nieuws

2015 DAFs tot 5% zuiniger

Techniek

2015 DAFs tot 5% zuiniger

DAF vult zijn programma DAF Transport Efficiency met verder verbeterde motoren, elektronische chauffeurshulpjes en meer. De vooruitgang gaat in ééncijferige percentages, maar zeker voor vervoer over lange afstand telt dat flink door in de brandstofkosten. Waar weet DAF die procenten te vinden?

Met de invoering van Euro 6 verschenen bij trucks grotendeels nieuwe motoren, ook bij DAF. We hebben hun MX-motorserie uitgebreid voorgesteld in 2012 en 2013. Dan valt het nog niet mee om binnen een jaar of twee aan zulke nieuwe aggregaten weer belangrijke verbeteringen te ontwikkelen. Toch kreeg DAF het voor elkaar om zowel de MX-11 als de grotere MX-13 nog een stukje zuiniger te maken. Er is sprake van winst tot 2%.

Automatisch in Eco-stand

Het zijn geen kleine maatregelen die deze verbruiksbesparing oproepen. Bij de MX-11 motor noemt DAF een betere oliehuishouding voor minder wrijving, maar ook aangepaste verbrandingskamers en inspuiting.
Voor de MX-13 zijn er een nieuwe turbo en nokkenas, de laatste voor verbeterde kleptiming, naast de ook hier aangepaste oliecirculatie.

Nieuw op de CF en XF met deze motoren is verder een Eco-mode, waarin het motorkoppel 10 % beperkt wordt in de eerste elf versnellingen. Goed voor weer een procent besparing. Er van uitgaande dat volgas optrekken meestal niet nodig is, reden waarom de Eco-mode standaard ingeschakeld is maar met een knop uitgezet kan worden.

Vooruit zien is besparen

Nog een motorische aanpassing is een 20% versterkte motorrem, tot 360 kW bij 2000 t/min. Nu vanaf het stuur in drie stappen regelbaar, en volgens DAF een prima alternatief voor een retarder als extra.
Een ander extra kan besparing brengen op langere ritten, we spreken van Predictive Cruise Control & Shifting voor de CF en XF. DAF ontwikkelde zelf een programma om via GPS bepaalde routegegevens te gebruiken voor de snelheidsregelaar en automatische schakeling.
Dat levert de beste schakelstrategie en snelheidsregeling bij hellingen, die er ook bij Nederlandse verkeersknooppunten in overvloed zijn. De regeling kijkt een tot twee kilometer vooruit. Zo zal vlak voor de top van een helling liefst niet meer teruggeschakeld worden, en corrigeert de cruise control daar niet meteen een iets verlagend tempo.

Nog 3%

Ook wordt minder brandstof ingespoten, om de truck zichzelf met de eigen bewegingsenergie over het topje heen te laten duwen. Waarna bij de afdaling niet meteen de snelheidsregeling terug remt tot de ingestelde snelheid, dus het duwtje in de rug van de afdaling zoveel mogelijk wordt benut. Het resultaat kan nog eens 3 % besparing zijn.

Chauffeurs assistent

Weer een beetje besparing valt te halen uit een vergroot spoilerprogramma, al hangt DAF daar geen cijfer aan omdat het te sterk afhangt van rij-omstandigheden. Uiteindelijk blijft toch de chauffeur sterk verantwoordelijk voor het brandstofverbruik, daarom werd de Driver Performance Assistant ontwikkeld. Ook voor de kleinste modelserie LF mogelijk.
Deze DPA is een zeer uitgebreide boordcomputer die alle ritgegevens bijhoudt, en ook de tachograaf uitleest. Dat, en de eigen verbruiksprestaties krijgt de trucker op één scherm, met adviezen voor zuiniger rijden. Plus weergave wanneer een servicebeurt nodig is, om die op tijd en gunstig in te plannen.

Reageer op dit artikel