nieuws

Wat moet je weten van Volvo Trucks’ I-Shift Dual Clutch?

Techniek

Twee koppelingen, twee ingaande assen, een hoofdas, een secundaire as (en een virtuele) en een planetair tandwielstelsel. Hoe het werkt? Ontdek het op www.AMT.nl/5-2015 en in AMT 5.

Wat moet je weten van Volvo Trucks’ I-Shift Dual Clutch?
Twee koppelingen, twee ingaande assen, een hoofdas, een secundaire as (en een virtuele) en een planetair tandwielstelsel. Hoe het werkt? Ontdek het op www.AMT.nl/5-2015 en in AMT 5.

Volvo Trucks organiseerde recent een train-de-trainer-training voor de I-Shift Dual Clutch. De kennis en vaardigheid die de Europese Volvo Trucks-trainers tijdens die training opdeden, geven ze straks door aan de Volvo-trucktechnici. En heel bijzonder, AMT woonde die training bij.

Hoe werkt zo’n bak?

Dat bijwonen van de training leverde zes pagina’s met innovatieve versnellingsbaktechniek en onderhouds- en reparatietips op in AMT 5. Je leest daarin welke voordelen zo’n I-Shift Dual Clutch biedt, maar ook tot in detail hoe zo’n bak werkt. Maar zelfs in zes pagina’s kun je nog lang niet alles kwijt.

Bekijk de powerflow

En dus zetten we de powerflow van de zes versnellingen per range op www.AMT.nl/5-2015. Je ziet er dat er achter de dubbele koppeling twee ingaande assen zitten, een massieve en een holle. Je ziet er de hoofdas met vier zwevende tandwielen, die ieder met een schuifmof kunnen worden vastgezet op de as. En je ziet er de secundaire as met onder meer de twee zwevende tandwielen die samen een tweede secundaire as kunnen vormen.

Volvo Trucks I-Shift Dual Clutch stap voor stap

We geven op www.AMT.nl/5-2015 stap voor stap de powerflow per versnelling en de preselectie van de volgende versnelling weer. Meer eerlijk is eerlijk, de werkelijkheid is nog een beetje complexer. Er moet namelijk ook nog gesynchroniseerd worden. En dan is er nog de geautomatiseerde bediening, inclusief de beveiliging tegen ‘verboden’ tandwielcombinaties.

Techniek en achtergrond

Wil je precies weten hoe de Volvo Trucks-ingenieurs dat allemaal hebben opgelost? Dan mag je AMT 5 niet missen. Vraag dit nummer erbij als je je abonneert!

Reageer op dit artikel