nieuws

NRF radiateurs voor Actros MP4

Techniek

NRF radiateurs voor Actros MP4
Speciaal voor Euro 6 ontwikkelde Mercedes de volledig nieuwe OM471 motor, die vervolgens nog verder geoptimaliseerd werd.Mercedes-Benz OM 471.

Stimuleringsmaatregelen zorgden voor een aardige investering in Euro 6 trucks, nog voor die norm verplicht werd. Logisch gevolg dat redelijk wat Euro 6 trucks al een paar jaar rijden, en in de werkplaats komen voor reparaties. Koelingsspecialist NRF helpt met de eerste vervangingsradiateurs voor Mercedes-Benz Actros Euro 6 versies. Is dat iets speciaals?

Het lijkt wat onwaarschijnlijk dat een koelradiateur iets te maken zou hebben met uitlaatgasnormen. Zelfs als je weet dat er veel nieuwe motortechniek ontwikkeld moest worden om trucks aan Euro 6 normen te laten voldoen.

NRF helpt ons snel uit de droom. Het grote verschil is dat het koelsysteem van een Euro 6 Actros werkt op 4 bar druk. Waar 1,25 bar gebruikelijk was. Logisch dat een radiateur aangepast moet zijn aan zo’n hoge druk.

Meer druk, meer koeling

Omdat Euro 6 motoren meer koeling vragen kregen trucks een grotere grille, waar een grotere radiateur achter kan. Ook de luchtweerstand is van belang, daar test NRF mede zijn radiateurs op.

Omdat Euro 6 motoren meer koeling vragen kregen trucks een grotere grille, waar een grotere radiateur achter kan. Ook de luchtweerstand is van belang, daar test NRF mede zijn radiateurs op.

Waarom die hoge druk, dus een hogere omloopsnelheid van de koelvloeistof? Dat komt, zegt NRF, omdat de verbrandingstemperatuur hoger gehouden moet worden. Dan werkt de uitlaatgasreiniging beter, als de temperatuur in de uitlaat snel hoog genoeg is en blijft.

Anderzijds moet gerecirculeerd uitlaatgas door een koeler, net als de verse inlaatlucht. Als het in cilinder en uitlaat warmer wordt heeft het motorblok meer koeling nodig. En omdat de koelvloeistof niet warmer kan worden moet dan de circulatiedruk omhoog.

Acht types beschikbaar

Voor de hele Actros MP4 serie heeft NRF nu acht types aftermarket radiateurs. 100 % getest op lekkage, geheel volgens OE-eisen, dus volwaardige vervangers voor originele Mercedes-Benz delen.

Reageer op dit artikel