nieuws

Scania test draadloos opladen

Techniek

Vooral in openbaar stadsvervoer worden vele alternatieven voor de dieselbus beproefd en gebruikt. Schone stadslucht en stille bussen zijn natuurlijk belangrijk. Maar daarnaast de eigenlijk voor een dieselmotor erg ongunstige rijpraktijk, veel stoppen en optrekken. Scania onderzoekt mogelijkheden voor hybride aandrijving, ook draadloos opladen.

Scania test draadloos opladen

Ontwikkelingschef voor hybride oplossingen Nils-Gunnar Vågstedt voegt wel meteen toe dat gekeken wordt naar verschillende laadmogelijkheden, ook gebruik van een bovenleiding of stroomrails. Maar vast staat nu een praktijkproef met draadloos opladen in Södertälje, de thuisbasis van Scania.

Opladen bij de halte

Overigens berichtten we al eerder over een geheel ander soort hybride Scania-stadsbus voor Stockholm. Daar ging het om een bus met een dieselmotor op ethanol, die een generator aandrijft, met op de achteras een elektromotor voor de voortbeweging. De bus voor Södertälj is een plug-in hybride, met 150 kW elektrische assistentie voor de vijfcilinder dieselmotor. Hierbij komt dan een experimentele halte die tevens als oplaadpunt dient. Met in het wegdek een inductiespoel, die correspondeert met zo’n zelfde spoel in de vloer van de bus.

Het zou zo worden dat zeven minuten draadloos laden genoeg is voor een hele rit. Dus per busroute maar één laadpunt met een korte laadpauze.

Besparing in praktijk?

De hamvraag is natuurlijk of dit in de praktijk werkt. Dat gaat vanaf 2016 beproefd worden. Het onderzoek wordt gesponsord met 9,8 miljoen Zweedse kroon, bijna een miljoen euro.

Hoopvol rekent Scania voor dat bij een park van 2000 bussen wel 50 miljoen liter brandstof bespaard kan worden, met wel 90 % lagere kosten. In een eigen persbericht over de Citywide Hybrid klinkt het overigens anders: 20 tot 25 % brandstofbesparing.

Zeker in Zweden, met veel waterkrachtcentrales, zal stroom stukken goedkoper zijn dan diesel. Maar bij zo grote kostenbesparing mogen we ook aannemen dat de stadsbus voornamelijk elektrisch moet rijden, alleen in buitenwijken ook op diesel. De praktijk zal het leren.

Reageer op dit artikel