nieuws

Alleen het nieuwste goed bij Euro NCAP

Techniek

Alleen het nieuwste goed bij Euro NCAP
Renault Mégane na de botsproef met halve overdekking tegen een vervormbare barrière. Merk op dat de voorschermen van kunststof zijn, een deel breekt weg. Zo ook bij de Renault Talisman.

Net voor de Sinterklaas pakte Euro NCAP eens flink uit, voor de Kerst komen ze nog terug. Liefst vijftien modellen in de recentste uitslagen, waaronder de allernieuwste Opel en Renaults. Elf maal vijf sterren, maar slechts twee voor de kleinste Lancia. En maar drie voor de BMW Z4. Maken alleen de nieuwste auto’s nog kans op een topscore?

Je zou het aan de hand van de begin december onthulde Euro NCAP reeks wel zeggen. Hoewel ook de splinternieuwe Nissan Navara op vier sterren blijft steken, maar voor een pickup is dat toch een sterk resultaat.

Ook de Mini Clubman komt niet verder dan vier sterren. Bijna alle vijfsterren auto’s zijn pas net gepresenteerd. Alleen van de BMW X1 kun je zeggen dat het geen brandnieuw of volledig herzien model is.

Vooruitstrevende veiligheid

Het persbericht van Euro NCAP eindigt met een geintje: “may the safety be with you”. Verwijzend naar de volgende resultaten, die op 16 december een dag eerder komen dan de première van de nieuwste Star Wars film, waarin zeker zal klinken “may the force be with you”.

Het lijkt of die verwijzing naar toekomsteffecten bij deze veiligheidsapostel niet zo als een lolletje opgevat moeten worden. Zonder de modernste elektronische hulpjes kom je moeilijk meer aan een topwaardering.

Nu al verwacht Euro NCAP toch minstens een AEB noodremsysteem, liefst ook een automatische snelheidsbeperker en rijbaanbewaking. Volgend jaar zullen ze een AEB niet alleen in situaties buiten de stad testen, maar ook bij stadstempo. Met voetgangersherkenning, dan graag.

Plat tegen de betonnen muur lijkt de cabine van de Lancia Ypsilon goed heel te blijven. Maar de gordelkracht op het lijf van achterpassagiers is gevaarlijk hoog, bovenbenen lopen gevaar, evenals hoofd en nek voor- en achterin. Passagiersbeveiliging 44 %. Plat tegen de betonnen muur lijkt de cabine van de Lancia Ypsilon goed heel te blijven. Maar de gordelkracht op het lijf van achterpassagiers is gevaarlijk hoog, bovenbenen lopen gevaar, evenals hoofd en nek voor- en achterin. Passagiersbeveiliging 44 %.

Botsproef nekt Lancia Ypsilon

Met te weinig elektronica kom je nu al niet verder dan vier sterren. Maar dat betekent altijd nog een goede bescherming bij botsingen, alleen minder techniek om botsen te voorkomen, dan wel door automatisch remmen de klap te verzachten.

Bij twee sterren ontbreekt er wel meer aan de veiligheid. Hoe is dat bij de Lancia Ypsilon? Die struikelt vooral bij de pas toegevoegde botsproef over de volle wagenbreedte. Zowel de passagiers achterin, als in mindere mate de bestuurder, bekomt die proef behoorlijk slecht.

We zien vaker dat deze proef veel zwaarder blijkt dan die met halve overdekking, zoals al lang toegepast. Juist vanuit de overweging dat bij echte aanrijdingen zelden een tegenligger of voorliggende auto vol op het midden wordt geraakt.

Topscore voor de Mercedes-Benz GLC, 95 % inzittendenbescherming. Alleen standaard geen rijbaanbewaking, en met de hand instelbare snelheidsbegrenzer, klaagt Euro NCAP. Maar toch vijf sterren. Topscore voor de Mercedes-Benz GLC, 95 % inzittendenbescherming. Alleen standaard geen rijbaanbewaking, en met de hand instelbare snelheidsbegrenzer, klaagt Euro NCAP. Maar toch vijf sterren.

Geen zijwaartse paal-test?

Toch zien we iets merkwaardigs, reden waarom de Lancia een ster minder scoort dan eerder dit jaar de technisch en in formaat vergelijkbare Fiat Panda Cross. De scores waren daar niet beter voor inzittendenbescherming, en slechter voor voetgangersbescherming.

Maar wel scoorde de Fiat punten voor de test met een paal tegen de zijkant. Deze test werd niet uitgevoerd bij de Lancia Ypsilon, en niet bij de BMW Z4 (3 sterren). Waarom niet, dat is niet te lezen in de rapportage van Euro NCAP.

Was die test wel gedaan, en niet al te beroerd afgelopen, dan had het de Lancia en BMW heel goed een ster extra kunnen opleveren. Zeker de BMW Z4, die juist heel goed scoorde in alle andere tests voor inzittendenbescherming. En voetgangersveiligheid, met zijn opklappende motorkap.

Geen AEB leverbaar, en geen verklikker voor uitgeschakelde passagiersairbag die naar de zin van Euro NCAP duidelijk genoeg is. Dus geen vijf sterren. Maar vier, zoals ook de Mazda MX-5 onlangs haalde, lijkt toch meer gepast. Die MX-5 onderging wel de paal-test. Scheelt gauw vijf procent-punt in de inzittendenbescherming, en een ster meer of minder.

Geen paal-test voor de BMW Z4 en Lancia Ypsilon, waarom niet? De mildere test opzij met een rijdende barrière ondergingen ze wel, u ziet de hoofdairbag uit het zijraam van de BMW hangen. Geen paal-test voor de BMW Z4 en Lancia Ypsilon, waarom niet? De mildere test opzij met een rijdende barrière ondergingen ze wel, u ziet de hoofdairbag uit het zijraam van de BMW hangen.

Hoe automatischer, hoe beter?

De Nissan Navara dan, waarom geen vijf sterren? Doet het best aardig in alle testcategorieën, maar net niet genoeg in veiligheidsassistenten. Wel AEB noodrem, wel snelheidsbegrenzer, maar geen rijbaanbewaking. En gewoon met de hand de snelheidsbegrenzer instellen.

Had daar nou een camera bij gezeten die snelheidsborden afleest. Of een koppeling naar de navigatie waarin snelheidslimieten zijn vastgelegd. Maar nee, als de chauffeur zelf moet opletten en niet gewaarschuwd of gecorrigeerd wordt, dan is dat niet zo veilig. Vindt Euro NCAP.

Met minstens deels automatische ingrepen of waarschuwingen zijn de meeste pas verschenen modellen wel oké. Renault Mégane en Talisman, Opel Astra, Kia Sportage, tot aan luxe types zoals Infiniti Q30, Jaguar XE en XF, Lexus RX nam Euro NCAP onder handen. Alle goed voor elkaar, maar niet de Mini Clubman.

Standaard geen knopje om de passagiersairbag uit te schakelen, zodat een kinderstoel geplaatst kan worden. Net te weinig automatische elektronische hulpjes. Net te harde rand onderaan de voorruit, om aangereden voetgangers niet te bezeren. Had inderdaad wel iets beter gekund.

Da’s een gemene, paal-test op de zijkant van de nieuwe Opel Astra. Met de veiligheid is Euro NCAP behoorlijk tevreden, al sprong een achterportier uit het slot. Opel zoekt nog uit hoe dat kon. Da’s een gemene, paal-test op de zijkant van de nieuwe Opel Astra. Met de veiligheid is Euro NCAP behoorlijk tevreden, al sprong een achterportier uit het slot. Opel zoekt nog uit hoe dat kon.

Beter veiligheidsbeeld?

t sterk gegroeid belang van veiligheidshulpjes bij Euro NCAP komt voort uit meer aandacht die de organisatie wilde geven aan actieve veiligheid. Niet alleen bescherming bij botsingen, maar nog beter vermijden van botsingen.

Bijvoorbeeld met ABS en ESC, alleen is dat onderhand overal standaard. Wat dan nog meer? Remweg testen, wegligging, makkelijk stuurgedrag? Da’s lastig. Dan tellen we maar de aanwezigheid van veiligheidshulpjes.

Jammer dat daardoor resultaten uit het verleden niet meer vergelijkbaar zijn met die van nu, dus Euro NCAP uitslagen alleen tellen voor de nieuwste auto’s. Een 2014 test is al niet meer vergelijkbaar, had andere testmethodes en beoordelingspunten. Dus kun je een gebruikte auto bij Euro NCAP alleen eerlijk vergelijken met jaargenoten. Of “the safety with you” is hangt niet alleen af van de sterrenwaardering, maar ook van het bouwjaar. Wat in 2010 veilig was zal vandaag nauwelijks nog twee sterren halen.

Reageer op dit artikel