nieuws

Klimaat als warme deken in Land Rover

Techniek

Klimaat als warme deken in Land Rover
Nog een Land Rover experiment, CargoSense. Een camera met draadloze verbinding achterop je paardentrailer, gekoppeld aan rondom-zicht camera’s op je Range Rover. Dat maakt samen de ‘doorzichtige aanhanger’, de gecombineerde camerabeelden verschijnen in de binnenspiegel.

Experimenteel werkt Land Rover aan energiezuinige klimaatregeling. Ze noemen het ‘warme deken’ en rekenen daarmee tot de helft vermogensverbruik te kunnen sparen in de verwarming en airco. Wat houdt hun frisse blik op het klimaatsysteem van auto’s in?

Ontwikkelingschef dr. Wolfgang Epple van Jaguar Land Rover wijst erop dat moderne klimaatsystemen tot wel 10 kW vermogen kunnen opnemen. Extra belangrijk bij elektrische aandrijving als je daar de helft vanaf kunt krijgen, scheelt tot 40 % in actieradius, zegt Epple. Maar ook tot 20 % verbruik bij een verbrandingsmotor, al is daar de motorwarmte gratis.

Geklimatiseerde luchtbel

Is het wel nodig een voortdurende stroom verse buitenlucht door de auto te verwarmen of koelen, dat was de vraag. Zonde van de opgewarmde of afgekoelde lucht die continu wordt afgevoerd, nietwaar?

Daaruit kwam het idee om alleen een luchtbel in de auto te klimatiseren, en rond de voorinzittenden een aparte klimaatregeling te maken. Als een warme deken, maar ook met stoelventilatie die zo nodig helpt inzittenden te koelen.

Het is bijna zoiets als een gewoon klimaatsysteem in recirculatiestand, zonder toevoer van verse lucht. Maar dan voorzien van een filter achterin de auto dat de luchtkwaliteit bewaakt.

Een filter in de ventilatie-uitlaat achterin de auto vangt vocht en deeltjes weg, en laat CO2 door. Dus toch wat luchtverversing, omdat inzittenden nu eenmaal CO2 uitademen en transpireren. Een filter in de ventilatie-uitlaat achterin de auto vangt vocht en deeltjes weg, en laat CO2 door. Dus toch wat luchtverversing, omdat inzittenden nu eenmaal CO2 uitademen en transpireren.

Gericht verwarmen

Om de airco te helpen stelt Land Rover infrarood-reflecterend glas voor, dat warmtestraling van de zon terugkaatst. De reflectie van het glas zou aangepast moeten zijn aan regio of land. Meer weerkaatsing in warme landen, in koudere landen mag de zon best meehelpen de auto op te warmen.

Voor de verwarming stelt Land Rover panelen voor die warmtestraling afgeven direct rond de zitplaatsen. In zonnekleppen, deksel van het dashboardkastje, zijkanten van de middentunnel, in de armsteunen aan het portier.

En natuurlijk stoelverwarming. Warmt elektrisch snel op, dat geeft het ‘warme deken’ effect op de inzittenden. Die ook goed elk hun aangenaamste temperatuur kunnen instellen.

Veel vindingrijkheid

Er komt de laatste tijd een stroom van noviteiten uit de Jaguar Land Rover keuken. We hadden al de doorzichtige motorkap (Range Rover), doorzichtige raamstijlen (Jaguar), detectie van gaten op je pad (Land Rover). Alles met moderne sensoren en camera’s mogelijk gemaakt.

Zo is er nu bij een paardenshow ook een doorzichtige trailer getoond, paardentrailers hinderen nu eenmaal sterk het zicht naar achter. Afstandsbediend inparkeren met een trailer hoort daar natuurlijk ook bij.

Meer in AMT 10

Naast Land Rover is ook Audi druk bezig met klimaatregeling en actieradius. Audi doet dat onder andere met een warmtepomp. Het principe is hetzelfde als dat van een airco, maar dan draaiend op warmte in het koelsysteem van de elektrische componenten. In AMT 10 wordt het systeem uitgelegd.

Reageer op dit artikel