nieuws

EuroNCAP: de AEB-test in de praktijk

Techniek 1321

EuroNCAP: de AEB-test in de praktijk
De Prius hoor je in EV-mode niet aankomen. Tot 60 km/u kan hij een aanrijding met een voetganger voorkomen.

EuroNCAP heeft de botsproeven aangepast op de laatste stand der techniek door nu ook AEB (Automatic Emergency Brake) voetgangerssignalering in de tests op te nemen. Daarmee geven de testers eindelijk gehoor aan de oproep van fabrikanten en consumenten, omdat er tot voor kort weinig puntenwaardering was voor dergelijke systemen.

De AEB-test is niet de enige wijziging in de testmethode, want de testdummies voor kinderen zijn gegroeid. In recente tests waren de dummy’s gemodelleerd naar een kind van 18 maanden en een kind van drie jaar. Bij de nieuwe botsproeven wordt de achterbank bezet door dummy’s van zes en tien jaar. De maximale score voor jonge inzittenden wordt alleen toegekend als de zitplaatsen geschikt zijn voor i-Size kinderstoeltjes. De puntenwaardering voor ESP is komen te vervallen, omdat elke nieuwe auto daarmee wettelijk uitgerust moet zijn. Een andere belangrijke wijziging is dat EuroNCAP vanaf nu alleen auto’s in standaarduitrusting test. Op verzoek van de fabrikant kan een model met aanvullende veiligheidsuitrusting getest worden. Door al deze wijzigingen kan de puntenwaardering van alle reeds geteste auto’s de prullenmand in, omdat de puntenwaardering en testmethode anders is. Een vergelijk met eerder geteste auto’s is volgens de testers niet meer mogelijk. Vorige week werden de eerste testresultaten voor de nieuwe testmethodes gepresenteerd. De Toyota Prius is de eerste auto waarbij de AEB in de puntenwaardering wordt meegenomen, de Suzuki Baleno is de eerste auto die in twee uitvoeringen werd getest. Bij beide merken is er reden tot vreugde.

De AEB-test in de praktijk 

De veiligheid voor volwassen inzittenden is voor beide versies exact gelijk. Toch halen beide Baleno’s een andere score.

De veiligheid voor volwassen inzittenden is voor beide versies exact gelijk. Toch halen beide Baleno’s een andere score.

In recente tests werd de AEB wel getest, maar dan vooral in relatie met voorliggers in het gewone autoverkeer. Daarmee werd het volledige potentieel van dergelijke systemen tekort gedaan, want ze zijn doorgaans ook prima in staat om voetgangers te detecteren. Om te testen hoe goed de AEB-systemen in staat zijn om een aanrijding met een persoon te voorkomen, werd een nieuwe dynamische test ontwikkeld (zie video). Op een rijdend platform wordt een testdummy gemonteerd die de rijweg van de testauto oversteekt. De dummy is aangekleed met gangbare kleding, zij het wel met een hoge IR-reflectie om de infraroodcamera’s te helpen. Om de test zo echt mogelijk te maken beweegt de dummy monter met beide benen tijdens het oversteken. Er wordt getest met twee dummy’s: een volwassene en een kind van zes jaar. Met beide dummy’s worden verschillende tests uitgevoerd. De volwassen dummy steekt over in looptempo (5 kilometer per uur) en in draf (8 kilometer per uur). De zesjarige dummy steekt de straat over met 5 kilometer per uur, maar doet dat wel door vanachter geparkeerde auto’s tevoorschijn te komen. Alle tests worden meerdere malen uitgevoerd, met verschillende rijsnelheden van 20 tot en met 60 kilometer per uur. De Volwassen dummy steekt de weg van twee zijden over (van nabij en van de overzijde), de kleine dummy alleen van nabij.

De dummy’s dragen normale kleding met gangbare reflectieve eigenschappen. De spijkerbroek biedt goede IR-reflectie. De dummy’s dragen normale kleding met gangbare reflectieve eigenschappen. De spijkerbroek biedt goede IR-reflectie.

Overstekende kinderen blijken tricky

De Toyota Prius mocht het spits afbijten wat betreft de eerste AEB-voetgangertest. Toyota Safety Sense is standaard op elke nieuwe Prius. Het blijkt dat je als volwassen voetganger met een gerust hart voor een naderende Prius kunt stappen. Als je de straat oversteekt vanaf de overzijde, dan kan de Prius tot 60 kilometer per uur een aanrijding voorkomen. Dat is een stevig tempo binnen de bebouwde kom. Als je van nabij oversteekt, in het Nederlands verkeer is dat vanaf rechts, dan kan de Prius tot 40 kilometer per uur een aanrijding voorkomen. De test met het overstekende kind vanachter de geparkeerde auto’s is voor veel automobilisten herkenbaar. Een automobilist kan maar moeilijk anticiperen en reageren op een dergelijke situatie, en voor de geavanceerde elektronica is dat niet anders. Toch slaag de Prius er in om tot 20 kilometer per uur een dergelijke aanrijding te voorkomen. Tot een snelheid van 40 kilometer per uur is de Prius in staat om het letsel verregaand te beperken. In de begeleidende illustratie heeft EuroNCAP het front van de Prius grotendeels groen ingekleurd wat betreft de botsvriendelijkheid voor voetgangers, maar helaas wordt niet vermeld of dit alleen voor volwassenen of ook voor kinderen geldt. In zijn totaliteit is de Prius een veilige auto, hij gaat met de volle vijf sterren naar huis.

De meerwaarde van optionele veiligheid

De Suzuki Baleno is de eerste auto die in twee uitvoeringen wordt getest. We zijn sowieso erg benieuwd naar de botsprestaties van de Baleno omdat Suzuki er in geslaagd is het voertuiggewicht laag te houden. Bij elke auto die voorzien is van optionele veiligheidssystemen vermeld EuroNCAP om welke systemen dat gaat. In het geval van de Baleno is dat het Radar Brake Support, dat overigens weer standaard is op de duurste uitvoering. Als we de overall-rating van beide uitvoeringen naast elkaar leggen, dan zien we dat er verschillen zijn op het gebied van de veiligheid voor de volwassen inzittenden (80% tegen 85%) en assistentiesystemen (25% tegen 43%). De standaard Baleno scoort op dit laatste punt laag omdat alleen de verplichte gordelverklikker aanwezig is. Had de Baleno ook een instelbare snelheidswaarschuwing gehad, dan waren er extra punten uitgedeeld. Die is overigens wel als optie leverbaar, maar die is niet getest. Met Radar Brake Support scoort de Baleno 43%, dat is niet bijster hoog, en als we de testgegevens er bij pakken, dan verschaft EuroNCAP weinig duidelijkheid over het hoe en waarom. Tot 70 kilometer per uur kan de Baleno een aanrijding met een voorligger voorkomen, naar het oordeel van EuroNCAP presteert de AEB van de Baleno goed. Maar waarom dan slechts een score van 43%? Wel is getest of de Baleno een stilstaande auto in stadsverkeer kan herkennen. Dat blijkt ‘ie prima te kunnen, en daarom wordt de veiligheid voor volwassen inzittenden dus 5% hoger gewaardeerd, hoewel het letselrisico in beide Baleno’s even groot is. Waarom dan geen extra punten voor de detectiesystemen?

Reageer op dit artikel