nieuws

Nadruk op actieve veiligheid bij Euro NCAP terecht?

Techniek

Nadruk op actieve veiligheid bij Euro NCAP terecht?
De AEB van de XC90 herkent voetgangers feilloos, maar verdient daarvoor nog geen punten. Als een voetganger wordt aangereden veroorzaakt de motorkap letsel aan de heup.

Aan het begin van het nieuwe jaar blikt Euro NCAP terug op de crashtesten van 2015. Dat doet de organisatie in de vorm van een overzicht waarin de topscoorders uitgelicht worden. Onder de topscoorders worden veel scores in de 70% voor passieve veiligheid uitgedeeld. Een zeventjescultuur waarin toch vijf sterren worden uitgedeeld, is de sterke aandacht voor actieve veiligheid daar de oorzaak van?

Laten we vooropstellen dat autofabrikanten er geen van allen met de pet naar gooien, en ook Euro NCAP is er veel aan gelegen om de veiligheid in en rondom de auto te verbeteren. Hoewel de testmethodiek en puntenweging streng is, en jaarlijks strenger wordt, is Euro NCAP ruim met het uitdelen van sterren. Hoe staat dat in verhouding met waardering van de afzonderlijke testonderdelen? In de klasse Large Off-Road doet de Volvo XC90 de merkreputatie eer aan. Als enige scoort hij 100% in het onderdeel ‘hulpsystemen’, want alle hulpsystemen die Euro NCAP laat meewegen in de test, zijn standaard op Volvo’s grootste.

De Forward Collision Warning met automatische remfunctie (AEB) werkt voorbeeldig, maar is in bewoond gebied welhaast een must: de voorste rand van de motorkap is niet voetgangervriendelijk. Met name de heupstreek is kwetsbaar als het tot een aanrijding komt, daarom haalt de XC90 een score van 72%. De vraag rijst hoe erg dit is, omdat de XC90 prima in staat is om voetgangers en fietser te herkennen volgens Euro NCAP. Maar voetgangersdetectie en actieve remsystemen worden pas vanaf dit jaar in de puntenweging meegenomen.

Optionele actieve veiligheid verschillend gewaardeerd

Als we het overzicht van de klassewinnaars van 2015 er bij pakken, vallen twee zaken op: gelijke testresultaten bij verschillende auto’s worden verschillend gewaardeerd, en er zijn grote verschillen in waardering van hulpsystemen die de actieve veiligheid moeten handhaven. Euro NCAP tilt zwaar aan snelheidsbegrenzers, AEB’s en Lane Assist. Deze systemen zijn nog geen gemeengoed, maar al wel bezig met een opmars. In elk geval staan ze bij veel merken op de optielijst, en daar wringt de schoen. Euro NCAP maakt namelijk zelf de inschatting of deze opties wel of niet veel aangeschaft worden. Luidt het oordeel dat de optionele AEB en Lane Assist niet veel gekocht wordt? Dan krijg je ook geen punten. Het ontbreken van een AEB wordt de Mazda MX-5 aangerekend, het scheelt de vijfde ster. Ook de Honda Jazz heeft geen AEB op de optielijst, maar komt wel tot een score van vijf sterren.

Euro NCAP maakt geen punt van de afwezigheid van een AEB, maar waardeert de prima voetgangersveiligheid met een middelmatige 73%.Euro NCAP maakt geen punt van de afwezigheid van een AEB, maar waardeert de prima voetgangersveiligheid met een middelmatige 73%.

De Mercedes GLC is winnaar bij de Small Off-Roaders. Omdat Lane Support niet standaard is, worden hiervoor geen punten toegekend. De elektronische snelheidsbegrenzer is dat evenmin, maar omdat Euro NCAP verwacht dat deze optie veel aangeschaft wordt, is deze wel meegenomen in de test. Hoe de testers tot de inschatting komen dat de ene optie wel, en de andere niet veel wordt aangeschaft, is onduidelijk. Het had het zeventje kunnen opplussen tot een acht, omdat Euro NCAP erg mild is over het functioneren van de AEB. Bij een korte volgafstand reageert de Mercedes niet op een sterk remmende voorligger, bij een grotere volgafstand kan de AEB de schade alleen beperken. De AEB van de XC90 functioneerde in beide gevallen feilloos. Zou een half puntje aftrek terecht zijn?

Geen extra punten

De optionele hulpsystemen van de Ford Galaxy, winnaar onder de Large MPV’s, zijn actief: de Lane Assist stuurt de Galaxy terug tussen de lijntjes als de bestuurder niet oplet, en de snelheidsherkenning kan zelfs de voertuigsnelheid temperen als de maximum snelheid overschreden wordt. Desondanks krijgt de Galaxy hiervoor niet meer punten dan de Honda Jazz die een veel eenvoudiger systeem heeft. Euro NCAP verwacht niet dat de Galaxy veel met een AEB wordt uitgerust. Daarom krijgt de grote Ford hiervoor geen punten. Waarom zou een AEB bij de Galaxy niet als optie worden genomen, en bij de Infiniti Q30 wel? Hierover geven de crashtesters geen uitsluitsel, een score van 71% op hulpsystemen is niet gek, maar lijkt wel lichtjes gebaseerd op willekeur.

95% score voor inzittendenbescherming, standaard AEB. In de test reageerde de AEB niet bij een korte volgafstand van een voorligger. 95% score voor inzittendenbescherming, standaard AEB. In de test reageerde de AEB niet bij een korte volgafstand van een voorligger.

Wisselende waardering passieve veiligheid

Dat de voetgangerbescherming van de Jazz bij een score van 73% blijft steken is opvallend. Doordat de motorkap en voorruit vloeiend in elkaar overlopen, is het zeer waarschijnlijk dat het hoofd van de voetganger de voorruit raakt. Daar heeft Honda zichtbaar rekening mee gehouden, want nagenoeg de gehele voorruit is groen gebied voor de aangereden voetganger. Alleen langs de A-stijlen is de bescherming van het hoofd onvoldoende. Dat geldt ook voor de Infiniti Q30 en de Jaguar XE, die doen het overall iets slechter, maar krijgen een veel hogere score (resp. 91 en 81%) toebedeeld.

De Jaguar XE haalt mooie rapportcijfers voor een Large family car. Een kanttekening voor de score van 81% op voetgangersveiligheid lijkt terecht: in de praktijk blijkt dat bij dergelijke aanrijdingen het hoofd altijd tegen de voorruit slaat, een vorm van letsel die levensbedreigend kan zijn. Alle hulpsystemen die Euro NCAP wenst te zien zijn standaard op de XE. De Brit pakt echter niet het volle puntenaantal voor hulpsystemen omdat de AEB tijdens de tests alleen bij een grotere volgafstand een aanrijding kon voorkomen. Waarom Euro NCAP dit de Jaguar minder zwaar aanrekent dan de Mercedes GLC wordt niet uitgelegd.

Infiniti Q30 scoort met voetgangersveiligheid

Voor een Small family car haalt de Infiniti Q30 een mooi cijfer voor voetgangersveiligheid: 91%. De score van 81% voor de hulpsystemen is te danken aan de riante standaarduitrusting waarmee de Infiniti kopers moet lokken. AEB en Lane Assist zijn optioneel, maar Euro NCAP verwacht dat veel Q30’s met deze opties de showroom zullen verlaten en worden daarom in de test meegenomen. De AEB van de Q30 voorkomt aanrijdingen bij een grote volgafstand en krijgt daarom een ruime puntenwaardering. De hoge waardering voor de voetgangersveiligheid komt op het conto van de actieve motorkap en de bescherming van de benen en heupen van voetgangers. Dat de kleine Infiniti de volle 100% niet haalt, is te wijten aan de solide A-stijlen en de onderrand van de voorruit. Als het hoofd van de aangereden voetganger deze gebieden raakt, is het hoofdletsel aanzienlijk.

Willekeurige waardering, ondanks de vijf sterren

De prestaties passieve veiligheidssystemen, van oorsprong de core business van Euro NCAP, worden door de testers bij gelijkwaardige testresultaten verschillend gewaardeerd. Helaas blijft het gissen naar het hoe en waarom. De testers laten de actieve veiligheidssystemen zwaar meewegen in de sterrenwaardering, maar zonder uit te leggen hoe ze de inschatting maken of een optioneel systeem wel of niet aangeschaft wordt. En ook hier zien we grote verschillen in waardering van de systemen: een systeem dat tijdens de test niet adequaat reageert, krijgt toch een voldoende. Wordt het niet eens tijd voor herziening van het puntensysteem?

Reageer op dit artikel