nieuws

Euro NCAP prijst veiligheid Volvo

Techniek

Euro NCAP prijst veiligheid Volvo
Ondanks spanners en krachtbegrenzers op de gordels achterin vond Euro NCAP daar te hoge borstkas belasting bij de Mazda CX-3 tijdens de botsproef met volle overdekking.

Voorafgaand aan de autoshow in Frankfurt publiceert Euro NCAP hun veiligheidstest op negen nieuwe modellen. Maar twee van de testkandidaten moeten het stellen met vier sterren, wat bij Euro NCAP al best goed is voor een pickup zoals de nieuwe Mitsubishi L200. Vijf sterren voor alle anderen, behalve de Mazda CX-3. Vooral de Volvo XC90 scoort hoog. Waarmee?

We houden je niet lang in onzekerheid, Volvo’s nieuwste suv heeft de meeste assistentiesystemen. Vooral daardoor krijgt hij een nog hogere puntenwaardering dan de toch ook niet armzalige nieuwe Audi Q7.

Geen AEB noodrem, geen ster

Daar kunnen we meteen op doorgaan voor de viersterren-kandidaten. Bij de Mitsubishi L200 dubbelcabine is geen automatisch noodremsysteem AEB leverbaar. Wel bij de Mazda CX-3, maar het is voor Euro NCAP niet aannemelijk dat veel kopers deze optie gaan bestellen. En dan telt het niet in de score.

Zelfs met een heel behoorlijke bescherming op alle andere punten maken de Mazda en Mitsubishi zo al geen kans meer op een topscore. Een 64 % resultaat op assistentiesystemen, waar minstens 70 nodig is voor vijf sterren.

Oké, dat hangt niet alleen op AEB. Ook rijbaanassistentie LDW vindt Euro NCAP erg belangrijk. Niet standaard op de Mazda en Mitsubishi, maar zal wel veel bijbesteld worden. Dan levert het toch een puntje op. Volvo zet het standaard in de XC90, die 100 % scoort op assistentie. Bij de Audi Q7 een optie, die niet zo velen zouden aanvinken, dus maar 76 % puntenscore. Tja.

Je ziet het nauwelijks, maar de bodem van de Mitsubishi L200 dubbele cabine loopt achterin wat op. Toch sneuvelt een vijfde ster niet hierop, dat ligt aan de beschikbare assistentiesystemen. Je ziet het nauwelijks, maar de bodem van de Mitsubishi L200 dubbele cabine loopt achterin wat op. Toch sneuvelt een vijfde ster niet hierop, dat ligt aan de beschikbare assistentiesystemen.

Voetganger loopt minder risico

Een positieve ziet die Euro NCAP in de algemeen hoge waardering voor voetgangersveiligheid bij deze testserie. Waarin ook de forse pickup neus van de Mitsubishi alleen kritiek krijgt op de voorste rand van de motorkap.

Maar dat is niet anders bij een forse suv, tot en met de Volvo XC90. Of de Audi Q7, als enige met een pop-up motorkap uitgerust.

Volvo reageerde meteen op een klein probleempje met de zijairbags. Euro NCAP testte opnieuw, eigenaren van ongemodificeerde XC90’s met drie zitrijen krijgen een gratis aanpassing. Volvo reageerde meteen op een klein probleempje met de zijairbags. Euro NCAP testte opnieuw, eigenaren van ongemodificeerde XC90’s met drie zitrijen krijgen een gratis aanpassing.

Volvo modificeert meteen

Is er dan geen ruimte voor verbetering gevonden? Toch wel. De zijairbags in de Volvo wilden eerst niet helemaal opblazen bij de (optionele) derde zitrij. Eerst, maar Volvo dook er meteen op en modificeerde een zijpaneel dat de oorzaak was.

Bij de L200 pickup bleef de passagierscel niet helemaal heel, maar de gevolgen voor de bescherming zijn niet heel ernstig. De bovenbenen van voorinzittenden lopen enig risico.

Zo is er altijd wel wat. Achterin de Mazda CX-3 en Ford S-Max/Galaxy vond Euro NCAP risico op whiplash, ofwel hoofdsteunen die wel beter konden.

De whiplash test gaat afzonderlijk op de voorstoelen. Voor de achterste zitplaatsen wordt ‘geometrisch beoordeeld’, ofwel de maten worden opgenomen, en het risico geschat. De whiplash test gaat afzonderlijk op de voorstoelen. Voor de achterste zitplaatsen wordt ‘geometrisch beoordeeld’, ofwel de maten worden opgenomen, en het risico geschat.

Knie-airbag niet goed?

Een heel opmerkelijke bij de nieuwe Toyota Avensis, zoals veel Toyota’s verrijkt met een knie-airbag voor de bestuurder. Maar wat concludeert Euro NCAP?

Juist die airbag ‘belastte de knie van de dummy en kan verwonding veroorzaken’. Ze zijn streng. Toyota antwoordde dat alle constructies rond de stuurkolom ontworpen zijn op minimale verwondingskans. Zelfs zonder knie-airbag.

Daarmee komen ze niet weg, Euro NCAP wil niet testen zonder die airbag. Want die is standaard. Toch haalt de Avensis op inzittendenbescherming een mooi 93 % resultaat. En vijf sterren.

Nog niet genoemd uit deze testserie is de nieuwe Volkswagen Touran. Gewoon goed, vijf sterren. Ook al is weer niet de rijbaanassistent meegerekend omdat te weinig klanten die extra zullen bestellen, naar verwachting.

Reageer op dit artikel