nieuws

Bridgestone Driveguard: runflattechniek voor (bijna) iedereen

Techniek

Bridgestone Driveguard: runflattechniek voor (bijna) iedereen

Dankzij runflatbanden kun je enige tijd met een lekke band doorrijden. Het komt de veiligheid ten goede, maar heel populair zijn de runflats niet. Als het aan Bridgestone ligt, komt daar verandering in met de eerste after market runflatband, de Driveguard.

Bridgestone, de grootste bandenfabrikant ter wereld, levert al jaren runflatbanden voor bijvoorbeeld BMW en Mercedes. Enige tijd doorrijden na lekrijden is dan mogelijk. Het vergt vaak wel af-fabriek aanpassingen aan het onderstel om de extra stijfheid van de runflatband te compenseren. De hogere prijs, het mindere comfort en het geringe aanbod zijn wellicht debet aan de lage dichtheid van runflatbanden in het Europese wagenpark. Veiliger is het zeker, maar hoe wordt deze veiligheid makkelijker voor iedereen toegankelijk dan slechts af-fabriek bij enkele automerken?

Lekke band komt vaak voor

Op de persintroductie nabij het Franse Nice spreken we met Therry Japsin, marketing manager EU van Bridgestone. “Zo’n 60 procent van de autobestuurders in de EU heeft in de afgelopen vier jaar een lekke band gehad. Het tijdsverlies van gemiddeld drie uur is een ding, maar de helft strandt op een onveilige plaats en een kwart in de avonduren.”

Bridgestone zocht naar een oplossing en keek daarbij vooral naar de kennis die al in huis is met betrekking tot runflattechniek. Japsin: “Veiligheid staat op nummer 1 voor autobestuurders in de EU. Met de Bridgestone Driveguard, een runflatband voor de vervangingsmarkt, kan de bestuurder door blijven rijden. Het is dan ondanks de lekke band mogelijk om nog thuis te komen, naar het garagebedrijf te rijden of überhaupt een veiliger plek op te zoeken. Slechts 6 procent weet echter wat een runflatband is. Er ligt dus een forse taak voor ons en de vakhandel om consumenten in te lichten en passend advies te geven.”

Technische aanpassingen

Mooi, er is dus behoefte aan runflattechniek, maar de genoemde nadelen (stijfheid, kosten en alleen af-fabriek) moeten dan wel aangepakt worden. Dat lukte Bridgestone. De Driveguard is beschikbaar als zomer- en winterband. Beide zijn de enige runflatband met een A-label voor grip op nat wegdek. Extra sipes in het profiel en een hoger silicagehalte maken de grip op nat wegdek nog beter. Ook de stijfheidstoename weet Bridgestone zeer beperkt te houden. Slechts 5% toename wat aanpassingen aan het onderstel niet noodzakelijk maakt.

Extra koelen

Bridgestone koelvinnen Driveguard

Om de band tijdens rijden met nul bar meer levensduur te geven, ontwikkelde Bridgestone koelvinnen voor de afvoer van warmte. Scheelt toch 20 °C.

Mooie waarden, maar runflat heeft naast stijfheid nog een nadeel: de opwarming van de band door forse vervorming tijdens het doorrijden met nul bar in de band. Ook daar vond Bridgestone een oplossing voor. Gepatenteerde koelvinnen op de zijwang van de band koelen de buitenzijde van de band met wel 20 graden Celcius. Het garandeert het tot 80 kilometer doorrijden met 80 km/u. Ook speelt nanotechnologie een rol om wrijving tussen de koolstofatomen te verminderen.

Meer details over de technische aanpassingen doet Emilio Tiberio, hoofd R&D testcenterum te Rome uit de doeken in AMT 2 welke vrijdag 19 februari verschijnt.

Binnenkort leverbaar

De Driveguard-banden zijn beschikbaar vanaf het B-segment en hoger. Met negentien zomer- en elf winterbandmaten dekt Bridgestone nu 60 procent van de bandenmaten bij auto’s met TPMS. Die laatste is een belangrijke. Met een lekke Driveguard-band merk je niet dat je lek rijdt hebben we ook in de praktijktest ondervonden. Bridgestone licht toe dat in 2020 38 procent van het Europese wagenpark uitgerust zal zijn met TPMS.

Bridgestone start in maart met het informeren van de vakhandel. “De komende jaren ligt onze focus op de Driveguard”, geeft Vivian van Kaam, PR manager Bridgestone Benelux, aan. “De vakhandel speelt een zeer belangrijke rol in het juist informeren van de consument over de veiligheid. Brochures gaan die uitleg geven, ook aan de vakhandel. De Driveguard vergt overigens geen andere apparatuur. 2,75 bar werkdruk is voldoende. Wel vergt de montage iets meer aandacht, aangezien er op de juiste plek van de wang geduwd moet worden.”

Met de Driveguard is runflattechniek voor de vervangingsmarkt beschikbaar. Een hele aanwinst. De prijs? Die ligt tegen een premium normale band aan. Iets hoger dus dan de eigen zomer- of winterband van Bridgestone. De band is vanaf april leverbaar in maten van 185/65 R15 tot 245/40 R18.

Reageer op dit artikel