nieuws

EuroNCAP nog strenger, toch vijf sterren

Techniek

EuroNCAP nog strenger, toch vijf sterren
Volle bak voor de nieuwe Renault Espace. Vijf sterren, al was EuroNCAP niet onder de indruk van het optioneel automatisch remsysteem dat tussen 30 en 140 km/h werkt. Omdat het niet standaard is telt zoiets vanaf 2016 helemaal niet meer mee.

De EuroNCAP organisatie strijdt onvermoeibaar voor veiligere auto’s op de weg. Alweer zijn de tests aangescherpt; er liggen verdergaande plannen tot aan 2020. Toch werden in de laatste beproevingen weer de maximale vijf sterren verstrekt. Die eer was voor de Skoda Superb. De Hyundai i20 en Fiat Panda Cross kwamen niet zo ver. Hoe kan dat?

Het antwoord is simpel, er is nog niets heel nieuws. Het ontbreekt de goedkopere Hyundai en Fiat aan geavanceerde veiligheidssystemen, met name een AEB automatisch noodstop systeem.

De Fiat doet het daarnaast niet goed genoeg op het punt van voetgangersveiligheid, zodat ook een vierde ster de Panda Cross ontzegd blijft.

Afgezien van de elektronische hulpsystemen staat de Hyundai wel bijna op vijfsterren niveau, alleen komt het daarvoor een haartje tekort op kinderveiligheid.

Mooie score voor de Skoda Superb, hier in de klassieke proef met halve overdekking tegen een vervormbare barrière. Alsof je een tegemoetkomende auto aanrijdt, dus.

Mooie score voor de Skoda Superb, hier in de klassieke proef met halve overdekking tegen een vervormbare barrière. Alsof je een tegemoetkomende auto aanrijdt, dus.

Extra botsproef erbij

Dit jaar testte EuroNCAP tot heden tien automodellen, waarvan er maar drie de maximale score bereikten. Naast de Skoda Superb mogen de nieuwe Renault Espace en Suzuki Vitara vijf sterren op hun conto bijschrijven.

Vier sterren behalen, behalve de Hyundai i20, ook de Fiat 500X, Mazda2 en Audi TT. Wat, geen topscore voor de TT die eind vorig jaar verscheen? Nee, want ook daar is van de nieuwste veiligheidssystemen een AEB noodstop niet standaard! Wel een snelheidsbegrenzer en rijbaanbewaking, maar dat waardeert EuroNCAP lager.

In de 2015-proeven zit een nieuwe, extra botstest. Behalve de gebruikelijke proef met halve overdekking is er nu ook een proef met volle overdekking. Die test speciaal of ook kleinere en lichtere inzittenden, zoals vrouwen en tieners, goed worden opgevangen door gordels en airbags. Zonder overmatige kracht op inwendige organen, door de schok van een aanrijding vol op het front.

Nieuwe test, botsproef met volle overdekking, zonder vervormbare barrière. Vooral om te testen of de gordels de sterke vertraging genoeg verzachten, zodat botten en inwendige organen heel blijven.

Nieuwe test, botsproef met volle overdekking, zonder vervormbare barrière. Vooral om te testen of de gordels de sterke vertraging genoeg verzachten, zodat botten en inwendige organen heel blijven.

Duidelijker website

De bovenstaande bijzonderheden lees je nu in uitklapmenu’s op de nieuwe EuroNCAP website. Die is een heel stuk overzichtelijker geworden. Om te beginnen doordat diverse talen, waaronder Nederlands, beschikbaar zijn.

Een strak lijstje biedt de laatst geteste modellen, met een heldere score in procenten voor elk van de vier veiligheidscategorieën. Bij elke categorie zit een uitklapmenu om meer details te zien. Onderaan een duidelijk overzicht welk autotype precies werd getest, welke uitrusting standaard is, en wanneer er nog facelifts zijn geweest.

Waar EuroNCAP alleen niks aan kan doen, is dat proeven uit verschillende jaren minder dan ooit vergelijkbaar zijn. Je ziet 2015 en 2014, menu’s tonen hoe de eisen in die jaren zijn veranderd. Dat gebeurt nu vrijwel elk jaar, daarom vallen er minder vijfsterren scores. En moet je zeggen dat vijf sterren uit 2015 meer waard zijn dan vijf uit 2014, die weer zwaarder wegen dan vijf sterren uit 2013?

Zwaartepunt meer op assistentie

Niet alleen is voor 2015 de genoemde extra botsproef ingevoerd, de al langer gehanteerde proeven zijn zwaarder geworden in hun uitvoering. Daar komt dus bij dat een AEB noodremsysteem nu zwaar telt. Terwijl de puntenscore wordt afgebouwd voor het al op vrijwel elke auto standaard aanwezig ESC, waar EuroNCAP vroeger op hamerde.

Volgend jaar veranderen de eisen van EuroNCAP weer, en nog eens in 2018 en 2020. Daarmee probeert de organisatie te anticiperen op steeds nieuwe mogelijkheden in veiligheidssystemen. Zo kwam naast de AEB noodstop vanaf hogere snelheid het ‘City’ systeem dat bij lager tempo werkt. Het systeem leerde om ook voetgangers en fietsers te herkennen.

EuroNCAP was betrokken bij een praktijkonderzoek in meerdere Europese landen en Australië, hoe effectief een ‘stads-AEB’ werkelijk is. Het bleek dat hiermee 38 % minder kop-staart botsingen plaatsvinden. Daarom wil EuroNCAP vooral dat soort AEB op auto’s zien.

Dit scoort dan meer punten, waardoor in de totale beoordeling (dus het aantal sterren) AEB-systemen meer gaan meetellen. Maar ook tellen rijbaanbewaking (vanaf 2018) en een kruising-assistent (vanaf 2020) mee.

Automatische noodstopsystemen werken goed in stadsverkeer en op landwegen, bij lagere snelheden dus. Daarom wil EuroNCAP nu dat zoiets liefst op elke nieuwe auto leverbaar wordt.

Automatische noodstopsystemen werken goed in stadsverkeer en op landwegen, bij lagere snelheden dus. Daarom wil EuroNCAP nu dat zoiets liefst op elke nieuwe auto leverbaar wordt.

Bestelwagens niet buiten schot

In de testserie dit jaar zaten ook de Opel Vivaro en technisch vrijwel identieke Renault Trafic. Ze halen drie sterren, maar er is nu nog voor bestellers en busjes een lichtere test. Vanaf 2016 vervalt dat, ze krijgen dezelfde beproeving en beoordeling als personenauto’s.

Wat dan ook verandert, is dat alleen standaard veiligheidsuitrusting wordt beoordeeld. Het telt niet meer mee wat als extra mogelijk is, en naar verwachting op een belangrijk deel van de afgeleverde auto’s zal zitten.

De fabrikant kan wel een tweede beoordeling erbij aanvragen, voor veiligheid verhogende extra-pakketten die op alle modelversies leverbaar zijn. Wat de zaak dan weer niet overzichtelijker maakt, twee beoordelingen op één automodel.

Duimschroeven aandraaien

De bedoeling is dat vanaf 2018 verder een beoordeling wordt toegevoegd op de mens/machine interface. Dus hoe duidelijk en effectief (veiligheids)waarschuwingen worden gegeven. Hoe dat beoordeeld moet worden overlegt EuroNCAP nu met de autofabrikanten.

Vier sterren voor de Hyundai i20 is heel goed, al kun je dan geen AEB noodstopsysteem bijbestellen. Deze paal-proef is nu verzwaard, schuin en met grotere kracht dan voorheen.

Vier sterren voor de Hyundai i20 is heel goed, al kun je dan geen AEB noodstopsysteem bijbestellen. Deze paal-proef is nu verzwaard, schuin en met grotere kracht dan voorheen.

Zo zijn er veel meer details die gaan veranderen. Met verschuivende nadruk van passieve naar actieve veiligheid, dus vermijden van botsingen. De sterrenwaardering kun je hierdoor nog meer alleen vergelijken tussen auto’s uit hetzelfde testjaar.

Aardige opmerking van EuroNCAP, in dat verband: “Een driesterren waardering geeft wat betreft inzittendenbescherming hetzelfde veiligheidsniveau als vijf sterren”. Alleen mis je dan hulpsystemen, en veiligheid voor aangereden voetgangers. Denk je alleen aan jezelf en je passagiers, dan is drie sterren dus al mooi zat.

Reageer op dit artikel