nieuws

Zijn oliewissels technisch noodzakelijk?

Techniek

Zijn oliewissels technisch noodzakelijk?
In gesprek met Rallycross-coureur Peter Hedström én antwoorden op prangende olievragen. Een weekendje Hell is de moeite waard!

Motorolie. Waarom zijn er zoveel soorten? Is daar een technische noodzaak voor? Is die er ook voor de jaarlijkse oliewissel? Of is dat allemaal bedoeld om de arme automobilist extra geld uit de zak te kloppen? En: krijgen we in de toekomst één olie voor alle auto’s? Je ziet, ook na het oliethema in AMT 7/8 staan er nog veel olievragen open. We kregen hulp bij de zoektocht naar de antwoorden…

Uitnodiging van de Duitse smeerolieleverancier Liqui Moly: “World Rallycross-favoriet Peter Hedström heeft een nieuwe 600 pk 4WD Ford Fiësta. Van 0 naar 100 in 2 seconden! En dat doet hij met onze olie. Kom je naar de wedstrijd op het circuit van Hell? Smeeroliespecialist Oliver Kuhn zal er ook zijn.

Doen!

Dus, eind augustus naar Noorwegen. In de bagage: een uitgebreide motorolievragenlijst. Of dat iets opleverde? Kuhn gaf uitgebreid antwoord. En bij Team Hedströms Motorsport kregen we een kijkje achter de schermen op de techniek van het WK Rallycross.

Nog even geduld

Je leest het allemaal in AMT 9. Op 25 september ligt hij op je mat. Voor hier en nu alvast het antwoord op één olievraag:  A3, B5, C4? Hoe zit het precies met die ACEA-specificaties? Dat lees je op http://www.amt.nl/7-2015. Wist je dat je daar tal van aanvullingen (video’s, extra info, aanvullende artikelen) op de printuitgave van AMT vindt? Zelfs als je (nog) geen abonnement hebt!

Reageer op dit artikel