nieuws

Volkswagen dieselgate, mislukte misleiding

Techniek

Volkswagen dieselgate, mislukte misleiding
Dat treft nou heel ongemakkelijk: precies nu stelt Volkswagen de nieuwe Passat in VS-versie voor. Maar even niet als 2.0 TDI. Amerikaanse Volkswagens zijn (ook motorisch) anders dan Europese.

Paniek op de beurs, paniek in Wolfsburg, rampspoed bij Volkswagen of America. Hun diesels zijn niet zo schoon als ze zouden moeten zijn, stop onmiddellijk de verkoop. Haal bijna een half miljoen auto’s terug voor een aanpassing. Ook andere Europese dieselauto’s komen onder de loep. Wat is daar aan de hand?

De eerste berichten: Volkswagen groep is op de vingers getikt door de Amerikaanse milieudienst EPA. Ze zouden de typekeur tests hebben bedrogen, en zodoende al sinds 2009 illegale modellen verkopen.

Het gaat om 2.0 TDI varianten op Golf-basis, en de laatste versie van de Passat. Daar zou illegale software in zitten, waarmee ze de uitlaatgas testprocedure herkennen, en alleen dan voldoende schone gassen produceren.

Andere eisen in de VS

Helaas duiken meteen de wildste verhalen op wat er mis zou zijn. Het zou mede gaan om deeltjes uitstoot. Het Belgische tv-kanaal VTM meldde dat de auto’s een knopje zouden hebben om vlottere prestaties te krijgen, zonder volledige uitlaatgasreiniging. Het zou gaan om een extra apparaatje wat VW installeert, dat alleen werkt tijdens een uitlaatgastest. Allemaal niet waar.

Amerika houdt niet van diesels, geeft ze geen extra ruimte voor NOx in de uitlaatgas eisen. Dus moeten er daar al lang SCR katalysators onder, met AdBlue inspuitsysteem en een extra tankje zoals op deze foto. Amerika houdt niet van diesels, geeft ze geen extra ruimte voor NOx in de uitlaatgas eisen. Dus moeten er daar al lang SCR katalysators onder, met AdBlue inspuitsysteem en een extra tankje zoals op deze foto.

Waar het om gaat is (nog) uitsluitend te hoge NOx uitstoot bij realistische rijomstandigheden. Hierbij past meteen de opmerking dat in de VS, anders dan in Europa, diesels net zo weinig NOx mogen uitstoten als benzinemotoren.

Da’s lastig, want diesels lopen op luchtovermaat en hogere compressie, dus produceren van nature meer NOx. In Euro-eisen kregen ze daarvoor lang de ruimte, pas vanaf Euro 6 mogen personenauto diesels geen hogere NOx uitstoot meer hebben.

Een algemeen probleem?

Overigens is ook de Amerikaanse testprocedure FTP anders en zwaarder dan de Europese NEDC cyclus. Daarnaast eist de VS al langer dat de uitlaatgasreiniging over de levensduur van de auto goed genoeg blijft werken, en kan daarop gecontroleerd worden.

De Euro-eisen zijn later gevolgd met een levensduur-eis. Samengevat, een probleem met de Amerikaanse EPA betekent niet dat ook Europese eisen dus niet gehaald worden.

Het vergrijp van Volkswagen is dat de auto een testcyclus herkent en alleen dan de uitlaatgassen beter gaat reinigen. Dat mag niet, ook onder Europese regels. Maar ook hier is al lang een publiek geheim dat een NEDC cyclus kan worden herkend, om dan het gedrag van het motormanagement aan te passen. Bepaald niet bij maar één merk bekend.

Foute remedie

Wat is er nu echt gebeurd? Al sinds een jaar loopt onderzoek naar VW diesels, in de staat Californië waar de luchtkwaliteitseisen extra streng zijn. De luchtkwaliteitsdienst CARB reageerde op onderzoek van derden aan 2.0 TDI motoren, die teveel NOx produceren in normaal gebruik op straat.

Dat bleek te gaan om motoren met NOx reductie systemen, vanaf 2009 toegepast. Eerst met een katalysator die NOx tijdelijk opslaat en wegwerkt tijdens bepaalde bedrijfsomstandigheden van de motor, al gauw vervangen door een SCR systeem met AdBlue toevoeging.

Volkswagen werd daarop aangesproken door CARB, en reageerde met een terugroepactie om de motorelektronica aan te passen. Afgelopen voorjaar testte CARB daarmee opnieuw. En merkte dat tijdens de uitlaatgastest een andere programmering werkte, toegevoegd bij de modificatie.

Met name bij SCR voerde dat toegevoegde programmaatje tijdens de test extra AdBlue toe. Dat is dus specifiek de test bedotten.

Dat wordt een boete

Begin september werd VW of America op de hoogte gesteld, en bood CARB aan in onderlinge samenwerking een betere oplossing uit te werken. Pas als dat niet lukt dreigen de mega-boetes waar de media zich nu zo gretig op hebben gestort.

Volkswagen treft nu een miljardenvoorziening, omdat ze heel goed al een leuke boete kunnen krijgen voor het blote feit dat ze welbewust een extra programma plaatsten met als enig doel de uitlaatgastest te manipuleren.

Alleen de 2.0 TDI is nu bekeken, voor de hand ligt dat het bij Audi/Porsche V6 TDI’s net zo kan zijn. Of bij diesels van BMW, Mercedes en andere niet-Amerikaanse merken. Onderzoek volgt, mogen we gerust aannemen.

Geen uniek VW-probleem: bij SCR systemen moet de klant liefst afblijven van dat extra dopje voor de AdBlue tank, alleen te vullen in de werkplaats bij een servicebeurt. Als de AdBlue maar niet voortijdig op raakt. Geen uniek VW-probleem: bij SCR systemen moet de klant liefst afblijven van dat extra dopje voor de AdBlue tank, alleen te vullen in de werkplaats bij een servicebeurt. Als de AdBlue maar niet voortijdig op raakt.

Tankprobleempje?

Dat was dus niet handig. Het zal wel altijd raden blijven waarom ze dit risico hebben genomen. Zomaar een wilde gok: veruit de meeste 2.0 TDI VW’s en Audi’s waar het om gaat hebben een SCR systeem. Beetje meer AdBlue toevoeren, probleem opgelost, toch?

Ja, als het SCR tankje groot genoeg is. Genoeg om van de ene naar de andere servicebeurt te komen. Zodat alleen dan het tankje bijgevuld wordt door de autotechnicus, en de klant er geen omkijken naar heeft.

Maar als je nu een bestaande auto hebt, het tankje is te klein, voor een grotere is geen plaats (of vond men dat een te dure aanpassing)? Het is absoluut niet de bedoeling dat de automobilist zelf bij het AdBlue tankje komt voor tussentijds bijvullen. Dan maar dit software trucje, geen extra AdBlue nodig, ging het misschien zo?

Evengoed een les voor het autobedrijf. Europese Euro 6 personenauto diesels hebben ook SCR. Dus bij alle servicebeurten in de toekomst moet daar de AdBlue voorraad gecontroleerd en bijgevuld worden. Niet vergeten!

Reageer op dit artikel