nieuws

Audi record met elektro-turbo

Techniek

Bij een recordjacht evenement van het Duitse blad Auto Bild heeft Audi met zijn RS5 TDI Competition Concept een nieuw ronderecord voor dieselauto’s gevestigd. Het studiemodel beschikt over 320 kW en 800 Nm uit zijn 3.0 V6 TDI krachtbron. En bovendien zit er een elektrische compressor in op 48 volt, die techniek komt gauw in productie.

Audi record met elektro-turbo
De dieselmotor van de RS5 Competition Concept heeft ruim dubbel zoveel vermogen als een standaard 3.0 V6 TDI, en bijna dubbel zoveel koppel als een RS5 seriemodel met benzine V8.

Helemaal nieuw is het niet. De RS5 dieselstudie deed Audi zichzelf vorig jaar cadeau, bij het 25-jarig jubileum van de direct ingespoten TDI motoren. Ook toen al ondersteunde een elektrische compressor de twee turbo’s op de zescilinder TDI.

Pas nog beloofde Ulrich Hackenberg, VAG groepschef technische ontwikkeling, bij het Weense motorensymposium dat een 2.0 TDI met e-compressor zo goed als klaar staat voor productie. Bij het ronderecord op het Sachsenring circuit werd dit nu nog eens aangekondigd.

Let op de plaatsing van de elektro-compressor: alweer een duur onderdeel kort achter de voorbumper, rij maar liever geen schade.

Let op de plaatsing van de elektro-compressor: alweer een duur onderdeel kort achter de voorbumper, rij maar liever geen schade.

48 volt vereist

De RS5 studie moest mede onderstrepen dat diesels ook in sportwagens goed passen. Zoals de RS5 coupé die Audi succesvol in de DTM races inzet. Al weten we dat DTM auto’s feitelijk alleen uiterlijk enige gelijkenis tonen met standaardmodellen, technisch hebben ze er niets mee te maken.

Voor sportief snelle reacties kreeg de dieselstudie een extra turbo met elektromotor. Zo zal het vaak worden gezegd, hoewel het feitelijk een mechanische compressor moet heten. Waarin nu juist de ‘turbo’ op uitlaatgas is vervangen door een elektromotor.

Niet mogelijk op 12 volt, want de normale generatoren kunnen met maximaal 3 kW al nauwelijks het moderne elektrische netwerk voeden. Daarom draait de compressor op een 48 volt batterij.

Zo schakelt het systeem: rechts blaast de kleine turbo zacht door de grote turbo, en verder naar de elektro-compressor. Links blaast bij hogere belasting de grote turbo mee, en staat de bypass langs de elektro-compressor open.

Zo schakelt het systeem: rechts blaast de kleine turbo zacht door de grote turbo, en verder naar de elektro-compressor. Links blaast bij hogere belasting de grote turbo mee, en staat de bypass langs de elektro-compressor open.

Snellere drukverhoging

De compressormotor is 7 kW sterk, verduidelijkt Audi, en kan binnen een kwart seconde naar 72.000 t/min versnellen. Onafhankelijk van de uitlaatgasstroom, die twee in serie geschakelde turbo’s moet aanjagen.

De elektrische compressor komt achter de turbo’s. Hij wordt bijgeschakeld als de turbo’s nog weinig druk leveren, en vult zo het klassieke ‘turbo-gat’ op. De elektrische ondersteuning is dus maar kortdurend.

Voor de voeding zorgt een Li-ion accu, via een spanningsomzetter gekoppeld aan het normale 12 volt boordnet. Waarin ook de generator zit, die gewoon 12 volt levert.

Achterin de RS5 TDI studie twee accu’s, voor 12 en 48 volt. Duidelijk staat aangegeven dat de 12 volt generator ook de Li-ion accu voedt.

Achterin de RS5 TDI studie twee accu’s, voor 12 en 48 volt. Duidelijk staat aangegeven dat de 12 volt generator ook de Li-ion accu voedt.

Bijzonder effect

We nemen maar aan dat nog wat vooruitgang werd geboekt aan het studiemodel. Vorig jaar werd daarbij een koppel- en vermogensgrafiek gegeven, waarin het maximum koppel geen 800 maar 750 Nm bedroeg.

Opvallend is het effect van de elektrische aanjager. Al vanaf 1250 t/min komt het maximum koppel beschikbaar, tot aan 2000 t/min. Daarna valt het koppel af, ondanks tweetraps turbo drukvulling. Zo’n samenstel van kleine en grote turbo moet nou juist goede druk over een breed toerenbereik geven.

Dit wekt de indruk dat de 3.0 V6 nog veel meer vermogen zou kunnen leveren. Maar ten koste van betrouwbaarheid, waar dit experiment zonneklaar deel uitmaakt van ontwikkeling voor serieproductie, zodat betrouwbaarheid zwaar telt. Het heeft er zo alle schijn van dat we al in het najaar op de autoshow van Frankfurt een productieresultaat gaan zien.

De dieselmotor van de RS5 Competition Concept heeft ruim dubbel zoveel vermogen als een standaard 3.0 V6 TDI, en bijna dubbel zoveel koppel als een RS5 seriemodel met benzine V8.

De dieselmotor van de RS5 Competition Concept heeft ruim dubbel zoveel vermogen als een standaard 3.0 V6 TDI, en bijna dubbel zoveel koppel als een RS5 seriemodel met benzine V8.

Reageer op dit artikel