nieuws

Riversimple Rasa, meer dan schone stadsauto

Techniek

Riversimple Rasa, meer dan schone stadsauto
Met het idee om alleen in lease aan te bieden afgetekend als stads-, leen- of deelauto? (foto Anthony Dawton)

Begin februari ging in de Britse provincie Wales het doek af van de Riversimple Rasa. Ontworpen als de stadsauto van de toekomst, met schone brandstofcelaandrijving. Het plan is een jaar lang te testen met twintig proefversies. Over twee jaar zou productie kunnen starten. Kwamen we de merknaam Riversimple al niet eerder tegen?

Ontwikkeling van een nieuw autoconcept neemt veel tijd. Vooral als het gedaan wordt door een bedrijfje dat begint zonder ervaring als autofabrikant. In de loop der jaren moet het concept aangepast worden aan de veranderende tijden.

Dat heeft Riversimple gedaan met de Rasa. Bijna op de kop af vijf jaar geleden belichtten we hun idee, dat er toen uitzag als een soort smart fortwo. De Rasa is nog steeds een tweezitter, maar een stuk moderner en praktischer. Meer het model van Volkswagens éénliter auto XL1.

Zo zit dat: motoren in alle wielen, supercondensatoren voorin. Koolstofvezel cabine met aluminium frames voor- en achterop is al een geaccepteerd concept.

Zo zit dat: motoren in alle wielen, supercondensatoren voorin. Koolstofvezel cabine met aluminium frames voor- en achterop is al een geaccepteerd concept.

Serieus zuinig

Is de Rasa uiterlijk nieuw en anders, het totale concept van Riversimple blijft gelijk. Vanaf het begin van deze eeuw werken ze aan milieuvriendelijk autorijden. Wat bij hen veel verder gaat dan elektrisch rijden op brandstofcellen, zonder vies uitlaatgas. En met minimale CO2 uitstoot, 40 g/km well-to-wheel, zeggen de fabrikant.

Het was in 2000 aardig visionair, dat in dichtbevolkte gebieden een klein en superlicht elektrisch autootje echt in een behoefte zou kunnen voorzien. Al helemaal als de stroom niet uit een batterij, maar een op waterstof draaiende brandstofcel moest komen.

Nu geen buitenissig idee meer, net zo min als bouwen in licht koolstofvezel composiet. Het equivalent verbruik van de 580 kg lichte Rasa is 0,9 l/100 km. Maar Riversimple dacht nog veel verder.

Keurig interieur, lijkt wel wat op een smart fortwo. Maar ook met hetzelfde probleem, weinig laadruimte bovenop de waterstoftank en brandstofcellen?

Keurig interieur, lijkt wel wat op een smart fortwo. Maar ook met hetzelfde probleem, weinig laadruimte bovenop de waterstoftank en brandstofcellen?

Anders auto’s bouwen

Brandstofcel, koolstofvezel, da’s allemaal duur. Als dan alleen een paar rijke progressievelingen met zo’n autootje kunnen rijden schiet het milieu er weinig mee op. Het moest bereikbaar worden voor velen.

Daarom houdt Riversimple vast aan zijn originele principes. Hun auto zou geleased moeten worden. Full operational, tot en met het tanken van waterstof. Daarnaast moet de auto zeer duurzaam zijn, zodat hij wel twintig jaar een reeks gebruikers kan dienen.

Zo smeer je de hoge kosten uit over veel tijd, zodat het per maand meevalt. Nu noemt Riversimple geen bedrag meer, vijf jaar geleden becijferden ze het op ruwweg 300 euro per maand en 20 ct/km.

Dat is nog niet alles. Het ontwerp zou ‘open source’ zijn, een basis waarop anderen hun eigen varianten mogen maken. Want de productie zou decentraal moeten worden, in lokale fabriekjes die van hun versie er maar 5000 tot 10.000 per jaar bouwen. Dat zou goedkoper produceren dan hele grote autofabrieken.

Er is verder ontwikkeld, de Rasa kan kennelijk een kentekenkeuring doorstaan. Twintig zouden er nu in een ‘publiekstest’ moeten tonen wat ze echt kunnen.

Er is verder ontwikkeld, de Rasa kan kennelijk een kentekenkeuring doorstaan. Twintig zouden er nu in een ‘publiekstest’ moeten tonen wat ze echt kunnen.

Slim met supercondensator

In de Riversimple Rasa zit nog een duur onderdeel, wat door het lease-idee minder problematisch moet zijn. De 8,5 kW brandstofcellen dienen alleen om de vier naafmotoren te voeden bij constante snelheid. Optrekken kost pas echt vermogen, daarvoor zorgen supercondensatoren.

Kost wat, maar het idee klinkt overtuigend. Niet de brandstofcellen, maar terugwinning van remenergie laadt de condensatoren op. Veel beter dan accu’s kunnen ze snel een hoop energie opnemen, meer dan 50 % van de remenergie, zegt Riversimple. Net zo zijn ze heel goed om bij acceleratie een korte, krachtige energiestoot terug te leveren.

Dan heb je aan een klein brandstofcelpakket genoeg. En een kleine waterstoftank, waar maar 1,5 kg in gaat. Toch goed voor een mooi rijbereik van 480 km. Daarbij is de Rasa bepaald geen brommobiel, hij zou 95 km/h halen en in negen seconden op 55 mph (96 km/h) kunnen komen. Kun je in een grote stadsregio best mee leven.

Op hoop van zegen

Vergeleken met de eerste Riversimple is de Rasa een stukje groter en zwaarder, maar ook sneller. Dat maakt hem praktischer, er is gelukkig nu een echte ontwerper op het uiterlijk losgelaten.

Anderzijds was vijf jaar geleden ook de droom om de toen onthulde Riversimple na twee jaar in productie te hebben. Toen werd het autootje nog extern gebouwd, Riversimple had geen werkplaats om hem zelf te maken, zoals nu. Mede dankzij royale sponsoring van de lokale overheid en de EU.

Het ontwerp lijkt goed doortimmerd, de tijd lijkt er meer dan ooit rijp voor. Alleen nog even wachten op genoeg waterstof tankstations. En iemand die een eerste fabriekje wil opzetten, ideetje voor McLaren? Wie weet komt het goed. Heel knap tenslotte dat Riversimple al ruim vijftien jaar bestaat en vooruitgang boekt, zonder omzet of productie.

Reageer op dit artikel