nieuws

Volvo brengt potente driecilinders

Techniek

In navolging van het huidige programma Drive-E viercilinders bereidt Volvo een gezinsuitbreiding voor met driecilinder aggregaten. De sterkste daarvan zou tot 132 kW/180 pk komen! Een reeks van toepassingen staat gepland, waarbij al met name genoemd wordt dat de 60-serie deze driecilinder zal ontvangen. Geeft de XC90 T8 een voorschot voor andere mogelijkheden?

Volvo brengt potente driecilinders

Volgens ontwikkelingschef Peter Mertens is de driecilinderfamilie een geheel eigen ontwikkeling. Hij zal gebouwd worden in Zweden. “Het mooie is dat hij op dezelfde lijn kan worden gemaakt als onze Drive-E viercilinders.”

Mogen we daaruit opmaken dat het dan om een 1,5 liter gaat, ofwel een met één cilinder ingekorte variant van de 2.0 viercilinders? De ontwikkeling werd mogelijk, aldus Mertens, door kapitaal van het Chinese Geely dat nu eigenaar is van Volvo.

Euro 7-ready?

Op dit moment draaien de driecilinders al proef. Een opmerkelijke uitspraak van chef motorontwikkeling Fleiss: “De nieuwe motoren zijn voorbereid op Euro 7.”

Voorlopig is nog helemaal geen sprake van concrete Euro 7-eisen. Er zijn nu twee fasen van Euro 6, met verschillend niveau voor de toegestane deeltjesuitworp. De algemene verwachting is dat een volgende regeling zal worden uitgebreid met een eis aan de CO2-uitworp. Een begrenzing aan het brandstofverbruik dus, en daarop zal Fleiss doelen. Daarom ontwikkelt iedereen driecilinder downsize-motoren, die onder hoge belasting draaien en daardoor zuiniger zijn.

Vette XC90 hybride

Wat ook heel goed kan met een sterke driepitter is het maken van hybride combinaties. Zoals Volvo nu de voormalige XC90 met eigen V8 vervangt door de nieuwe T8-variant, een viercilinder hybride. Dankzij elektromotorhulp heeft die de trekkracht van een dikke V8, zegt Volvo.

Drie motoren

Hoe werkt dat? In de achteras zit een 60 kW sterke elektromotor. Die kan vierwielaandrijving verzorgen, in combinatie met de dubbelcompressor Drive-E viercilinder voorin. Op zijn beurt wordt deze geholpen door een 34 kW starter/generator/motor voorop de achttraps automaat. De motor in de achteras kan 240 Nm koppel leveren. Het hulpaggregaat achter de 233 kW/400 Nm benzinemotor met turbo en mechanische compressor zet aan met 150 Nm. Dat alles gevoed uit een 65 kW en 9 kWh accupakket in de middentunnel.

Geen 7% bijtelling

Het gaat om een plug-in hybride, met terugwinning van remenergie, maar ook de mogelijkheid om de accu onderweg wat te laden via de starter/generator tussen benzinemotor en transmissie.

Samengevat geeft Volvo de XC90 T8 op voor 400 pk en 640 Nm. Dankzij de zonneklaar niet meer houdbare NEDC-meetcyclus staat het verbruiksgemiddelde op 2,5 l/100 km, bij 59 g/km CO2-uitstoot. Want de T8 kan tot 40 km puur elektrisch rijden.

Alleen is dat net niet genoeg om in de lage Nederlandse bijtelling te vallen. Jammer voor wie een Mitsubishi Outlander te gewoon vindt.

Meer weten over de hybride XC90? Lees alles over zijn aandrijving en veiligheidssystemen in de eerste AMT van 2015. Nog geen abonnement? Profiteer van de aanbieding.

Reageer op dit artikel