nieuws

Komt Porsche met een elektrische 911?

Techniek

Komt Porsche met een elektrische 911?

Met een snel groeiende reeks elektro- en hybridemodellen bij Volkswagen, Audi en Porsche, laat het VW-concern zien deze aandrijving zeer serieus te nemen. Bij de bekendmaking van de jaarcijfers in maart werd dat weer bevestigd. Alle groepsmerken moeten elektrische aandrijving brengen. Al langer gaan geruchten over een elektrische Porsche. Kan dat zelfs een 911 worden?

Het Amerikaanse online medium Gizmag maakte de branche attent op een opmerkelijke reeks recente patenten van Porsche die in deze richting wijzen. AMT dook erin, op zoek naar die aanwijzingen.

Serieuze voorstellen

Het mag voor Porsche-liefhebbers klinken als vloeken in de kerk, maar de gevonden patenten spreken wel degelijk van een sportwagen met motor en aandrijving achter. Dus zoiets als een 911, Boxster of Cayman, of een parallelmodel daarnaast.

Eerder speculeerde de auto-pers meer op een komende elektrische sedan. Er komt een zevende modelserie, zei Porsche-chef Matthias Müller. De een denkt aan een model onder de Panamera, de ander ziet eerder iets tussen de 911 en 918 in komen.

De patenten gaan over een slim opgezette puur elektrische aandrijving, met de mogelijkheid er vierwielaandrijving aan te bouwen. Een ander patent bespreekt een subframe voor aandrijving en accupakketten, waarbij dat subframe zorgt voor botsveiligheid.

Passende oplossing

Het past allemaal logisch in elkaar. Bij het subframe staat niet specifiek beschreven dat het achteraan de auto moet komen. Maar het ziet er wel zo uit. Er zouden twee accupakketten boven elkaar in passen, met erachter een e-motor, en een stuk vrije ruimte.

Dat laatste geeft dan een kreukelzone. Opgestapelde accu’s achter een e-motor lijkt voorin een auto niet al te handig, maar zou bij of in plaats van een 911 achterbankje goed kunnen. Bijna ideaal, met de motor in de aflopende staart. En helemaal achterin misschien nog wat bagageruimte?

De voorgestelde aandrijflijnen lijken ook op het lijf van 911-achtigen geschreven. Motor achter de achteras, met handige en ruimte sparende transmissievarianten voor sportief rijden. Plus het idee van een cardan naar de vooras, waar een 911-neus nauwelijks ruimte biedt voor een extra elektromotor.

Tweemotorig

Over een elektrisch aandrijfconcept is onmiskenbaar goed nagedacht. Terzijde wordt opgemerkt dat het ook voorin een auto zou kunnen, en met maar één elektromotor. Maar twee motoren is mooier, zeker omdat nadrukkelijk op een sportwagen wordt gericht.

In variant 1 zou de ene elektromotor permanent verbonden zijn met een planetaire transmissie die als differentieel dient. Een tweede motor op de ingang van de transmissie zou aangekoppeld worden zodra meer koppel en vermogen nodig is. Slim, op één motor heb je minder verliezen en minder stroomverbruik, dus meer bereik op je accu’s! Je zou zelfs een kleine en een grote motor kunnen combineren.

Bij variant 2 krijgt de tweede motor een eigen ingang op het differentieel, met daarin twee platenkoppelingen. Trek de ene koppeling dicht, dan sper je het differentieel. Trek de andere dicht, dan drijft elke motor een eigen wiel aan, en heb je perfecte torque vectoring. Vrije koppelregeling op linker en rechter achterwiel, zonder remmen op één wiel en dus vermogensverlies.

Meer varianten

De twee platenkoppelingen zouden aan weerskanten van het differentieel met holle assen kunnen zitten, of gecombineerd aan dezelfde kant. Da’s goedkoper en compacter te bouwen, voegen de bedenkers toe. Want op elke koppeling moet een elektronische bediening komen.

Apart beschreven staat een systeem voor vierwielaandrijving, dat makkelijk te koppelen zou zijn aan deze aandrijflijn. Met bestaande onderdelen uit de 911. Cardan naar voren, platenkoppeling erin voor koppelverdeling voor/achter of uitschakelen van de vierwielaandrijving. Goedkoper en makkelijker dan een extra elektromotor voorin.

Bij de vierwielaandrijving staat ook de suggestie van een extra overbrenging achterin, tussen de elektromotoren en het differentieel. Dan lopen de elektromotoren bij langzaam rijden een stuk sneller en met hoger rendement. “Het zou ook een tweeversnellings-overbrenging kunnen zijn, maar dat lijkt niet echt nodig.”

Uit het grondverzet

Sommigen speculeren dat Porsche wel de aandrijving van de Audi R8 e-tron zal overnemen. Maar deze patenten tonen iets heel anders, met (vrij zware) elektromotoren achter de achteras. En niet tussen de wielen, als bij Audi. Specifiek het 911-systeem, veel druk op de aangedreven achteras voor optimale tractie.

Een aardige is nog de inleiding bij het aandrijfsysteem. Als uitgangspunt geldt een aandrijving voor elektrische grondverzet- en landbouwmachines, eerder door een Italiaans bedrijf gepatenteerd.

Het zal een jaar of vier, vijf duren voor we misschien een elektro-Porsche op basis van deze ideeën zien. Als een 911-variant, of een aanvullend sportmodel?

Reageer op dit artikel