nieuws

Platooning, volgende stap naar autonoom rijden?

Techniek

Deze week reed een konvooi autonome vrachtauto’s op de Nederlandse openbare weg. De voorste truck fungeerde als leider van het konvooi. De volgers waren gekoppeld via een wifi-signaal. Gekoppeld rijden, ook wel platooning, biedt meerdere voordelen. Wordt platooning de nieuwe standaard? En hoe werkt het?

Platooning, volgende stap naar autonoom rijden?
Lage frequentie geluid veroorzaakt meer overlast dan geluid met een hoge frequentie.

Maandag vertrokken drie vrachtauto’s vanuit de Scania-fabriek in Zwolle richting de A28. Voor deze demonstratie-rit heeft de RDW een ontheffing verleend, want om in een platoon te rijden zijn wetswijzigingen nodig. Onlangs kondigde minister Schultz van Haegen aan dat de wetgeving aangepast wordt zodat grootschalige testen mogelijk zijn. Bij Scania’s Technical Center in Zweden test de truckfabrikant al langer met platooning.

Wat houdt platooning in?

De testvoertuigen van Scania hadden tijdens de demo alle drie een chauffeur aan boord. Iedere chauffeur bestuurt zelf zijn truck, totdat de truck het platooningsignaal oppikt. Dan sluit de truck zich automatisch aan in het konvooi. De truck reageert op het remmen en accelereren van de eerste truck. Remt de eerste vrachtauto in de platoon af, dan remmen alle vrachtauto’s real-time met dezelfde dosering af.

Chauffeur bepaalt

Wanneer een andere truck een platoon nadert of invoegt dan maakt het systeem automatisch contact met het konvooi. Scania wijst erop dat de chauffeur te allen tijde kan ingrijpen en indien noodzakelijk dus zelf kan versnellen of vertragen. Voorlopig is de chauffeur sowieso nog niet overbodig, want sturen doet de truck nog niet zelfstandig. Al is dat technisch wel mogelijk. Vanaf komende zomer volgen de gekoppelde trucks ook de stuurbewegingen van de eerste truck in de platoon.

Draadloze communicatie

De truck maakt bij platooning gebruik van Scania’s Adaptive Cruise Control hard- en software. De ontwikkelaars voegden een wifi-module toe, waarmee de trucks draadloos contact hebben. De Scania’s kunnen zo elkaars parameters uitlezen en daarop reageren. De gegevens die de wifi-module ontvangt, overstemmen de data van de ACC, zodat een kortere volgafstand tot de voorganger mogelijk is. Op dit moment is het systeem operationeel in de drie trucks uit Zweden. Scania heeft er belang bij dat ook andere truckfabrikanten en autofabrikanten de platooning-technologie integreren. Alleen dan komt het systeem volledig tot zijn recht.

Brandstofbesparing en minder files

Het in een treintje rijden biedt verschillende voordelen. “Met twee seconden afstand tot je voorligger is al vijf procent diesel per truck te besparen. Met een halve seconde is meer dan tien procent brandstofbesparing mogelijk”, zegt Lars-Gunnar Hedström, hoofd productontwikkeling bij Scania. “Een ander voordeel is dat er meer ruimte op de weg ontstaat als voertuigen dichter op elkaar rijden. En de verkeersdoorstroming wordt beter, dus minder files. Bovendien vergroot het de verkeersveiligheid.”

Nog even geduld

Als het aan Scania ligt, is de techniek over drie jaar volledig operationeel op de openbare weg. Ook dan is er nog een chauffeur nodig, voor de momenten dat je niet in de platoon rijdt. Autonoom rijden komt zo steeds dichterbij.

Bekijk de video over platooning:

Reageer op dit artikel