 3 worden de schetsen gedigitaliseerd, dus overgebracht in de computer. Daar kan een beeld met driedimensionaal effect ontstaan. Dat is ook nodig om de plaatsing van technische componenten te bepalen, en controleren of het past.

seatdesign9

Het digitaal ontwerp is verder nodig voor stap 4, een kleimodel maken. Een numeriek gestuurde frees brengt de getekende vorm over op een kleimodel, dat in ware grootte vier ton weegt!

Met veel aanpassen en bijwerken gaat er nog een ton klei doorheen. Dat is weer handwerk, tot de vormgeving precies naar ieders tevredenheid is.

seatdesign11

Met tape, folie en lak krijgt het kleimodel een ‘net-echt’ aanzien. Er kunnen nog allerlei details worden aangepast, tot de directie goedkeuring geeft. Stap 5, het buitenontwerp wordt ‘bevroren’.

Ondertussen is de afdeling Color & Trim al druk bezig geweest binnen- en buitenkleuren te bepalen. Twee jaar onderzoeken ze daarvoor eerst de trends in mode, architectuur en design, legt afdelingschef Jordi Font uit.

seatdesign6

Ze hebben in stap 6 wel honderd kleurmixen gemaakt met 1000 liter verf, uiteindelijk komen maar twaalf buitenkleuren in productie.

Color & Trim werkt ook mee in stap 7, het stoelontwerp. Naast kiezen van interieurkleuren naait de afdeling van Jordi Font stoffen en patronen voor het beste aanzien en comfort.

seatdesign7

Interieurchef Jaume Sala verklaart dat het ontwerp van de cabine geheel op de bestuurder is gericht. Alles rondom de rijder moet ‘dienstbaar en efficiënt’ zijn. Opmerkelijk: “we beginnen met het touchscreen te plaatsen, dat speelt een hoofdrol, de rest is daaraan ondergeschikt”.

Daarmee wordt stap 8 dan voltooid en is de nieuwe auto klaar. De onderhuidse techniek komt in dit Seat verhaal niet zo aan bod. Dat is voor hen meer een gegeven, het platform dat de Volkswagen Groep aanreikt. De aankleding, en technische fijnafstemming, maakt daarop het Seat karakter.

Bekijk de video

Reageer op dit artikel