nieuws

BMW-Group kijkt honderd jaar vooruit

Techniek 1835

BMW viert haar 100 jarige jubileum met een drietal opzienbarende conceptcars. BMW en de Britse zustermerken Mini en Rolls-Royce geven met hun conceptcars een visie op de komende honderd jaar van de automobiel, en de toekomst van de drie merken. Twee zaken staan als een paal boven water: het wiel en de auto zullen in de optiek van BMW nog lang bestaan. Het fenomeen ‘autorijden’ zal wel een andere wending krijgen.

BMW-Group kijkt honderd jaar vooruit
De kenmerkende raamlijn blijft, achter de voorruit is de Cooperatizer zichtbaar

BMW blijft het merk Mini zien als een auto voor stedelijk gebied, in de merkwaarden ligt de nadruk op verantwoordelijkheid voor de leefomgeving, futuristische technieken en nieuwe mobiliteitsconcepten. Mini moet voorop lopen in zijn marktsegment.

Een thema: autodelen

De Mini Vision Next 100 is gebaseerd op één centraal thema: autodelen. De auto is niet meer eigendom van een individu, maar van een groep personen die gezamenlijk gebruik maken van de auto. Omdat individualisatie in de toekomst ook nog een groot goed is, kan de Mini Vision Next 100 zich op velerlei manieren plooien naar de eisen van de bestuurder. Dit wordt ‘Digitally Mine’ genoemd, een techniek die de bestuurder en zijn stemming herkent, waardoor de auto zich aanpast aan zijn berijder. De standaard zilverkleurige lak kan zich aanpassen op de smaak van de man (m/v) achter het stuur, en ook het interieur past zich daarop aan.

Het interieur past zich aan op de bestuurder. Lekker sturen kan gewoon in deze futuristische Mini. Het interieur past zich aan op de bestuurder. Lekker sturen kan gewoon in deze futuristische Mini.

Wie heeft er boodschappen nodig?

Achter de voorruit is een grote lichtgevende cirkel zichtbaar, dit is de ‘Cooperatizer’, oftewel een knop waarmee de overige gebruikers van de auto in een kleine community betrokken worden. Het roept het beeld op van een groep hippies rondom een VW T1 bus, maar Mini komt zelf met een heel nuchter voorbeeld van de Cooperatizer. Want stel dat je onderweg naar de supermarkt bent, dan kun je dit kenbaar maken via de community. Je kunt dan eenvoudig vragen welke van je mede-autodelers nog boodschappen nodig heeft. Zo voorkom je dat een ander (of de auto) voor een tweede keer naar dezelfde supermarkt rijdt. De Cooperatizer helpt ook bij het plannen van dagelijkse ritten, zoals carpoolen en de kinderen naar school brengen.

De nieren en vier wielen komen bekend voor, de rest is toekomstmuziek. De nieren en vier wielen komen bekend voor, de rest is toekomstmuziek.

BMW Vision Next 100

De bekende BMW-nieren en de wielen, dat zijn op het eerste gezicht de enige overeenkomsten tussen de BMW Vision Next 100 en alle huidige BMW’s. Maar als we door de ronkende PR-praat lezen, dan zien we al snel parallellen met de huidige BMW-merkwaarden. In de eerste plaats zet deze conceptcar in op de autonoom rijdende auto, waarbij het interieur zich aanpast op de rijmodus: zelf rijden of autonoom rijden. In de laatste modus, ‘Ease’ genoemd, trekt het stuurwiel zich terug en verandert het interieur zich tot een luxe gastruimte. Net als de huidige BMW’s is de Vision Next 100 in hoge mate te individualiseren. In de ‘Boost’ modus herkennen we de huidige BMW-merkwaarden: de bestuurder en rijplezier staan centraal.

De rijinstructeur geeft aanwijzingen over instuurpunten

Een interessant aspect aan deze BMW conceptcar is de Alive Geometry. De basis van deze techniek zijn aaneengesloten driehoeken in de interieur- en exterieuroppervlakken. Het dashboard en de deurpanelen bestaan uit talloze kleine driehoeken die kunnen bewegen. Dit stelt het interieur in staat om verschillende vormen aan te nemen, maar ook om met een golvende beweging de aandacht van de bestuurder te trekken. In een demonstratievideo zien we dat het dashboard met een golfbeweging aanwijzingen geeft over het verloop van de weg, net zoals een rijinstructeur aanwijzingen geeft over instuurpunten en het bochtverloop.

De wielkasten vormen zich naar de wieluitslag bij het sturen. Optimale aerodynamica gegarandeerd. De wielkasten vormen zich naar de wieluitslag bij het sturen. Optimale aerodynamica gegarandeerd.

Ook op de wielkasten en zijschermen zien we deze driehoekstructuur. Hier wordt de Alive Geometry gebruikt op de gesloten wielkasten te plooien naar de stuurhoek en de uitslag van de wielen. Het is een heel praktische toepassing van een futuristische techniek, om zo de aerodynamica te verbeteren.

Rolls-Royce 103EX

Het is de eerste conceptcar in het 105-jarige bestaan van Rolls-Royce, en strikt genomen draagt ook deze conceptcar de naam Vision Next 100. Omdat men in Groot-Brittannië dol is op codenamen, kreeg deze Rolls de aanduiding 103EX mee. Deze conceptcar kunnen we het best omschrijven als een rijdend rustoord, het is een autonoom rijdende auto die geen bestuurder heeft, maar wel passagiers. En die passagiers baden in weelde: er is ruimte voor twee passagiers op een riante sofa die met zijde bekleed is. De zijpanelen zijn afgewerkt met coromandel, een zeldzame en kostbare houtsoort. De voeten rusten in een centimeters dik wollen tapijt, en vanaf de sofa kijk je uit op een riant OLED beeldscherm. Dat klinkt als prettig reizen.

De eerste conceptcar van Rolls-Royce: de 103EX. De eerste conceptcar van Rolls-Royce: de 103EX.

Twee elektromotoren van 250 kilowatt

De aandrijving wordt niet langer verzorgd door een knots van een V12, maar door twee elektromotoren van 250 kilowatt die in de voor- en achteras ingebouwd zijn. De traditionele verbrandingsmotor mag dan afgeschaft zijn, het vakmanschap en handwerk zullen altijd belangrijke eigenschappen van een Rolls-Royce blijven. Zo is elk 28 inch wiel handgemaakt uit 65 separate aluminium onderdelen. In de Rolls-Royce Vision Next 100 hoef je je als passagier niet te vermoeien met enige fysieke inspanning. Zelfs een knopdruk wordt als zware inspanning gezien, en daarom volstaat een zachtjes geprevelde instructie aan de boordcomputer. Een systeem dat net zo werkt als Apple’s Siri. Alleen heet de gedienstige computer in deze Rolls Royce geen Siri, maar Eleanor. Niet die van Gone in 60 seconds, maar wel als in Eleanor Thornton. De dame die model stond voor de Spirit of Ecstasy, en die in de 103EX zowel fysiek als geestelijk aanwezig is.

Slechts plaats voor passagiers, baden in weelde, genieten in optima forma. Slechts plaats voor passagiers, baden in weelde, genieten in optima forma.

Reageer op dit artikel