nieuws

Nieuwe diesel voor alle Mercedessen

Techniek

Nieuwe diesel voor alle Mercedessen
Een aluminium dieselblok had Mercedes alleen voor de 3.0 V6, maar nog niet als viercilinder. In het algemeen zijn aluminium dieselblokken zeldzaam.

In de komende E-Klasse debuteert een nieuwe dieselgeneratie, die in bijna alle Mercedes-Benz modellen gebruikt zal worden. Daar is de OM654 voor ontworpen, om makkelijk te passen in de kleinste personenauto tot aan de Sprinter-bestelbus. En natuurlijk om zo schoon en zuinig te zijn als nu maar mogelijk is.

De eerste variant zal als 220d door het leven gaan. Net als bij de voorganger OM651 wordt het op termijn een hele familie van verschillende vermogensvarianten.

Belangrijkste kenmerken zijn vooral een zeer compacte bouw, lager gewicht, en met de modernste dieseltechniek lager verbruik en schoner uitlaatgas.

Aluminium en staal 

Een kleinere inhoud is de eerste stap naar compacte en lichte bouw. De viercilinder meet nu 1950 cm3 in plaats van de 2143 cm3-voorganger. Bovendien is dit kleinere blok geheel van aluminium.

Aan de distributiezijde van de diesel, bij het vliegwiel, zien we de gekoelde hogedruk EGR-leiding, met eronder de lagedruk EGR uit de sDPF-filterkast. Aan de distributiezijde van de diesel, bij het vliegwiel, zien we de gekoelde hogedruk EGR-leiding, met eronder de lagedruk EGR uit de sDPF-filterkast.

Dat scheelt al 35 kg op het motorgewicht. In cilinders met een NanoSlide coating lopen stalen zuigers, een door Mercedes ontwikkelde combinatie. En het verschil in uitzetting tussen alu en staal dan? Dat geeft extra zuigerspeling bij warme motor, omdat aluminium meer uitzet. Met die extra speling daalt de zuigerwrijving.

De getrapte vorm van de zuigerkop helpt aan completere verbranding. Stalen zuigers houden ook meer warmte vast, wat de ontsteking verbetert.

De getrapte vorm van de zuigerkop helpt aan completere verbranding. Stalen zuigers houden ook meer warmte vast, wat de ontsteking verbetert.

Speciale verbranding

De zuigers hebben nog een bijzonderheid, een getrapte verbrandingskom. Rondom loopt een soort galerij, waar de inspuitstralen van de vierde generatie common rail injectie op gericht zijn.

Zo moet de verbranding in die galerij starten, en in die besloten ruimte vollediger verlopen. Met als resultaat minder roet, terwijl de verbranding als gebruikelijk verder doorloopt tegen de punt midden op de zuiger, in een wervel naar de top van de cilinder.

sDPF filter

Om deze diesel makkelijk in verschillende standen en diverse motorruimtes te plaatsen is de uitlaatreiniging erbij ingebouwd. Er hoeft alleen een uitlaatpijp aan, zonder filters met bijbehorende sensors en drukleidingen.

De kleinere OM654 levert net zoveel koppel als de grotere voorganger, maar over een breder toerenbereik. Het maximum vermogen ligt 18 kW hoger! De kleinere OM654 levert net zoveel koppel als de grotere voorganger, maar over een breder toerenbereik. Het maximum vermogen ligt 18 kW hoger!

Hiervoor waren aangepaste schoonmaakmiddelen nodig. Inspuiting van AdBlue vindt plaats na de oxidatiekatalysator direct aan de turbo. Een hete plaats, daarom is het AdBlue ventiel vloeistofgekoeld. Een speciale mengkamer zorgt dat de AdBlue over heel korte afstand verdampt.

Het verschil: alle uitlaatgasreiniging nu als een blok aan de motor. Niet meer  zoals gebruikelijk een uitlaatpijp vol filters en katalysatoren onder de auto. Het verschil: alle uitlaatgasreiniging nu als een blok aan de motor. Niet meer zoals gebruikelijk een uitlaatpijp vol filters en katalysatoren onder de auto.

Daarna kan die aan het werk in een roetfliter dat is voorzien van een katalytische reductielaag. Aangeduid als sDPF, selective diesel particulate filter. Erachter komt nog een SCR-katalysatorblok, dus in twee stappen wordt NOx weggewerkt.

Meer bijzonderheden van deze motor brengt het AMT jubileumnummer. Op 25 maart ligt ie op je mat.

Reageer op dit artikel