nieuws

Accudoorbraak bij elektro-Audi?

Techniek

Accudoorbraak bij elektro-Audi?
Niet bij de Q6 studie genoemd, maar vast ook uit de R8 meegenomen wordt het CCS, Combined Charging System. Opladen kan dan met zowel gelijk- als wisselstroom, wat snelladen vergemakkelijkt.

Stukje bij beetje komt de overstap naar volledig elektrisch rijden dichterbij. Audi doet zijn duit in het zakje op de komende autoshow van Frankfurt met de e-tron quattro concept. Voorloper van een puur elektrisch suv productiemodel. Met nieuwe accutechniek die 500 km actieradius belooft. En dit prototype biedt nog meer nieuws.

Ietsje verbazend is dat Audi spreekt van ‘zijn eerste vol-elektrische seriemodel’. Dat zal in 2018 verschijnen.

Deze auto staat op de tweede generatie van het MLB chassis, als studie staat hij in formaat tussen de Q5 en Q7. Gemakshalve wordt daarom overal maar vast aangenomen dat hij als ‘Q6’ in productie komt.

Groepstechniek

Meteen merken we alvast op dat de MLB basis, Modulare Längs Baukasten, betekent dat alle grote modellen van de Volkswagen groep diezelfde elektro-aandrijving zouden kunnen overnemen. Dat wil zeggen, alle modellen waarin de verbrandingsmotor in lengterichting staat.

Klein voorbehoud: Audi wijst op een Cw waarde van maar 0,25 voor het conceptmodel met sportief laag dak. Mede dankzij die zeer lage luchtweerstand wordt laag stroomverbruik bereikt.

Waarom lijkt Audi te vergeten dat ze al de R8 e-tron te koop hebben? Daar gaat het om productie op zeer beperkte schaal, dat rekent het merk niet als seriebouw. De sportieve elektro-suv zou als eerste e-tron in grote aantallen gemaakt worden.

Het elektrische suv concept is beter gestroomlijnd dan een R8 (Cw 0,25, bij de R8 0,28). Daar komen diverse beweegbare luchtgeleiders rondom de carrosserie bij kijken. Het elektrische suv concept is beter gestroomlijnd dan een R8 (Cw 0,25, bij de R8 0,28). Daar komen diverse beweegbare luchtgeleiders rondom de carrosserie bij kijken.

 

Koreaans/Europese accu’s

Hiermee is Audi natuurlijk lang niet de eerste met elektrische auto’s in serieproductie. Maar de grote attractie van de ‘Q6’ zou een actieradius van 500 km worden, redelijk vergelijkbaar met een benzine-auto. Dankzij verbeterde accutechniek van LG en Samsung uit Europese productie.

Met dit rijbereik dat geen zorgen meer geeft in normaal autogebruik ziet Audi pas grootschalige productie zitten.

Overigens debuteerden de betere accucellen al eerder dit jaar, in de R8 e-tron. Die haalt daarmee nu 450 km rijbereik, in plaats van 215 km voor de eerste e-tron. Ook het R8 aandrijfconcept wordt overgenomen in de ‘Q6’, met een elektromotor voorin en twee achterin.

Dubbele capaciteit

Hoe het precies zit met massa en capaciteit van het accupakket in de suv studie laat Audi op dit moment nog niet los. Maar we weten al genoeg van de R8 e-tron die in mei op een elektronicashow in Shanghai stond, als autonoom rijdende studie.

Er zit 92 kWh stroom in die variant, tegen 49 in de oude versie. Te danken aan de energiedichtheid van de accucellen, vrijwel verdubbeld van 84 naar 154 Wh/kg. Een prestatie van LG en Samsung, die ook in Europa zulke goede accucellen gaan produceren.

Het is weer even opletten. De cellen komen van LG en Samsung, Audi zelf maakt er pakketten van. Met bijbehorende elektronica en koeling. Maar ze produceren dus niet helemaal letterlijk zelf de accu’s.

Ook aardig om te herinneren: Samsung stapte eerder uit de joint-venture SB LiMotive met Bosch om accu’s te ontwikkelen. En LG werd in de VS partner van General Motors om accu’s voor de Chevrolet Volt te maken.

OLED achterlichten

Alle beetjes helpen om een maximaal rijbereik te geven, zo ook led-verlichting. Hier zal de Audi studie de eerste toepassing tonen van organische leds, OLEDS.

Een OLED bestaat uit vele laagjes, waaronder een organische (rood aangeduid) waarvan de samenstelling de lichtkleur bepaalt. Ervoor en erachter zitten een anode- en kathode laag waarop de stroom komt. Het geheel is nog geen millimeter dik. Een OLED bestaat uit vele laagjes, waaronder een organische (rood aangeduid) waarvan de samenstelling de lichtkleur bepaalt. Ervoor en erachter zitten een anode- en kathode laag waarop de stroom komt. Het geheel is nog geen millimeter dik.

Geen puntlichtbron zoals de bekende leds, maar verlichte vlakjes die op lage spanning werken. Drie tot vier volt, waarbij weinig koeling meer nodig is, zoals wel bij sterke (koplamp)leds. Nu nog geven OLEDS niet heel veel licht, aan sterkere die als rem- of knipperlicht kunnen dienen wordt bij Audi gewerkt.

Nu gaat het alleen om achterlichten. De OLEDS zijn traploos dimbaar, en kunnen in allerlei vormen en kleuren worden gemaakt. Dat opent de weg naar lichtunits in (bijna) elke gewenste vorm.

Bij het gebruik van OLEDS spreekt Audi van driedimensionale verlichting, omdat de lichtvlakjes trapsgewijs over elkaar gelegd konden worden. Bij het gebruik van OLEDS spreekt Audi van driedimensionale verlichting, omdat de lichtvlakjes trapsgewijs over elkaar gelegd konden worden.

Reageer op dit artikel