nieuws

Weer zes strenge Euro NCAP-tests

Techniek

Weer zes strenge Euro NCAP-tests

Vier van de zes recentste veiligheidstests bij Euro NCAP leverden de maximale vijf sterren op. Zelfs bij de verzwaarde eisen aan vooral veiligheidselektronica. Heb je die niet, krijg je ook geen vijf sterren. Zoals de huidige Renault Mégane, of de Suzuki Alto opvolger Celerio die maar drie sterren verdient. Waarom?

Kandidaten waren ditmaal de BMW 2 Serie Tourer, Skoda Fabia, Nissan Pulsar, Tesla Model S en de al genoemde Renault en Suzuki. Naar verwachting, dat de allerhoogste puntenscores gingen naar de BMW en Tesla, de duursten in het gezelschap. Maar terecht merkt Euro NCAP op dat ook de compacte hatchbacks van Skoda en Nissan zich uitstekend weren, bij een gematigde prijs.

Zachtere ruitstijlen?

Hier en daar vraag je je wel af of de verwachtingen van Euro NCAP niet erg ver gaan. Neem de bescherming voor aangereden voetgangers. De Nissan Pulsar, verlate opvolger voor de Almera, scoort hiervoor de meeste punten. Valt iets voor te zeggen, dat kandidaten met een te harde voorste motorkaprand zoals de Renault Mégane en BMW 2 Serie (ook de i3 heeft ‘m) het laagst gewaardeerd worden.

Maar elke auto die wij ons kunnen herinneren krijgt de aanmerking dat de voorruitstijlen te hard zijn. Deze stijlen horen bij de veiligheidskooi, ze moeten wel sterk zijn. Anders verlies je weer een ster voor passagiersveiligheid. Kussens erop dan maar? Tja, niet zo best voor het rondomzicht van de bestuurder.

Fool-proof aanwijzing vereist

Heel kritisch is Euro NCAP ook bij kinderzitjes. Prima, en op dit punt gaat geen van de geteste auto’s zo ernstig in de fout dat het een ster kost. Hoewel de Suzuki een aanmerking kreeg op nek- en borstbescherming van een peuter die met de neus naar voren in een kinderstoel zit.

Nogal zwaar benadrukt Euro NCAP dat uitschakeling van de passagiersairbag, om een babyzitje achterstevoren te plaatsen, liefst nog voor een analfabeet makkelijk moet zijn. De schakelaar mag niet te diep in het dashboardkastje zitten, er moet een niet te missen waarschuwingslamp zijn, en goede aanwijzingen in alle talen hoe het in/uitschakelen werkt.

Eigen verantwoordelijkheid

Waar de nieuwe Suzuki Celerio een slag (en een ster) mist is de passagiersbescherming. Oorzaak is dat er geen hoofdairbags inzitten, en dan de paal-test op de zijkant niet uitgevoerd wordt. Met alleen zij-airbags test Euro NCAP dit niet. Dat had acht punten opgeleverd, als die test was doorstaan. Waarmee de inzittendenbescherming bijna op het niveau van de BMW 2 Serie was beland.

De Renault, opnieuw getest na een facelift, stijgt van drie naar vier sterren nu er een gordelverklikker is voor alle zitplaatsen. Geen vijf sterren, want de nieuwste snufjes zoals automatische noodrem of rijbaanbewaking zitten er nog niet in.

Zulke zaken beloont Euro NCAP ook alleen als ze standaard zijn, of aangenomen wordt dat de meeste klanten het als optie kiezen. Verwacht wordt dus dat de fabrikant of dealer dat liefst niet overlaat aan de eigen verantwoordelijkheid van de koper, keuze voor wel of geen AEB automatische noodrem.

Hoe goed werkt AEB?

Een interessante toevoeging in de testresultaten is nu wel de afbeelding hoe effectief een automatisch noodremsysteem binnen en buiten de stad werkt. Balkjes tonen bij welke snelheden een botsing vermeden, of de botssnelheid verlaagd wordt.

En daar zit per systeem verschil in, kunnen we melden. Een beetje onduidelijk alleen dat AEB in de stad, werkend bij lage snelheid, beoordeeld wordt bij inzittendenbescherming. Terwijl AEB buiten de stad valt onder het kopje ‘veiligheidsassistenten’, samen met ESC, gordelverklikker en snelheidsbegrenzers.

Reageer op dit artikel