nieuws

Test Euro NCAP vooral voor gezinnen?

Techniek

Test Euro NCAP vooral voor gezinnen?
Geen dak, geen bezwaar: de Mazda doet het goed in de botstest. Maar wel erg zonde van zo’n auto, blijft het gevoel hierbij.

Veel autonieuws geeft ook veel werk voor de veiligheidsonderzoekers van Euro NCAP. Alweer laten ze drie testresultaten los, begin november volgt nog meer. Zeer uiteenlopende kandidaten ditmaal, als buitenbeentje de nieuwe Mazda MX5, naast de Opel Karl en Hyundai Tucson. Ook de resultaten lopen nogal uiteen. Terecht?

Een maand geleden verschenen al negen testresultaten, met zeven keer vijf sterren.  Alleen de Tucson haalt nu die volle bak, Opel en Mazda blijven op vier sterren steken. Wat Euro NCAP voor een ‘supermini’ als de Karl toch een mooie score noemt.

Onze wenkbrauwen gaan wat omhoog bij het commentaar op de Mazda, waarnaast de eerder dit jaar geteste Audi TT coupé wordt genoemd. Die ook niet verder dan vier sterren kwam, “omdat er niet de modernste veiligheidsassistenten in zitten”.

Driemaal geen AEB noodrem

Wat ontbreekt bij deze sportmodellen is volgens Euro NCAP een automatisch noodremsysteem. Mazda biedt het voor de MX5 niet eens als extra. “Terwijl het op auto’s van vergelijkbare prijs in andere klassen meestal wel leverbaar is”, stelt Euro NCAP.

Ze vinden nu eenmaal dat een automatische noodstop in stadsverkeer standaard moet worden op elke auto. Toch bemachtigd de nieuwe Hyundai Tucson vijf sterren, zonder noodrem. Is als extra leverbaar, maar zal te weinig kopers trekken, denkt Euro NCAP. Dan tellen ze het niet.

Ook bij een Opel Karl moet je het zonder noodremsysteem stellen, niet leverbaar. Maar dat is niet de reden waarom deze kleine geen vijf sterren kreeg. Verderop meer daarover.

Alleen voor brave huisvaders?

Tsja. Het argument dat Mazda in de MX5 een zo puur mogelijke rijbeleving wil bieden, zonder allerlei automatisering, slaat hier blijkbaar niet aan. Of dat een in kleine serie gebouwde cabrio nu eenmaal duurder is, en dus niet zomaar te vergelijken is met massamodellen van dezelfde prijs.

Op andere punten scoort de MX5 goed, zelfs uitstekend in voetgangerveiligheid. Een extra gemonteerde snelheidsbegrenzer en rijbaanwaarschuwing worden ook geteld. Die zullen de meesten wel bestellen, verwachten de testers. Was er nou ook nog een AEB noodremsysteem, dan kwam de knappe cabrio van Mazda vast aan vijf sterren.

Hoewel, de MX5 werd ook niet getest op botsveiligheid voor kinderen. Kennelijk is het: geen achterbank, geen test, geen punten. Maar wel voor de mogelijkheden kinderzitjes te plaatsen, duidelijkheid van de instructies, en uitschakelbare passagiersairbag. Dus een paar punten gemist omdat de MX5 een tweezitter is, da’s toch niet helemaal eerlijk?

Je kan het als voetganger veel slechter treffen dan deze pop-up motorkap van de MX5, met een recordscore van 93 % op voetgangersveiligheid. Je kan het als voetganger veel slechter treffen dan deze pop-up motorkap van de MX5, met een recordscore van 93 % op voetgangersveiligheid.

Steeds vaker pop-up motorkap

Nog iets wat de Mazda dan weer wel had: een motorkap die opklapt bij aanrijding van een voetganger. Ook de Hyundai heeft dat, en dan test Euro NCAP met opgeklapte motorkap. Even opletten in de werkplaats, geen uitzondering meer als de motorkapscharnieren op een pyrotechnisch element staan gemonteerd.

Goed voor de veiligheid van voetgangers, waarnaast de Mazda hoog scoort door zijn lage neus. Zodoende komt een aangereden voetganger met de heupen op de beveiligde motorkap. Terwijl de hoge Hyundai juist de heupen raakt met een harde motorkaprand. Vandaar 93 % score voor Mazda, tegen 71 % voor Hyundai.

De zwaar gemangelde Opel Karl beschermt bij de zwaarste Euro NCAP tests niet echt naar tevredenheid. De zwaar gemangelde Opel Karl beschermt bij de zwaarste Euro NCAP tests niet echt naar tevredenheid.

Huiswerk voor Opel

Meer serieus zouden we toch de aanmerkingen nemen die Euro NCAP plaatst bij de Opel Karl. Al vinden ze vier sterren daarvoor toch mooi, in de kleinste en goedkoopste klasse.

De bestuurdersairbag bouwde bij de test onvoldoende druk op, om te beletten dat het hoofd op de stuurwielnaaf komt. Bij de pas toegevoegde zware botstest met volle overdekking tegen een barrière was de belasting op de achterpassagiers groot. De bestuurdersdummy gleed onder de gordel door.

De whiplash test ging ook al niet geweldig. Bij de zijdelingse test met de paal werd te hoge belasting van de borstkas gemeten. Opel wil deze bescherming nog verbeteren, kunnen ze meteen nogeens naar de gordels kijken. En de hoofdsteunen.

Gemene schade aan de Hyundai Tucson, maar heel weinig mis met de bescherming die hij dan biedt. Gemene schade aan de Hyundai Tucson, maar heel weinig mis met de bescherming die hij dan biedt.

Succes voor Hyundai

Zoals Euro NCAP zelf als commentaar geeft doet de nieuwe Tucson het goed. “Op alle punten een verbetering tegenover de voorganger die we in 2006 testten”. Een prestatie om nu nog vijf sterren te halen zonder AEB noodrem, voegen we toe.

Het kan dus nog. De Hyundai heeft namelijk een camerasysteem dat snelheidsbeperkingen leest, die ook nog uit het navigatiesysteem worden gelezen. Waarna handmatig een snelheidsbegrenzer ingesteld kan worden. Een optie, maar die wordt populair, denkt Euro NCAP.

Dus dan telt het. En dat levert net een punt meer op dan bij de andere testkandidaten, waar je ook handmatig een begrenzer kunt instellen. Maar dan zonder suggestie van camera of navigatie.

Zonder dat ene puntje had de Tucson geen vijf sterren. Niets ten nadele van alle veiligheid in deze Hyundai. Maar bij dit drietal toch een beetje de vraag of het systeem van de sterrenwaardering wel helemaal goed afgewogen werkt.

Reageer op dit artikel