nieuws

Tweetaktdiesel bij Renault?

Techniek

Tweetaktdiesel bij Renault?

Heel treffend bericht Renault dat ze ‘een tipje van de sluier oplichten’ van innovaties waar ze mee bezig zijn. Van een af-fabriek LPG dual fuel-motor die in 2015 verschijnt, tot experimenten met een tweecilinder tweetaktdiesel. Daar willen we meer van weten!

Renault geeft inzicht in een aantal interessante ontwikkelingen voor de nabije en verdere toekomst. Het hangt samen met Renaults Laboratoire Cooperatif d’Innovations, waarmee het concern wil laten zien volop bezig te zijn met vooruitstrevende ideeën.

Nieuw en realiseerbaar

Renault claimt een unieke denktank te hebben met dat LCI. Daarin werken een aantal ontwerpers, constructeurs en productietechnici samen innovatieve ideeën uit. Het unieke van dit samenstel is dat niet alleen volstrekt ongewone oplossingen bedacht worden. Daarbij wordt meteen gekeken hoe het technisch realiseerbaar is, en hoe het in serie geproduceerd zou kunnen worden. In plaats van vruchteloze experimenten, mooi bedacht maar niet haalbaar.

Nieuw leven voor LPG?

Twee nieuwtjes belooft Renault voor dit jaar. De fabrikant gaat zelf elektromotoren bouwen in de Cléon-motorenfabriek. Die moeten de huidige vervangen, bij behoud van 65 kW vermogen en 220 Nm koppel.

Het geheel is 10% kleiner gemaakt, zodat het past in kleinere modellen. Dat bereikten de technici vooral door de spanningsomvormer, lader en regelelektronica te combineren in één kast. Daarbij is ook de koeling versimpeld, met luchtkoeling voor de elektromotor en alleen op de spanningsomvormer nog vloeistofkoeling. Verbeterde efficiency zorgt voor sneller acculaden en lager stroomverbruik.

Daarnaast komt er een bi-fuelmotor, als variant op de nieuwe driecilinder met turbo. Renault zet in op LPG, een goedkopere brandstof die ook 10% minder CO2 produceert. Door met de turbodruk te werken loopt de motor zowel op benzine als op LPG (met hogere turbodruk) optimaal. Dat zou 20% lager gasverbruik opleveren.

Helaas zal in ons land een lagere belastingdruk, eerder dan hogere turbodruk zo’n LPG/benzinemotor interessant maken.

Zuinige distributie

Nog experimenteel zijn twee ideeën voor schonere lichte bedrijfsauto’s. Een elektrische Twizy met aanhanger zou nuttig zijn om in drukke steden zoals Parijs de groeiende stroom via internet bestelde pakketjes te distribueren. Op de éénassige platformaanhanger kunnen bergbakken tot één kubieke meter totaal gezet worden.

Voor langere afstanden, zeg maar om de internetbestellingen naar een distributiecentrum in Parijs te brengen, is er de Hydivu. Dat is een Master-bestelauto met dubbelturbodiesel in mild hybrideversie, die tot 10% zuiniger zou rijden.

Dat wordt bereikt door de dCi 165-motor te voorzien van een 48 volt starter/generator, en een transmissie met langere overbrengingen. Het 48 volt aggregaat van 10 tot 12 kW ondersteunt de diesel bij optrekken. Dan kunnen de versnellingen langer worden, zodat de diesel minder toeren maakt (downspeeding), zonder de acceleratie te benadelen.

Er is nog wel een tweede maatregel, de diesel krijgt 2500 bar inspuitdruk in plaats van 2000. Dat geeft betere trekkracht en minder uitlaatemissie. Lijkt ons toch een redelijk realistische ontwikkeling, al is het nog niet voor productie gepland.

Miniatuur scheepsdiesel

En hoe zit dat nou met die tweetaktdiesel? Zou iets zijn voor kleine auto’s, denkt Renault, die zich baseerde op het principe van de scheepsdiesel. Maar dan veel kleiner. Te weten een tweecilinder, kennelijk afgeleid van een halve 1.5 dCi.

Het ding meet 730 cc, met 35 tot 50 kW vermogen en 112 tot 145 Nm koppel. Dat zou 40 kg lichter en een stuk compacter zijn dan een 1.5 dCi, en met een simpeler constructie niet veel duurder dan een benzinemotor. Dus mooi voor stadsauto’s, en zuiniger dan een gewone diesel.

Dat laatste komt door het tweetaktproces. Dubbel zoveel verbrandingsslagen als de diesel die we kennen geeft tot 15% hoger rendement. Plus minder trilling, zegt Renault, en het klinkt als een viercilinder. Meer uitleg in het januarinummer van AMT. Mis ‘m niet!

Reageer op dit artikel