nieuws

Suzuki rekent af met obesitas

Techniek

Suzuki rekent af met obesitas
Suzuki Baleno, niet spectaculair? Suzuki’s nieuwe 5-deurshatchback is belangrijk nieuws. Vergelijkbaar met pak ‘m beet een vijfdeurs Clio, maar wel zo’n 140 kg lichter. Kentekengewicht: 840 kg!

Op 3 maart begint het Autosalon van Genève. De beursvloer staat er bomvol spectaculair autonieuws. Veyron-opvolger Bugatti Chiron staat er, net als de Lamborghini Centenario en de Maserati Levante. Spectaculair inderdaad. Maar belangrijker nieuws vinden we bij… Suzuki. De nieuwe vijfdeurs Baleno weegt namelijk maar… 840 kg!

Even terug in de tijd. De VW Golf II kwam in 1983 op de markt. Hij was groter en luxer dan zijn voorganger, maar ook zwaarder. In de decennia die volgden zette deze trend door. Niet alleen nieuwe VW Golfs maar de nieuwe modellen van alle merken werden steeds dikker. Pas recent is deze trend doorbroken. Heel geleidelijk worden de nieuwste modellen nu minder obese.

En nu echt

Met de nieuwe Baleno zet Suzuki nu echt vaart achter die trend. Wie binnenkort de eenvoudigste variant van die vijfdeurs hatchback bestelt, krijgt een auto die meer ruimte biedt  dan een vijfdeurs Golf II, aan alle veiligheids- en milieueisen van vandaag voldoet, ruim anderhalf keer zoveel motorvermogen biedt, en toch minder weegt.

Nieuw platform

“We hebben gewicht bespaard in de mechanische delen waaronder de deuren, in de stoelen, in de interieurdelen, in de wielophanging in de motor en in de remmen”, zegt Suzuki. Maar de grootste gewichtsbesparing zit in het platform onder de nieuwe carrosserie. Natuurlijk heeft Suzuki daarin hogesterktestaal gebruikt, maar dat alleen is niet voldoende om aan niet meer dan 840 kg totaalgewicht te komen.

De grootste gewichtsbesparing behaalde Suzuki in het nieuwe platform onder de Baleno.

De grootste gewichtsbesparing behaalde Suzuki in het nieuwe platform onder de Baleno.

Wat dan wel?

“De enorme gewichtsreductie is mogelijk geworden door de ontwerpfilosofie achter ons nieuwe platform. Die bestaat uit drie simpele regels. Eén: Creëer eenvoudige vormen die vervorming kunnen weerstaan. Twee: Gebruik de stijve gedeeltes voor verbindingen. En drie: Focus op het geheel in plaatsvan op de afzonderlijke delen.”

Hoe zit dat?

Oef, dat vraagt om een toelichting. En die geeft Suzuki. Kijk maar eens naar deze video. Tip: ben je al overtuigd van het belang van een laag autogewicht, sla dan de eerste 1’24’’ van de video over. Overigens claimt Suzuki ondanks de sterke gewichtsreductie toch een toename van de stijfheid met 10% ten opzichte van de huidige modelgeneratie. In één van de komende nummers van het AMT vakblad gaan we dieper in op de Suzuki’s nieuwe lichtgewicht.

Reageer op dit artikel