nieuws

Renault Maxity: distributietruck van de toekomst?

Techniek

Renault Maxity: distributietruck van de toekomst?

Een elektrische postauto? Prima oplossing voor stedelijke distributie. Toch kon het Franse La Poste de elektrische Renault Maxity niet gemakkelijk inzetten. Reden: met 100 km range kan zo’n 4,5 tons truck maar een halve dag vooruit. En in de winter nog korter. Dus bedacht Renault Trucks een list…

Het Franse La Poste claimt de grootste vloot elektrische auto’s ter wereld te hebben. Naast de voordelen van elektrisch rijden, is er ook een belangrijk nadeel: de range. Dat probleem is op te lossen met een range extender. Nadeel is dan wel dat, zodra het aanslaat, het voertuig niet meer stil en uitlaatgasvrij is.

Range extender

Daarom bouwde Renault Trucks een Maxity met een brandstofcelstack als range extender. De 4,5-ton elektrische Renault Trucks Maxity kan een afstand tot 200 kilometer elektrisch afleggen. La Poste gaat dit exemplaar testen. De praktijktest neemt een jaar in beslag en wordt uitgevoerd  in het Franse Dole in de Jura.

Batterij en brandstofcel

Renault Trucks heeft zijn elektrische Maxity zo aangepast dat er een brandstofcelstack van Symbio FCell op gemonteerd kan worden. “Wanneer het voertuig rijdt, wordt de elektromotor gevoed door twee complementaire energiebronnen. De brandstofcel kan een maximaal vermogen van 20 kW leveren en, zodra die drempel is bereikt, leveren de batterijen het resterende vermogen”, legt Renault Trucks uit.

100 km op 150 liter H2

Achter de cabine zijn twee 75 liter waterstof-tanks gebouwd. Bij 350 bar vuldruk kunnen die samen 4 kg waterstofgas bevatten, lezen we op de website van Symbio FCell. Dat is voldoende om het rijbereik van de elektrische Maxity te vergroten van 100 naar 200 km.

Zuiniger?

4 kg waterstof om 100 km af te leggen, hoe zuinig is dat eigenlijk? Als je weet dat een kg waterstof ruim driemaal zoveel energie bevat als een liter diesel (120 MJ tegen 37,5 MJ) komt dat verbruik overeen met ruim 12 liter diesel per 100 km. Is dat echt zoveel beter dan een moderne dieselmotor? Nou ja, de voordelen stilte en uitlaatgasvrij blijven in ieder geval overeind. En waterstof kun je uit duurzame bron produceren.

Afvalwarmte

In de winter is de extra actieradius ten opzichte van de elektrische Maxity overigens groter dan die 100 km. Die moet dan immers de elektrische energie uit de batterijen gebruiken om de cabine te verwarmen. De brandstofcelversie doet dat met de afvalwarmte die vrijkomt bij de omzetting van waterstof en zuurstof in water en elektriciteit.

Na de test?

Als we even aannemen dat de test met dit voertuig slaagt, dan zet de brandstofcel distributietruck een stapje in de goede richting. Maar voordat we op grote schaal dit soort voertuigen op de weg zijn zijn nog veel meer van die stapjes nodig. Lees meer mee in het Renault-persbericht: “Door ondertekening van dit contract spannen La Poste en Renault Trucks zich samen in voor een levensvatbaar vervoersalternatief op waterstof. Net als bij de conventionele elektrische voertuigen, vereist het kunnen slagen van dit project ondersteuning van zowel de industrie, gebruikers als de politiek.”

Reageer op dit artikel