nieuws

Opel Astra ook aerodynamisch zuinig

Techniek

Opel Astra ook aerodynamisch zuinig
Zeer rond achterwerk met kleine spoilerrandjes aan dak en achterklep van de Astra, voor minimale turbulentie achter de auto. Er komt nog een EcoFlex versie met weer lagere luchtweerstand.

Nog even, dan debuteert in september officieel bij Opel de volgende Astra generatie. Traditioneel de kern van het gamma, in navolging van de ‘millionseller’ Kadett. De nieuwe generatie moet ook tonen dat Opel technisch weer in de kopgroep wil lopen. Onder meer met de laagste luchtweerstand in zijn klasse, claimt het merk. Hoe laag is dat?

Hoewel kopers de laatste jaren vooral voorkeur tonen voor de kleinste en zuinigste autoklassen (A/B segment) verwachten experts weer toenemende belangstelling voor het C-segment, de compacte middenklasse. Daar waar de Astra opereert, de typische gezinswagen klasse.

Met veel nieuwe techniek, waaronder hypermoderne motoren, stond zuinigheid in het Astra ontwerp duidelijk voorop. Verbruik als een kleintje, maar volwaardige gezinsruimte, lezen we de gedachten van de ontwikkelaars.

Kleiner en gladder

Het persbericht hutselt wat met de begrippen luchtweerstand, en de luchtweerstandscoëfficiënt Cw. Waarbij de luchtweerstand bepaald wordt door Cw te vermenigvuldigen met A, het frontaal oppervlak. Voor lage luchtweerstand moeten beide componenten omlaag.

Dat heeft Opel ook gerealiseerd, halen we toch uit het bericht. De nieuwe Astra is van buiten kleiner dan de voorganger. Spaart ook weer gewicht en dus brandstofverbruik, waar dus nog lagere luchtweerstand bijkomt, en zuiniger nieuwe motorgeneraties.

Het aardige is dat hiermee niet alleen gekeken wordt naar de prestaties in de NEDC verbruikscyclus, voor de officiële getalletjes. Luchtweerstand is belangrijk bij hogere snelheden, door de bank genomen boven 80 km/h. En dat zit niet zo heel veel in de NEDC cyclus, maar des te meer in echte gebruiksomstandigheden.

Beter dan Kadett E GSi

Wat betreft de Cw waarde wijst Opel op de laatste Kadett generatie, waarmee Opel overging van hoekige naar ronde lijnen. De ‘sportversie’ GSi met forse spoilerrand om de achterruit zette een record met zijn Cw van 0,30.

Daarna is het alleen maar achteruit gegaan. Tot nu, want de nieuwe Astra in basisversie laat 0,285 voor zich afdrukken. Hierbij een beetje geholpen door de smallere wielen op een basisuitvoering. Al zal een breder geschoeide nieuwe Astra ook wel onder de 0,30 Cw waarde blijven.

Voor de aerodynamica werkt Opel samen met de universiteit van Stuttgart, die over een heel moderne windtunnel beschikt. Merk bijvoorbeeld op dat hier realistisch gemeten wordt met draaiende wielen.

Voor de aerodynamica werkt Opel samen met de universiteit van Stuttgart, die over een heel moderne windtunnel beschikt. Merk bijvoorbeeld op dat hier realistisch gemeten wordt met draaiende wielen.

Kleiner oppervlak, betere lijn

Volgens de ontwerpers is vooral veel werk gemaakt van de gladde en ronde achterkant om aan een lage Cw te komen. Maar de komende Astra is ook 2,5 centimeter lager en 0,5 centimeter smaller. En bijna 5 centimeter korter, al doet dat niet veel voor de Cw.

Belangrijk is vooral de kleinere breedte en hoogte, goed voor een frontaal oppervlak A van 0,642 m2. Te vergelijken met 0,770 voor de voorganger, die daarnaast niet lager komt dan een Cw van 0,325. Ofwel, als we Cw maal A nemen, een verbetering van 27 %!

Praktische bodem

Zeker een goed bericht voor de werkplaats is dat Opel de Cw verbetering niet zocht in beplating om de bodem glad te maken. Zoals nu vaak wel gebeurt. Helpt bij de luchtweerstand, maar voegt gewicht en kosten toe.

Het aanzien van moderne techniek: lichtgeleiders in plaats van reflectors. Zo ook bij de motoren, als kleinste een 1.0 turbo driecilinder met 77 kW, die de Astra zuinigste in zijn klasse zou maken.

Het aanzien van moderne techniek: lichtgeleiders in plaats van reflectors. Zo ook bij de motoren, als kleinste een 1.0 turbo driecilinder met 77 kW, die de Astra zuinigste in zijn klasse zou maken.

Hier kozen de ontwerpers een andere weg. Onderdelen die uitsteken onder de auto werden gestroomlijnd of uit de rijwind getild, zoals de achteras die hoger is bevestigd om uit de wind te blijven.

Gunstig voor de werkplaats is dan dat je allerlei onderdelen beter kunt bereiken, zonder eerst het nodige plaatwerk onder de auto uit te moeten schroeven. Alleen de zwartkijker kan het ook als nadeel zien: iets minder werkplaatsuren bij onderhoud en reparatie.

Reageer op dit artikel